بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۳۲ مطلب در خرداد ۱۳۸۶ ثبت شده است


شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء 135 میلیارد ریال و ارزش بازار 361 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم سال مالی 86، 508 ریال و P/E آن معادل_2/5 است. P/E میانگین صنعت 8/6 است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 174 به 243 بوده است. ارزش ویژهء هر سهم 1615 ریال است.

تعدیل در راه سال مالی 85

شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/85 را ابتدا 249 ریال و در تاریخ 24/11/85 مبلغ 480 ریال اعلام کرده بود که در نهایت 615 ریال محقق شده است. سود ناخالص واقعی عملکرد 12 ماههء شرکت با حدود سه درصد کاهش نسبت به آخرین پیش‌بینی به دلیل افزایش بهای تمام شده محقق شده است; اما هزینه‌های مالی همان‌گونه که در گزارش حسابرس مستقل آمده است با توجه به افزایش فروش (و پرداخت به موقع صورت‌حساب‌های فروش شرکت توسط شرکت‌های آب و فاضلاب) و بنابراین افزایش نقدینگی، همین طور کاهش مانده تسهیلات مالی و نرخ سود تسهیلات، پیش از واقع برآورده شده بود و تحقق این هزینه‌ها 20 درصد کم‌تر از برآورد شرکت بوده است. در نهایت سود ناخالص شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران دو درصد بیش از آخرین برآورد شرکت تحقق یافته است. اما نکتهء قابل تامل در صورت‌های مالی شرکت که به افزایش سود منجر شده است معافیت 16 میلیارد ریالی در مالیات پیش‌بینی شده به دلیل طرح توسعهء شرکت است. به این معنا که سود ناخالص شرکت لوله و ماشین‌سازی از 64 میلیارد برآورد شده، 83 میلیارد ریال خواهد بود که رشد 29 درصدی را نشانگر است.

جدول ذیل بیانگر محصولات تولیدی شرکت، مقدار فروش به تن (قطعات پرسی _خود رو به هزار قطعه) و مبلغ فروش در سال‌های 85 و 86 است. همان‌گونه که مشخص است حدود 80 درصد مبلغ فروش شرکت لوله‌های نشکن تشکیل می‌دهد که وابسته به بودجه‌های عمرانی دولت در بخش آب و فاضلاب است.

همانگونه که از هزینه‌ها مالی شرکت نیز هویداست تخصیص به اندازه و به موقع بودجه‌های عمرانی علاوه بر حل مشکلات نقدینگی شرکت قابلیت افزایش میانگین نرخ فروش محصولات در قراردادهای منعقده تا 24 درصد را نیز در سال 85 ممکن کرده است.

با توجه به موارد ذکر شده در بودجهء سال 85، به نظر می‌رسد شرکت بودجهء سال 86 خود را، نیز محتاطانه برآورد کرده است. درصد تغییر نرخ‌های فروش در بودجه 86 نسبت به 85 برآورد 26 میلیاردی هزینه‌های مالی در بودجه باوجود کاهش مانده تسهیلات و کاهش نرخ بهره، همچنین تخصیص 74 درصدی فروش به بهای تمام شده در سال 86 در حالی که این 70 درصد بوده است، از دلایل برآورد محتاطانه سود در سال 86 است.

افزایش 25 درصد بهای تمام شده نسبت به سال 85 عمدتًا مربوط به افزایش سهم مصارف ارزی شرکت از هزینه‌هاست. کل مبلغ مواد اولیه طی دورهء 44 درصد، خرید مواد داخلی 29 درصد و مواد اولیهء خارجی حدود چهار برابر نسبت به سال 85 بیش‌تر شده است.خرید دارایی‌های ثابت شرکت از منابع ارزی نیز از 9 میلیارد ریال سال 85 به 20 میلیارد ریال در سال 86 افزایش نشان داده است.

افزایش خرید مواد اولیه از منابع خارجی برای خرید چدن به منظور تنظیم بازار آهن قراضه در داخل کشور مد نظر قرارگرفته است، از هر یک واحد هزینه کالای تولید شده، 53 درصد آن به آهن قراضه، شش درصد چدن و 41 درصد سایر مواد است. شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به واسطهء حجم بالای مورد نیاز، در بازار آهن قراضه تعیین‌کنندهء قیمت است، به این دلیل هر دو سال یکبار سفارش خارجی شرکت برای جایگزینی با آهن قراضه افزایش می‌یابد. در سال 86 نیز از پنج میلیون دلار خرید ارزی شرکت، سه میلیون دلار آن برای گشایش اعتبار خرید چدن در نظر گرفته شده است. افزایش خرید دارایی‌های ثابت به دو میلیون دلار در سال 86 نیز به واسطهء خرید قالب‌های لوله برای تغییر حجم و ترکیب تولید لوله‌های نشکن و برنامهء افزایش سایز و قطر این لوله‌ها می‌باشد . قابل ذکر است که حاشیهء سود تولید لوله‌های نشکن با افزایش سایز و قطر آن‌ها، افزایش می‌یابد.

بودجه مقدار فروش شرکت در سال 86 حدود چهار درصد نسبت به سال 85 افزایش نشان می‌دهد. مقدار تولید لوله‌های نشکن باوجود نقش استراتژیک آن در سود آوری شرکت تنها هشت درصد، و مقدار فروش دیگ شوفاژ و سایر محصولات چدنی به ترتیب 28 و 40 درصد رشد نشان می‌دهد. افزایش فروش شیرآلات و تغییر قالب و تنوع در محصول، همچنین تولید محصول جدید از دلایل رشد تولید دو محصول فوق‌الذکر است. شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران طرح کارخانهء لوله‌ریزی و خط قالب‌گیری شوفاژ را با حدود 55 درصد پیشرفت کار در دست اجرا دارد. در تاریخ 5/10/85 زمان بهره‌برداری از طرح مهرماه 1385 و در تاریخ سال 2/12/85 زمان بهره‌برداری مهرماه سال 86 و درصد پیشرفت کار 82/42 اعلام شده بود. دلایل تاخیر ابتدا تاخیر تصویب اعطای تسهیلات توسط بانک اعلام شده بود. هم اکنون قرارداد اخذ تسهیلات از بانک تجارت منعقد اما با توجه به مسایل سیاسی پیش‌رو و مشکلات گشایش اعتبار، به نظر می‌رسد راه‌اندازی طرح به بهار 87 موکول شود. ظرفیت کارخانه جدید 65 هزار تن لوله و 000ر15 تن شوفاژ و اتصالات است و پیش‌بینی از تولید سال 87 این کارخانه 000ر30 تن لوله و 000ر2 تن شوفاژ و اتصالات است. فروش کارخانهء جدید شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران در سال 87 با راه‌اندازی و برآورد تولید معادل جدول ذیل با احتساب نرخ‌های فروش در سال 86، 250 میلیارد ریال خواهد بود، که به معنای رشد حداقل 50 درصدی فروش شرکت در سال مذکور است.

کارخانهء فعلی شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به دلیل مشکلات محیط زیست باید بعد از راه‌اندازی کارخانهء شمس‌آباد به آن محل منتقل شود. زمین فعلی کارخانهء لوله ماشین‌سازی ایران حدود 82 هزار متر و ارزش آن حدود 40 میلیارد ریال برآورد می‌شود. هزینهء این جابه‌جایی حدود 15 میلیارد ریال برآورد شده است و زمان آن احتمالا دو سال آینده خواهد بود.

در صورت برآورد نرخ فروش لوله‌های نشکن با توجه به تقاضای موجود در بازار متناسب با افزایش نرخ سال 85 نسبت به 84، نرخ فروش این محصول با حدود 14 درصد افزایش نسبت به بودجه برآورد شده است که به این ترتیب فروش شرکت با حدود 11 درصد رشد نسبت به برآورد مواجه خواهد شد; در صورت ثبات سایرهزینه‌ها و کاهش هزینه‌های مالی به میزان سال مالی 85 به دلایل گفته شده، سود خالص هر سهم شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به 84 ریال قابلیت افزایش خواهد داشت. در صورت برخورد با معافیت مالیاتی سود هر سهم به 1119 ریال نیز قابلیت افزایش خواهد داشت.

برآورد بودجه 86

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران

در بلندمدت هدف این سهم حداقل رسیدن به محدودهء 3000320 تومان است که هنوز محقق نشده است.

این هدف با فرض این‌که روند حاضر، استراحتی برای موج ریزشی سه سال گذشته سهم که تا یکسال و نیم پیش هم ادامه داشته است، تعیین شده است. بنابراین حداقل رشد را برای آن در نظر گرفته‌ایم. سطح 380 تومان هم به عنوان سطح مهم بعدی مقاومتی برای رشد سهم است.

با توجه به تعدیل شیب افزایشی در منحنی قیمت سهم نشانه‌هایی از میل به استراحت هم در حرکت سهم دیده می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۸۶ ، ۰۳:۴۲
تئوری فرامدرن پرتفوی

هری مارکویتز بنیانگذار ساختاری مشهور به تئوری مدرن پرتفوی است. مهم‌ترین نقش این تئوری، ایجاد چارچوب ریسک - ‌بازده برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. مارکویتز با تعریف کمی ریسک سرمایه‌گذاری، برای سرمایه‌گذاران در امر انتخاب دارایی‌ها و مدیریت پرتفوی، رویکردی ریاضی ارایه کرد. اما همان‌طور که مارکویتز و ویلیام شارپ نیز اذعان کرده‌اند، برای فرمول اصلی موجود در تئوری مدرن پرتفوی، محدودیت‌های مهمی وجود دارد.

تحت شرایطی خاص، می‌توان نشان داد که شیوهء میانگین - واریانس، محاسبات و پیش‌بینی‌های رضایت ‌بخشی از رفتار سرمایه‌گذار ارایه نمی‌کند. مارکویتز پیشنهاد کرد که مدلی بر‌اساس نیم ‌واریانس، طراحی شود که به روش واریانسی، ترجیح داده دارد.

علل عدم مناسب بودن جنبه‌های تئوری مدرن پرتفوی این مفروضات است:

1- واریانس بازده‌های پرتفوی، معیار مناسبی از ریسک سرمایه‌گذاری است، 2- بازده‌های سرمایه‌گذاری تمامی اوراق بهادار و دارایی‌ها می‌توانند به طور مناسبی با توزیع نرمال نشان داده شوند. به عبارت دیگر، تئوری مدرن پرتفوی، توسط ریسک و بازدهی که همیشه نمی‌توانند واقعیت‌های بازارهای سرمایه‌گذاری را نشان دهند، محدود می‌شود.

در این‌جا لازم به یادآوری است که در تئوری مدرن پرتفوی (شیوهء میانگین - واریانس)، ریسک بر‌اساس معیار واریانس و یا جذر آن (انحراف معیار) محاسبه می‌شود.

خوشبختانه، پیشرفت‌های اخیر در تئوری پرتفوی و مدیریت مالی، بر محدودیت‌های مذکور غلبه کرده است. نتایج پارادایم ریسک - بازده به تئوری فرامدرن (پست‌مدرن) پرتفوی مشهور است. بنابر‌این تئوری مدرن پرتفوی، تنها به مورد خاصی (حالت متقارن توزیع بازده‌ها) از فرمول موجود در تئوری پست‌مدرن (فرامدرن) پرتفوی تبدیل شود.

معیارهای ریسک شناسایی تغییر‌پذیری بد و خوب

در تئوری مدرن پرتفوی، ریسک با عنوان «تغییر‌پذیری کل بازده‌ها حول میانگین بازده» تعریف شده و با استفاده از واریانس یا به گونه‌ای دیگر با استفاده از انحراف معیار، محاسبه می‌شود. تئوری مدرن پرتفوی، به لحاظ توزیع، با تمامی عدم اطمینان‌ها (مطلوب و نامطلوب) به طور یکسان برخورد می‌کند. در این شرایط، واریانس، معیار ریسک متقارن است. در حالی که در بازارهای پر‌رونق، تا حد امکان به دنبال نوسانات بوده و تنها در بازارهای راکد است که نوسانات می‌توانند نادیده گرفته شوند. به علاوه، این واضح است که افراد بیش‌تر از آن‌که به دنبال بازده باشند، ریسک‌گریز هستند. به عبارت دیگر، از دیدگاهی دیگر، ریسک، متقارن نیست و شدیداً به سمت تعدیل شدن، چولگی (اریب) دارد.

در حالی که واریانس، انحراف کامل بازده‌ها از میانگین را به عنوان ریسک محاسبه می‌کند، تئوری فرامدرن (پست‌مدرن) پرتفوی، آن بخشی از انحرافات که به اهداف خاص سرمایه‌گذاران مرتبط است را مشمول محاسبهء ریسک کرده و هر پیامد یا نتیجه‌ای که بالاتر و بهتر از آن هدف باشد، بیانگر ریسک مالی نخواهد بود. معیار ریسک نامطلوب (تعدیلی منفی) تئوری فرامدرن پرتفوی بین نوسانات مطلوب و نامطلوب، وجه تمایز واضحی ایجاد می‌کند. در تئوری فرامدرن پرتفوی، تنها نوسانات پایین‌تر از نرخ بازده هدف سرمایه‌گذار، مشمول ریسک هستند و تمامی نوسانات بالاتر از این هدف، بیانگر «عدم اطمینان» بوده که در واقع، چیزی بیش از فرصت بدون ریسک برای بازده‌های با پراکندگی بالا نیست (نمودار 1.)

در تئوری فرامدرن پرتفوی، این نرخ بازده هدف، به حداقل بازده قابل قبول (MAR) تعبیر می‌شود که بیانگر نرخ بازدهی است که برای اجتناب از زیان دستیابی به برخی از اهداف مهم مالی باید کسب شود. حداقل بازده قابل قبول، می‌تواند به عنوان یک رابط عینی میان نیازها و الزامات مالی سرمایه‌گذار و دارایی‌های آن‌ها باشد.

از آن‌جایی که حداقل بازده قابل قبول به صورت عینی شامل محاسبه مرزهای کارآی تئوری فرامدرن پرتفوی است، برای هر حداقل بازده قابل قبول، یک مرز کارآی منحصر به فرد وجود دارد. به عبارت دیگر، برای هر سطح مشخصی از ریسک، بازده و کوواریانس مفروض، نظیر به نظیر هر حداقل بازده قابل قبول، تعداد نامحدودی مرز کارآ وجود دارد. بنابراین این امر در مقابل مرزهای کارآی تئوری مدرن پرتفوی قرار می‌گیرد که در آن اهداف سرمایه‌گذار، هرگز به طور عینی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

فرض نرمال بودن توزیع‌ بازده‌ها در تئوری مدرن پرتفوی صحیح نیست

برای نمایش عدم اطمینان موجود در پیش‌بینی دارایی، روال بهینه‌سازی در تئوری مدرن پرتفوی و تئوری فرامدرن پرتفوی این است که برای هر دارایی، به توزیع آماری بازدهی نیاز داریم که باید تعیین و مشخص شوند. در حالی که تئوری مدرن پرتفوی تنها در توزیع‌های دو‌پارامتری نرمال یا لوگ‌نرمال امکان‌پذیر است، تئوری فرامدرن پرتفوی، طیف و طبقهء وسیعی از توزیع‌های غیر‌نرمال را مورد استفاده قرار می‌دهد.

در این‌جا، مطلبی که مورد سوال واقع می‌شود، در مورد میزان عدم تقارن یا چولگی است.

برای روشن تر شدن تفاوت معیار انحراف معیار و نیم انحراف معیار تابع توزیع فراوانی بازده‌های ماهانهء دو شرکت مختلف در شکل زیر نشان داده شده است.

هما‌ن‌طور که در نمودار 22) ملاحظه می‌شود، تابع توزیع فراوانی شرکت (ب) از پراکندگی کم‌تری نسبت به شرکت (الف) برخوردار است بنابراین اگر از انحراف معیار برای اندازه‌گیری ریسک استفاده کنیم، شرکت (ب) نسبت به شرکت (الف) کم‌ریسک‌تر است، اما از دیدگاه (نیم‌انحراف معیار) و در صورتی که حداقل بازده قابل قبول یک سرمایه‌گذار در یک دورهء ماهانه برابر با دو درصد در ماه باشد، اکثر مشاهدات بازده شرکت(ب) به عنوان بازده‌های نامطلوب تلقی شده و در محاسبهء ریسک منظور می‌شوند و در عوض تعداد کم‌تری از مشاهدات بازده شرکت (الف) به عنوان بازده‌های نامطلوب تلقی شده و در محاسبهء نیم‌انحراف معیار منظور می‌شوند. بنابراین از دیدگاه (نیم‌انحراف معیار) شرکت (ب) پرریسک‌تر از شرکت (الف) است.

این امر شاهدی است بر این مدعا که فرض نرمال بودن توزیع بازده‌ها در تئوری مدرن پرتفوی، صحیح نبوده و منجر به نتایج غلط می‌شود. رابطهء تئوری فرامدرن پرتفوی به طور چشمگیر و معنا‌داری این مساله را کاهش می‌دهد. چرا که تئوری فرامدرن پرتفوی نمایش و جایگزین‌های بیش‌تری از دارایی‌ها را به شکل صحیح‌تر ارایه می‌کند بنابراین مطالعات بهینه‌سازی تئوری فرامدرن پرتفوی به طور کلی نتایج صحیح‌تری را ارایه خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

بنا به دلایل زیر، مدل‌های ارایه شده در قالب تئوری فرامدرن پرتفوی نسبت به مدل‌های ارایه شده در قالب تئوری مدرن پرتفوی، قابل قبول‌تر هستند:

1- مدل میانگین - واریانسی مارکویتز، یک پرتفوی بهینه را مشخص نمی‌کند بلکه مجموعه‌ای از پرتفوی‌های کارآ را روی منحنی، مشخص می‌کند که همگی با توجه به ریسک و بازده‌های متفاوت، پرتفوی بهینه هستند;

2- دیدگاه میانگین - واریانسی مارکویتزی و صاحب‌نظرانی که با وی هم نظر بوده و هستند، مجموعهء انحرافات (هم انحرافات مساعد و هم انحرافات نامساعد) را در محاسبهء ریسک در نظر می‌گیرند، اما نتایج تحقیقات، نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن تنها انحرافات نامساعد یا به عبارتی استفاده از روش نیم ‌واریانس در تبیین مرز کارآ، می‌توان با ریسک کم‌تر به همان مقدار بازدهی رسید.

3- اگرچه برای سنجش ریسک، انحراف معیار بازده‌ها به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما چند مساله، سودمندی آن را محدود می‌کند:

اول: انحراف معیار، تنها زمانی معیار مناسب سنجش ریسک است که سطح زیر منحنی توزیع بازده‌ها، متقارن باشد، در صورتی که می‌دانیم توزیع بازده‌ها (حداقل در بازار سرمایهء کشور)، نامتقارن است.

دوم: انحراف معیار، زمانی می‌تواند به عنوان معیار ریسک مورد استفاده قرار گیرد که سطح زیر منحنی توزیع بازده‌ها نرمال باشد، این در حالی است که می‌دانیم توزیع بازده‌ها (در بازار سرمایهء کشور ما) غیرنرمال است براین اساس هرچه توزیع نرخ بازده‌ها غیرنرمال‌تر باشد یا دارای چولگی بیش‌تری باشد، مرز کارآ در مدل میانگین - نیم ‌واریانسی به سمت چپ بیش‌تر متمایل می‌شود.

سوم: دو شرط قبل، یعنی تقارن و نرمال بودن با ملاحظهء شواهد تجربی در سایر کشورها به طور جدی زیر سوال می‌روند.

چهارم: واریانس بازده‌ها، تنها زمانی می‌تواند معیار مناسبی برای سنجش ریسک باشد که مبنای توزیع بازده‌ها ریسک سیستماتیک باشد.

پنجم: واریانس در بازارهای نوظهور نسبت به بازارهای توسعه یافته نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش ریسک باشد.

از طرف دیگر نیم ‌واریانس بازده‌ها به چند دلیل معیار پذیرفتنی‌تری برای سنجش ریسک است:

اول: بدیهی است که سرمایه‌گذاران، اساساً از نوسانات مساعد بدشان نمی‌آید، بلکه آن‌ها فقط از حد پایین نوسانات یا به عبارتی نسبت به نوسانات نامساعد گریزانند.

دوم: زمانی نیم ‌واریانس نسبت به واریانس، سودمند‌تر است که مبنای توزیع بازده‌ها نامتقارن و نامتناسب بوده و زمانی سودمندترین معیار است که مبنای بازده‌ها متقارن و متناسب باشد. به عبارت دیگر نیم ‌واریانس، دست‌کم به اندازهء واریانس معیار سودمند و مناسبی برای سنجش ریسک است.

سوم: نیم ‌واریانس، اطلاعات ارایه شده توسط دو شاخص پراکندگی (واریانس و چولگی) را در یک معیار ترکیب می‌کند بنابراین ایجاد امکان استفادهء یک مدل _تک عاملی را برای تخمین بازده مورد نیاز فراهم می‌کند
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۸۶ ، ۰۳:۴۰

 

آنچه در پی می آید گفت وگوی مجله فدرال مینیا پلیس با جیمز بوکانون از برندگان شهیر نوبل اقتصاد است. عامل اصلی اعطای نوبل به بوکانون طرح مساله انتخاب عمومی(public choice)  بود.


سوال: افرادی که با کارهای شما آشنا هستند، کتاب سنجش رضایت[1] را مهمترین و تاثیرگذارترین کتاب شما می دانند. چه عاملی موجب شد تا شما دست به نگارش این کتاب بزنید؟

بوکانان: پاسخ به این سوال مشکل است. شخص من این احساس را داشتم که برخی افراد که انتظار می رفت بدانند که دمکراسی یعنی چه، کاملا از موضوع بی اطلاع بودند. من کارم را به عنوان اقتصاددانی که در زمینه مالیه عمومی کار می کرد، آغاز کردم. هر کس که در این زمینه شروع به کار کند دیریا زود با این سوال روبرو خواهد شد که چگونه در مورد مالیات گیری، هزینه کردن و کلا بودجه تصمیم گیری می شود. لذا در این شغل ناخواسته مجبور می شوید که به فرآیندهای سیاسی توجه کنید. یکی از اولین نوشته های من که به سال 1949 بر می گردد در مورد این بود که از اقتصاددانان بخواهم در مورد مدلهای سیاسی شان کمی اندیشه کنند. از آنها می خواستم که قبل از فکر کردن در مورد بهترین مکانیزم مالیات گیری و بهترین راه هزینه کردن مالیاتها، پیشفرض هایشان در مورد مدلهای سیاست را مورد توجه قرار دهند. از آنها خواستم تا مفروضات خود را تصریح کنند. در واقع من تحت تاثیر اقتصاددان سوئدی ویکسل بودم که گفته بود اگر می خواهید سیاست را ارتقا بخشید، باید قوانین و ساختارها را بهبود دهید. او گفته بود که از سیاست مداران انتظار نداشته باشید تا متفاوت از مردم عادی رفتار کنند. آنها نیز به دنبال منفعت شخصی خود هستند.

من برخی از متفکرین ایتالیایی که به اشکال دولت و حکومت توجه ویژه ای کرده بودند را انتخاب کردم. در فاصله سالهای 1955-56 یعنی یکسال را در ایتالیا گذراندم. این دوران نگاه من به عرصه سیاست را تغییر داد. چرا که دریافتم بسیاری از هموطنان من در آمریکا نگاه آرمانی به سیاست دارند. در حالیکه از دید من ایتالیایی ها نسبت به دولت و حکومت بسیار مشکوک تر و بدبین تر نگاه کرده و سوالات بیشتری را مطرح می کردند. اگر این یک سال را در آنجا نگذرانده بودم شاید نمی توانستم نگاه انتقادی و در عین حال واقعگرایانه نسبت به سیاست پیدا کنم. همه این تجربیات پیش زمینه فعالیت های بعدی من شد.

در اوایل دهه 50 کنت ارو کتاب معروف خود تحت عنوان انتخاب جمعی و ارزش های فردی را منتشر کرد. این کتاب مورد توجه متخصصین علوم سیاسی و اقتصاددانان قرار گرفت. به نظرم کسانی که به نقد کتاب ارو و خود ارو می پرداختند در واقع پیام اصلی او را در نیافته بودند. تمرکز اصلی کار او بر این مطلب بود که رای اکثریت برای شما تعادل سیاسی به ارمغان نخواهد آورد. از اینرو با نوسانات سیاسی روبرو هستید. نقد خود من این بود که اگر ارجحیت افراد به این شکل باشد، به همین نتیجه خواهید رسید. دمکراسی به این معنی نیست که یک اکثریت به سادگی حاکم گردد. اگر ارجحیت ها به این شکل باشد، چرخشی در ائتلاف اکثریت ایجاد خواهد شد. از آن زمان من مخالف رای اکثریت شدم. این نقد من که مورد توجه قرار نگرفت من را بیشتر به اندیشیدن پیرامون این مسائل کشاند.

گوردون تولوک پس از نه سال خدمت در وزارت خارجه آمریکا برای گذراندن فوق دکترای خود در سال 1958 به دانشگاه ویرجینیا آمد. طبیعی بود که او نگاه واقع بینانه تری نسبت به من در مورد سیاست داشته باشد. او به طور مشخص روی مقوله رای اکثریت متمرکز شد و از تحقیقات دونکان بلک[2] و آنتونی داونز[3] و تا حدی ارو تاثیر پذیرفت. ما با هم شروع به کار کردیم که ثمره آن نگارش کتاب سنجش رضایت بود. می دانم که در زمان نگارش این کتاب و حتی اکنون بسیاری آن را مهمترین کتاب من می دانند اما از دید خود من آنچنان هم کار اصیل و ویژه ای نیست لااقل آنطور که دیگران تصور می کنند.

من و گوردون تولوک این تصور را نسبت به کارمان داشتیم که ابزارهای علم اقتصاد را در اختیار گرفتیم و با آن به مسائلی چون عرصه سیاست آمریکا آنگونه که جیمز مدیسون ترسیم کرده بود نگاه کردیم. نگاه ما صرفا به دمکراسی اکثریتی که در پارلمان ظهور می یابد (که خصوصا در آن زمان ایده آل اندیشمندان علوم سیاسی بود) محدود نبود بلکه ما کل ساختار قانونی[4] سیاست را مورد مطالعه قرار دادیم. ما جزو نخستین کسانی بودیم که ساختار قانونی را با نگاه اقتصادی مطالعه می کردیم. کسان دیگری بودند که بر روی یک مکانیزم رای گیری خاص مثل رای اکثریت کار می کردند اما ما این تحقیقات را در چارچوب ساختار قانونی قرار دادیم و مسئله انتخاب شیوه های رای گیری را به بحث گذاشتیم و روی آن متمرکز شدیم. از دید من کار ما همان چیزی بود که مدیسون می خواست انجام دهد با این تفاوت که با مفاهیم اقتصاد مدرن انجام شده بود. لذا کار ما نسبت به کار مدیسون خیلی هم متفاوت و جدید نبود. به نظرم کسی از این زاویه به کار ما نگاه نکرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۸۶ ، ۰۲:۱۳
تحلیل تکنیکی

شرکت در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، گروه مواد و محصولات دارویی با سرمایهء 440 میلیارد ریال و ارزش بازار 648 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 350 ریال و نسبت   P/E  آن معادل 2/4 است.

 P/E  میانگین صنعت 1/6 واحد است.  نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 179 به 243 بوده است. باوجود این‌که‌شرکت رتبهء اول را به لحاظ سرمایه در گروه دارد، به لحاظ ارزش بازار رتبهء نهم را داراست.

پرتفوی بورسی

مجموع ارزش بازار شرکت‌های بورسی پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز هم‌اکنون نزدیک به 800 میلیارد ریال است که گروه داروسازی سبحان با اختصاص 37 درصد از مجموع این ارزش بازار بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های تولی‌پرس و تولیددارو نیز در رتبه‌های بعدی پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز جای دارند.

اما در بین شرکت‌های بورسی این شرکت سرمایه‌گذاری، داروسازی سبحان از اقبال بیش‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار است و در مجموع معاملات روان‌تری را نسبت به سایر شرکت‌های موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز در بورس اوراق بهادار دارا است. شرکت گروه دارویی سبحان خود نیز به ترتیب 63 و 70 درصد از سهام شرکت‌های البرزدارو و ایران‌دارو را دارا است که این دو شرکت اخیر نیز مورد اقبال بازار واقع شده‌اند و احتمال رشد گروه دارویی سبحان را افزایش داده است. ارزش بازار داروسازی سبحان هم‌اکنون 461 میلیارد ریال است که امکان این افزایش تا 600 میلیارد ریال وجود دارد که با توجه به سهم 66 درصدی سرمایه‌گذاری البرز در این شرکت این افزایش می‌تواند ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری را تا 100 میلیارد ریال بالا ببرد و آن را به 900 میلیارد ریال برساند.

پرتفوی غیر بورسی

مجموع بهای تمام‌شدهء پرتفوی غیربورسی شرکت نیز 269 میلیارد ریال است که بیش‌ترین سهم را به ترتیب شرکت‌های پخش البرز، سبحان‌دارو و تولید مواد دارویی البرز بالک از آن خود کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که شرکت پخش البرز  سال‌جاری بیش از 45 میلیارد ریال سودآوری داشته باشد که رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، فراوانی شرکت‌های تولیدکنندهء دارو و پرعمق‌تر شدن بازار فروش این محصولات شرکت‌های پخش را با افزایش سودآوری قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو‌ کرده است که شرکت پخش البرز نیز از این بازار بی‌نصیب نبوده و با افزایش فروش خود سال‌جاری بیش از 45 میلیارد ریال سود پیش بینی کرده است که به این‌ ترتیب با نسبت  P/E  چهار مرتبه حداقل 180 میلیارد ریال می‌توان ارزش برای این شرکت تعیین کرد. همچنین شرکت سبحان‌دارو که در سال‌جاری برنامهء تولید داروهای ضد سرطان را در دستور کار خود  دارد احتمال این‌که  سال آینده در فهرست شرکت‌های بورس درج شود بسیار است ضمن این‌که با بهره‌برداری کامل طرح داروهای ضدسرطان سودآوری این شرکت نیز می‌تواند دچار تحول شود; به هر ترتیب در شرایط حاضر برای این شرکت نیز می‌توان 70 میلیارد ریال در پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز ارزش تعیین کرد در نتیجه ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت حداقل 120 میلیارد ریال بیش از بهای تمام‌شدهء آن است که اگر بهای تمام‌شدهء پرتفوی غیربورسی را 270 میلیارد ریال فرض کنیم به 390 میلیارد ریال ارزش این بخش از دارایی‌ها خواهیم رسید.

برآورد  NAV 

همان‌طور که گفته شد اگر ارزش پرتفوی بورسی را 900 میلیارد ریال و غیربورسی را 390 میلیارد ریال در نظر بگیریم و با توجه به 480 میلیارد ریال بهای تمام‌شدهء سرمایه‌گذاری‌های شرکت و 866 میلیارد ریال حقوق صاحبان سهامی که در شرکت وجود دارد که عمدتا ناشی از 381 میلیارد ریال و یا 865 ریال به ازای هر سهم سود انباشته است، به 800ر3 ریال  NAV  به ازای هر سهم خواهیم رسید.

سرمایهء شرکت هم‌اکنون 440 میلیارد ریال است که 61 درصد آن در اختیار بنیاد 15 خرداد، هفت درصد شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و دو درصد نیز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز است.

برآورد   EPS 

از مجموع 162 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت 40 درصد آن مربوط به شرکت گروه دارویی سبحان و سبحان دارو است که سود گروه دارویی سبحان نیز تحت تاثیر سبحان دارو است که احتمال افزایش سودآوری سبحان دارو و به تبع آن احتمال افزایش سودآوری گروه  سال‌جاری وجود دارد.

اما شرکت سرمایه‌گذاری البرز سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را سال‌جاری در نظر نگرفته است که امکان تعدیل را می‌تواند افزایش دهد; تمامی سود اعلامی شرکت از درآمدهای عملیاتی بوده که با افزایش سودآوری شرکت‌های گروه دارویی سبحان و تولی‌پرس این سود نیز می‌تواند افزایش داشته باشد.

تحلیل تکنیکال شرکت سرمایه‌گذاری البرز

اگر به حجم معاملات این سهم توجه کنیم، می‌بینیم همانطوری که در دوران رشد حجم قابل قبولی داشته است در زمان استراحت هم حجم کاهش نیافته است. بنابراین‌ این دوران استراحت که سهم در آن قرار دارد آنچنان قابل اعتماد نیست و باید با دیدهء شک به آن نگریست. با این حال سطح ساپورتی 140 تومان هنوز هم فرصت حمایت از سهم را دارد و می‌تواند به عنوان آخرین سطح مهم در روند مثبت سهم در نظر گرفته شود و تا زمانی که شکسته نشده است می‌توان امیدوار به ادامهء روند مثبت سهم بود. از دید زمانی هم ،13 روز معاملاتی دیگر یکی از مقاومت‌های مهم زمانی سهم است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۸۶ ، ۰۱:۳۷

 قبل از طرح مقالهء مودیلیانی و میلر به نام «هزینهء سرمایه، تامین منابع مالی شرکت‌ها و نظریهء سرمایه‌گذاری»; که در سال 1958 در مجلهء بررسی اقتصادی آمریکا چاپ شد اغلب صاحب‌نظران مالی بر این باور بودند که تامین مالی از طریق وام ارزان‌تر از تامین مالی به وسیلهء انتشار سهام است در نتیجه هزینهء سرمایهء وام پایین بوده و ارزش شرکت به هنگام اخذ وام افزایش می‌یابد، اما زمانی که بدهی موسسه بیش از اندازه زیاد باشد سهام‌داران و وام دهندگان بازده بالاتری را به علت ریسک بالای شرکت، مطالبه خواهندکرد و هزینهء سرمایه افزایش خواهد یافت. بنابراین، بین دو حد تامین مالی یعنی انتشار سهام یا ایجاد بدهی، یک نسبت بدهی - سرمایهء بهینه با هزینه حداقل‌کننده وجود دارد. بر این اساس، ارزش شرکت به ارزش و نوع منابع تامین مالی بستگی دارد. این نظریه به نظریهء سنتی معروف است.مودیلیانی و همکارش میلر (برندهء 1990 جایزهء نوبل) با ارایهء نظریهء تامین مالی مدرن، نظریهء سنتی را کاملاً دگرگون ساختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۸۶ ، ۰۱:۳۲
 

ذخیره معدن
399 میلیون تن

ذخیره قابل استخراج
320 میلیون تن

عمر معدن (با ظرفیت تولد فعلی)
40 سال

کل محصول نهایی تولیدی
200 میلیون تن

عیار متوسط آهن
2/55 درصد




سرمایه شرکت در حال حاضر 200میلیارد تومان است.

تولیدات شامل کنسانتره سنگ آهن، سنگ آهن شکسته دانه‌بندی شده و کنسانتره آپاتیت وگندله میباشد

مصرف کنندگان محصول سنگ آهن، مجتمع فولاد اهواز و فولاد مبارکه می‌باشند. کنسانتره آپاتیت برای تولید اسیدفسفریک یا کود فسفاته در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ آهن دانه بندی شده در ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود. صنایع فولاد کشور که با روش احیاء مستقیم تولید می‌کنند در ظرفیت‌های فعلی طبق برنامه سال 1385 به منظور تولید حدود 3/6 میلیون تن فولاد خام نیاز به حدود 10 میلیون تن سنگ آهن کنستانتره دارند که 5 میلیون تن آن از محل تولیدات چادرملو می‌باشد.


در سال 1384 دو شرکت در کشور سنگ آهن کنستانتره تولید کرده‌اند که کل تولیدات بالغ بر 8/9 میلیون تن گردیده است که 55% آن سهم چادرملو بوده است.

چادرملو در سال 1384 معادل 33/5 میلیون تن کنستانتره سنگ آهن تر و 807 هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده تولید کرد که در حدود 116 درصد برنامه تولید سال(تولید 3/5 میلیون تن شامل 4.5میلیون تن کنستانتره سنگ آهن و 800 هزارتن سنگ آهن دانه‌بندی شده) بوده‌است.درسال 85 تولید کنسانتره تا4.998میلیون تن افزایش وسنگ دانه بندی شده 800هزارتن بدون تغییر باقی ماند

پیش بینی سودسال 85 برابر 800ریال بودکه درآخرباافزایش سرمایه 100درصدی به 507ریال یعنی 27درصد بیشترازمقدار پیش بینی شده وسود سال پیش بینی شده سال 86برابر616ریال یعنی 21.5درصد بیشتراز سود تحقق یافته 85 اعلام شد



قیمت هر تن به ریال


                           
  پیش بینی 84       واقعی 84    پیش بینی 85    واقعی85     پیش بینی 86      قیمت الان86

کنستانتره سنگ آهن324800        334328     357000     385000       433333      697500     
سنگ آهن دانه بندی شده140000      140000     160000     215710       263333      322500


.گندله هرتن 800000ریال پیش بینی برای سال 86
الان هرتن 1160000ریال است
طرح توسعه و پروژه‌های در دست اجرا

1- طرح گندله سازی اردکان


میزان تولید سالانه گندله در کشور 10 میلیون تن در سال است که با توجه به افزایش ظرفیت تولید فولاد تا 29 میلیون تن در پایان سال 1388 به حدود38 میلیون تن گندله نیازاست. تولید سالانه این طرح 3.4

میلیون تن گندله است که عمدتا" در صنایع فولاد سازی به روش احیاء (فولاد مبارکه و فولاد خوزستان) مصرف می‌شود، سرمایه‌گذاری طرح بالغ بر 1354 میلیارد ریال است، مدت اجرای پروژه 48 ماه و راه‌اندازی آزمایشی آنبهمن ماه 85شروع شد وازتیرماه 86تولید آن شروع میشود. متوسط قیمت جهانی گندله به صورت F.o.b در سال 2006هرتن 87دلار بوده است که الان 120دلاراست

2- احداث خط چهارم فرآوری سنگ آهن

با اجرای این طرح تولید کنسانتره سنگ آهن 1.4میلیون تن افزایش یعنی از4.2به 5.6 میلیون تن و کنستانتره آپاتیت 35هزارتن افزایش یعنی از 100 هزار تن به 135 هزار تن افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاری این طرح 686 میلیارد ریال می‌باشد.که تاکنون 638میلیارد ریال معادل 93درصد پیشرفت کارداشته است پیش‌بینی می‌شود این طرح 3ماهه چهارم سال 86 به بهره برداری برسد.



برنامه آتی شرکت



1- احداث خط پنجم فرآوری سنگ آهن به ظرفیت 1.4 میلیون تن سنگ آهن و 35 هزار تن کنسانتره آپاتیت

2- پروژه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته (3000)تن اسید فسفریک و 8500 تن کود شیمیایی

3- طرح تولید مواد شیمیایی مورد نیاز مجتمع

4- پروژه احداث کارخانه ریخته گری گلوله های آسیابی و قطعات ریخته‌گری



جدول مقدار تولید وفروش 86

                                        تولید              پیش بینی مقدار فروش   
کنسانتره سنگ آهن خشک  4977500تن             3801000تن   
سنگ دانه بندی شده         800000 تن             720000تن   

گندله                            1500000تن          1000000تن



طرح توسعه خط چهارم فراوری تا الان 93درصد پیشرفت کارداشته وتا9ماهه به بهره برداری میرسه وتولید سنگ آهن 1.4میلیون تن افزایش خواهد یافت وتولید شرکت از5میلیون تن به 6.4میلیون تن خواهد رسید البته خط پنجم فراوری هم ازنیمه دوم 88به کارگرفته خواهد شد
از6.4میلیون تن کنسانتره سنگ آهن درحدود 1.5میلیون تن برای تولید گندله به کار میره میمونه 4.9میلیون تن که قیمت جهانیش الان بالای 75دلاروگندله بالای 120دلار ویک میلیون تن سنگ دانه بندی شده که الان بالای 35دلار اگه درسال 87متوسط 15درصد افزایش قیمت بگیریم
میبینیم که سود سهم برای 87حدودا 128تومن پیشبینی میشه یعنی الان بادید بلند مدت این سهم و باقیمت 575تومن باپی برایی 4.5برای 8ماه دیگه میخرند سودامسالش هم حول هوش97تومن خواهد بود یعنی بادید میان مدت با پی برایی 6برای آخرسال

البته اینو هم بگم بودجه چادرملو 3.8میلیون تن کنسانتره سنگ آهن برای امسال فروخته میشه که با 47دلار بسته شده (هرتن 43300تومن)والان قیمت جهانیش بالای 75دلار (69750تومن هرتن)
یعنی60درصد افزایش قیمت داشته وکنسانتره سنگ آهن 63درصد ازکل فروش شرکت راشامل میشودشرکت راشامل میشود
یک میلیون تن گندله فروخته خواهد شد که برمبنای 80هزارتومن بسته شده (هرتن86دلار)الان قیمت جهانیش بالای 120دلار است یعنی (هرتن 116000تومن)
یعنی 45درصد افزایش قیمت داشته وگندله درحدود 30درصد ازکل فروش شرکت راشامل میشود

سنگ دانه بندی شده هم 7درصد ازفروش شرکت وشامل میشود که برمبنای هرتن (26333تومن )
بسته شده (هرتن28.5دلار) که الان قیمت جهانیش بالای (35دلار) است یعنی هرتن (32550تومن)
یعنی 23درصد افزایش قیمت داشته

یعنی باقیمت جهانی فعلی تعدیلات شرکت را که حساب کنیم 38درصد ازکنسانتره +13.5درصد ازگندله+1.5درصد ازسنگ دانه بندی شده =53درصد تعدیل مثبت
53*616=326ریال تعدیل مثبت هرسهم
616+326=942ریال
یعنی تعدیل مثبت تا 942ریال سود رادارد که افزایش فروش وهم حساب کنیم این مقدار زیادتر خواهدشد پیشبینی میشود درپله اول 750ریال ودرپله بعدی 970ریال اعلام کندودرپله سوم 1280ریال را برای سال87پیشبینی کند

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۸۶ ، ۰۹:۲۳
 دلایل تغییر حجم مبنای 11 شرکت بزرگ بورس، برنامه کاهش حجم مبنای دیگر شرکت‌ها در صورت کسب نتایج موردنظر ، استفاده از شاخص جدید در مردادماه و بکار گیری سیستم جدید معاملات در مهرماه از جمله موارد مطرح در گفت و گو فارس با مدیرعامل شرکت بورس بود که در ذیل می خوانید.
در گفت‌‌وگوی تفصیلی فارس با مدیرعامل شرکت بورس صورت گرفت:
تشریح اقدامات جدید بورس برای جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت سهام

علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن بیان این مطلب که بررسی‌های متعددی در زمینه تغییر و کاهش حجم مبنا توسط هیات مدیره شرکت بورس به عمل آمده گفت: از تاریخ 2 تیرماه و در گام اول حجم مبنای 11 شرکت بزرگ بورس که بیش از 300 میلیارد تومان سرمایه اسمی داشتند از 8 ده هزارم به 4 ده هزارم کاهش یافت.


براساس این گزارش ،‌ در بازار رقابتی (کارا)، قیمت نتیجه تصمیم و اقدام گروه زیادی از خریداران و فروشندگان است و اجماع آنان را نشان می دهد. در بورس اوراق بهادار ایران حجم مبنا به منظور اطمینان از این‌که تغییر قیمت‌ سهام شرکت های پذیرفته شده دربورس حاصل از معامله حداقل تعداد معینی از سهام شرکت است، تعریف و برای محاسبه آن ضریب هشت درهزار درتعداد سهام تمام شرکت‌ها صرف ‌نظر از اندازه آن ها اعمال شد.

با عنایت به این‌که در مورد شرکت‌های بزرگ هدف مذکور با حجم مبنای کمتری نیز حاصل می‌شود، لذا شرکت بورس تصمیم گرفت ضریب محاسبه حجم مبنای شرکت‌هایی که سرمایه آن ها بیشتر از 300 میلیارد تومان است را از 8 در ده‌ هزار به 4 در ده‌ هزار کاهش دهد.

بر این اساس ضریب محاسبه حجم مبنای 11 شرکت به 4 در ده‌هزارتغییر می‌یابد که این شرکتها عبارتند از:
فولاد مبارکه اصفهان – سایپا – سرمایه گذاری غدیر- ملی صنایع مس – ایران خودرو- بانک پارسیان – سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی – سیمان فارس خوزستان – گروه بهمن - سرمایه گذاری بانک ملی ایران – مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)


*گام دوم:کاهش حجم مبنای شرکت های با سرمایه 100 تا 300میلیارد تومانی
وی افزود: در صورتی که این اقدام با نتایج مطلوب و مورد نظر همراه باشد و به روان شدن معاملات و بازار کمک کند در گام بعدی حجم مبنای شرکت‌هایی که بین 100 تا 300 میلیارد تومان سرمایه دارند نیز تغییر می یابد و حجم مبنای این دسته از شرکت ها از 8 ده هزارم به 5 در هزارم خواهند رسید.
*وضعیت حجم مبنای دیگر شرکت ها
وی ضمن اشاره به تاثیر این اقدام در روند معاملات بازار سهام خاطرنشان کرد: اما در حجم مبنای شرکت‌هایی با سرمایه 100 میلیارد تومان تغییری نخواهد کرد ولی ممکن است حداقل حجم مبنایی برای این دسته شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: ممکن است در آینده حجم مبنای شرکت‌ها با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان نیز باز هم کاهش یابد و به 2 در ده هزار برسد.

رحمانی با بیان این مطلب که موضوع کاهش تقاضا برای سهام شرکت‌هایی با سرمایه بالا و بالا بدون حجم مبنای این گونه شرکت‌ها مانع از روان بودن حرکت قیمتی و معاملات شده است تاکید کرد: مسیر کلی این است که با تمهیداتی به سمت بازار رقابتی و کارآ حرکت کنیم.

* آزمایش شاخص جدید از مرداد ماه
رحمانی در پاسخ به این سئوال فارس که موضوع اعمال سهام شناور آزاد به کجا انجامید گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است و شاخص جدیدی براساس سهام شناور آزاد طراحی شده است.
وی ادامه داد: این شاخص از 9 مرداد ماه ابتدا به طور آزمایشی در درون شرکت به کار گرفته خواهد شد تا بعد از دقیق بدون به طور عام از این شاخص جدید همزمان با به کارگیری سیستم جدید معاملاتی مورد استفاده قرار گیرد.

* استفاده از سیستم جدید معاملاتی از مهرماه
رحمانی در رابطه با زمان نصب سیستم معاملاتی جدید گفت : هم اکنون کارشناسایی خارجی در حال مونتاژ این سیستم هستند و
برنامه شرکت بورس این است که از اول مهرماه سال 86 سیستم جدید معاملات به کار گرفته شود.

*حجم مبنا چیست؟
حجم مبنای اهرمی است که از سال 82 و بعد از انتصاب عبده تبریزی به سمت دبیرکلی سازمان بورس به کار گرفته شد و هدف از به کارگیری این اهرم کنترل معاملات و جلوگیری از نوسان‌های کاذب و افت و خیزی بی مورد قیمت سهام با معامله چند سهم شرکت ها عنوان شد.

براساس این اهرم که از فرمول 0008/0 ضربدر تعداد سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود هر شرکتی با توجه به میزان سرمایه (در واقع تعداد سهام) از حجم مبنای مشخص دارد و باید روزانه آن تعداد سهام (مثلا 8 هزار یا 16 هزار و یا 2 میلیون و یا 4 میلیون سهم) شرکت مورد خرید و فروش قرار گیرد تا تغییر قیمت روزانه مثبت و منفی 2 درصدی برای قیمت آخر وقت سهام شرکت‌ها محاسبه شود.

این اهرم در آن زمان در برابر موافقان از مخالفان عدیده‌ایی برخوردار بود و فعالان بازار همواره یکی از عوامل اصلی گره‌های معاملاتی را حجم مبنا می دانستند.

به کارگیری این اهرم در آن زمان موجب شد که تعداد زیادی از سهامداران حقوقی به دلیل اینکه نمی‌توانستند از شرکت‌های بزرگ بازدهی به دست آوردند به سمت شرکت‌های کوچک و حتی زیان ده (که اکثرا در تابلوی فرعی معاملات حاضر بودند) حرکت کنند.

این اتفاق و رشد قیمت شرکت‌های کوچکی مانند پیاذر ، معادن بافق و .... در آن زمان موجب شد که با توقف نماد معاملاتی 7 شرکت توسط سازمان موضوع حجم مبنا با چالش‌های جدیدی همراه شود.

از سویی دیگر عدم انجام معامله برروی برخی شرکت‌ها که علاوه بر حجم مبنا مشکلاتی داشتند موجب شد که مسئولین سازمان بورس در سال 83 نسبت به عدم اجرای این اهرم برای تعدادی شرکت‌ها با هدف رفع گره معاملاتی اقدام کنند.

اما با توجه به عدم استقبال فعالان از این اقدام نیز همچنان موضوع حجم مبنا به عنوان معضلی برای داد و ستد سهام باقی ماند.

این در حالی است که در برابر به کارگیری حجم مبنا ( که در هیچ بورس دیگری استفاده نمی‌شود و مختص ایران است ) برخی از کارشناسان طرح سهام شناور آزاد( free float ) را پیشنهاد کردند تا به مانند دیگر بازارها حداقلی از سهام شرکت‌ها در اختیار بازار قرار گیرد و سهامداران عمده موظف به عرضه درصدی مشخص از سهام شرکت باشند.

سپس این طرح در قالب آیین‌نا‌مه‌ها و مقررات سازمان بورس درآمد و این سازمان اعلام کرد که حداقل 20 درصد از سهام شرکت‌های کنونی بورس باید به مرور در قالب سهام شناور آزاد باشند و سهامداران شرکت‌های جدید پذیرفته شده در بورس نیز تعهد کردند که ظرف یکسال نسبت به عرضه سهام 20 درصد از سهام زیر مجموعه‌های خود اقدام کنند.

با این همه چالش حجم مبنا همچنان باقی است و مدیران شرکت سهامی بورس با درک شرایط بازار در اقدامی که مسلما با استقبال فعالان مواجه و به بهبود معاملات خواهد انجامید اقدام به تغییراتی در حجم مبنای شرکت‌های بزرگ کردند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۸۶ ، ۰۸:۰۹
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس صبح روز دوشنبه بیست و یکم خردادماه جاری در محل تالار کشور تهران برگزار شد. این جلسه با حضور 79/97 درصد از سهامداران رسمیت یافت و دکتر ایرج اکبریه ریاست مجمع را عهده‌دار شد. مهندس مرتضی علی اکبری و آقای بحرینی‌نژاد هم ناظران این جلسه بودند و آقای زین‌العابدین‌پور دبیری مجمع را بر عهده داشت.
در مجمع «فملی» پس از قرائت گزارش هیئت‌مدیره و بازرس قانونی صورت‌های مالی شرکت مورد تصویب قرار گرفت و هیات رییسه مجمع تصویب کرد که 80 درصد سود تحقق یافته شرکت یعنی رقمی معادل 550 میلیارد تومان سود بین سهامداران تقسیم شود. با این وصف این شرکت به ازای هر سهم 95 تومان سود نقدی داد. همچنین مجمع عمومی این شرکت دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه کثیر الانتشار شرکت برگزید.
مهندس پورمند، مدیرعامل شرکت در این مجمع اعلام کرد که سود سهامداران جزء تا 45 روز آینده پرداخت می‌شود. انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی نیز از دیگر مصوبات این مجمع بود، ضمن اینکه اعضای حقوقی هیات‌مدیره «فملی»نیز ابقا شد.


گزیده‌ای از گزارش هیئت‌مدیره به مجمع
اولین توده بزرگ مس که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، کانسار مس سرچشمه در جنوب غربی کرمان بود. این معدن در سال 1328 کشف شد. هر چند که در یکی از گزارشات کارشناسان خارجی که در بازدید سال‌های 1276 تا 1321 صورت گرفته بود به وجود مس در این منطقه اشاره شده بود. با اعلام ملی شدن معادن در سال 1351 شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان تاسیس شد. در سال 1352 بنای مجتمع مس سرچشمه با مشارکت شرکت آناکاندا شروع گردید. در سال 1355 شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان به نام شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور بود، تغییر نام یافت.


موضوع فعالیت شرکت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه «اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران، تولید، توزیع و فروش محصولات پرعیار شده سنگ مس و فلز مس، توزیع و فروش محصولات اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس و انجام کلیه عملیات و معاملات مالی، تجاری، صنعتی، معدنی و خدماتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات مشروحه فوق اعم از داخلی یا خارجی مربوط باشد است.


اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1385
ـ اخذ مجوز اجرای طرح‌های توسعه در جهت افزایش ظرفیت‌‌های تولید و نیل به 440000 تن تولید در سال
ـ رسیدن به رکورد تولید 200800 تن مس تصفیه شده (کاتد)
ـ
صادرات محصولات به میزان 861 میلیارد تومان
ـ ورود به بورس به عنوان اولین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی
ـ
را‌ه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات مجتمع مس سونگون
ـ بررسی و مطالعه بازسازی و نوسازی کارخانجات در مجتمع مس سرچشمه
ـ استفاده بهینه از نیروهای موجود در طرح‌های توسعه
ـ احراز رتبه 20 در بین صد شرکت برتر ایران
ـ رعایت استانداردهای بین‌المللی (ASTM) در محصول
ـ تدوین استراتژی آموزش نیروی انسانی
ـ گسترش چشمگیر فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور
ـ ارتقا و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
ـ اخذ گواهینامه‌های استاندارد:
OHSAS 18001:1999 وISO 9001:2000
مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO17025:2005 و امور آموزش ISO 10015
ـ اقدام به ارزیابی شرکت براساس مدل تعالی EFQM


برنامه‌های تحقیق و توسعه
ـ اجرای 112 پروژه تحقیقاتی که نسبت به سال قبل 14درصد رشد داشته است.
ـ بررسی و تصویب 48پروژه تحقیقاتی جدید که نسبت به سال قبل 12درصد رشد داشته است.
ـ به پایان رساندن 45پروژه تحقیقاتی که نسبت به سال قبل 50درصد رشد داشته است.
ـ ارائه 29مقاله در همایش‌ها و سمینارها در داخل و خارج از کشور.
ـ ارائه 91سمینار علمی در داخل مجتمع که نسبت به سال قبل 23درصد رشد داشته است.


اهداف
ـ معرفی معدن مس پروفیری با ذخیره قابل توجه.
ـ قطعی نمودن ذخایر ممکن و احتمالی دیگر مناطق امید بخش.


مأموریت‌ها
ـ نهایی نمودن و تکمیل مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشافی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان، کرمان و سیستان و بلوچستان.
ـ تکمیل مطالعات ماهواره‌ای نواحی دارای پتانسیل مس پروفیری در سراسر کشور.
ـ معرفی و اولویت‌بندی مناطق امید بخش جهت ادامه مطالعات زمین شناسی و اکتشافی.
ـ پیاده سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی مس (GIS)
ـ تدوین استراتژی و برنامه میان‌مدت و عملیاتی.
ـ تدوین استراتژی و برنامه بلند‌مدت اکتشافی با همکاری مشاور خارجی. در حال حاضر عملیات اکتشاف مس در 30نقطه در سراسر کشور فعال می‌باشد، به طوری که در سال 1385، 32هزار متر حفاری صورت گرفته و برنامه حفاری در سال 1386، 55هزار متر می‌باشد.


اهداف بلندمدت شرکت
- تولید طبق برنامه ابلاغی سال.
-
تسریع در روند اجرای طرح‌‌های توسعه جهت نیل به 440 هزار تن تولید.
- هماهنگی و همکاری با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان خصوصی‌‌سازی و بورس اوراق بهادار.
- نوسازی و بازسازی خط تولید مجتمع مس سرچشمه.
- استفاده بهینه از نیروهای موجود.
- گسترش فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور.
- ارتقای محیط‌زیست و ایمنی و بهداشت صنعتی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۸۶ ، ۰۲:۴۷
با تصویب در مجمع عمومی عادی سالانه
شرکت ملی مس به هر سهم 95تومان سود اختصاص داد

اولین شرکت بورس تهران «دنیای اقتصاد» را برگزید.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس صبح روز دوشنبه بیست و یکم خردادماه جاری در محل تالار کشور تهران برگزار شد.



دورنمایی از معدن مس سرچشمه
به گزارش خبرنگار ما، این جلسه با حضور 79/97درصد از سهامداران رسمیت یافت و دکتر ایرج اکبریه ریاست مجمع را عهده‌دار شد. مهندس مرتضی علی اکبری و آقای بحرینی‌نژاد هم ناظران این جلسه بودند و آقای زین‌العابدین‌پور دبیری مجمع را بر عهده داشت.
در مجمع «فملی» پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی صورت‌های مالی شرکت مورد تصویب قرار گرفت و هیات رییسه مجمع تصویب کرد که 80درصد سود تحقق یافته شرکت یعنی رقمی معادل 550میلیارد تومان سود بین سهامداران تقسیم شود. با این وصف این شرکت به ازای هر سهم 95تومان سود نقدی داد.همچنین مجمع عمومی این شرکت دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برگزید.
مهندس پورمند، مدیرعامل شرکت در این مجمع اعلام کرد که سود سهامداران جزء تا 45 روز آینده پرداخت می‌شود.انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی نیز از دیگر مصوبات این مجمع بود، ضمن اینکه اعضای حقوقی هیات‌مدیره «فملی»نیز ابقا شد.
گزیده‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع
اولین توده بزرگ مس که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، کانسار مس سرچشمه در جنوب غربی کرمان بود. این معدن در سال 1328 کشف شد. هر چند که در یکی از گزارشات کارشناسان خارجی که در بازدید سال‌های 1276 تا 1321 صورت گرفته بود به وجود مس در این منطقه اشاره شده بود. با اعلام ملی شدن معادن در سال 1351 شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان تاسیس شد. در سال 1352 بنای مجتمع مس سرچشمه با مشارکت شرکت آناکاندا شروع گردید. در سال 1355 شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان به نام شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور بود، تغییر نام یافت.
موضوع فعالیت شرکت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه «اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران، تولید، توزیع و فروش محصولات پرعیار شده سنگ مس و فلز مس، توزیع و فروش محصولات اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس و انجام کلیه عملیات و معاملات مالی، تجاری، صنعتی، معدنی و خدماتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات مشروحه فوق اعم از داخلی یا خارجی مربوط باشد است.
اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1385
* اخذ مجوز اجرای طرح‌های توسعه در جهت افزایش ظرفیت‌‌های تولید و نیل به 440000 تن تولید در سال
* رسیدن به رکورد تولید 200800 تن مس تصفیه شده (کاتد)
* صادرات محصولات به میزان 861میلیارد تومان
* ورود به بورس به عنوان اولین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی
* را‌ه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات مجتمع مس سونگون
* بررسی و مطالعه بازسازی و نوسازی کارخانجات در مجتمع مس سرچشمه
* استفاده بهینه از نیروهای موجود در طرح‌های توسعه
* احراز رتبه 20 در بین صد شرکت برتر ایران
* رعایت استانداردهای بین‌المللی (ASTM) در محصول
* تدوین استراتژی آموزش نیروی انسانی
* گسترش چشمگیر فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور
* ارتقا و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
* اخذ گواهینامه‌های استاندارد
OHSAS 18001:1999 و
ISO 9001:2000
مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO17025:2005
امور آموزش ISO 10015
* اقدام به ارزیابی شرکت براساس مدل تعالی EFQM
برنامه‌های تحقیق و توسعه
*اجرای 112 پروژه تحقیقاتی که نسبت به سال قبل 14درصد رشد داشته است.
*بررسی و تصویب 48پروژه تحقیقاتی جدید که نسبت به سال قبل 12درصد رشد داشته است.
*به پایان رساندن 45پروژه تحقیقاتی که نسبت به سال قبل 50درصد رشد داشته است.
*ارائه 29مقاله در همایش‌ها و سمینارها در داخل و خارج از کشور.
* ارائه 91سمینار علمی در داخل مجتمع که نسبت به سال قبل 23درصد رشد داشته است.
اهداف
*معرفی معدن مس پروفیری با ذخیره قابل توجه.
*قطعی نمودن ذخایر ممکن و احتمالی دیگر مناطق امید بخش.
ماموریت‌ها
*نهایی نمودن و تکمیل مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشافی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان، کرمان و سیستان و بلوچستان.
*تکمیل مطالعات ماهواره‌ای نواحی دارای پتانسیل مس پروفیری در سراسر کشور.
*معرفی و اولویت‌بندی مناطق امید بخش جهت ادامه مطالعات زمین شناسی و اکتشافی.
*پیاده سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی مس (GIS)
*تدوین استراتژی و برنامه میان‌مدت و عملیاتی.
*تدوین استراتژی و برنامه بلند‌مدت اکتشافی با همکاری مشاور خارجی.
در حال حاضر عملیات اکتشاف مس در 30نقطه در سراسر کشور فعال می‌باشد، به طوری که در سال 1385، 32هزار متر حفاری صورت گرفته و برنامه حفاری در سال 1386، 55هزار متر می‌باشد.
اهداف بلندمدت شرکت
- تولید طبق برنامه ابلاغی سال.
- تسریع در روند اجرای طرح‌‌های توسعه جهت نیل به 440هزار تن تولید.
- هماهنگی و همکاری با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان خصوصی‌‌سازی و بورس اوراق بهادار.
- نوسازی و بازسازی خط تولید مجتمع مس سرچشمه.
- استفاده بهینه از نیروهای موجود.
- گسترش فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور.
- ارتقای محیط‌زیست و ایمنی و بهداشت صنعتی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۸۶ ، ۰۲:۴۴
به امید خدا سیر صعودی فلزات شروع می شود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۸۶ ، ۱۴:۲۲