بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۵۴ مطلب در تیر ۱۳۸۷ ثبت شده است

یک کارشناس انرژی :

کاهش تنش میان ایران و آمریکا عامل اصلی کاهش قیمت نفت بوده است

خبرگزاری فارس : یک کارشناس انرژی گفت کاهش تنش میان ایران و آمریکا در خصوص مسائل هسته ای نقش مهمی در کاهش قیمت جهانی نفت طی هفته گذشته داشته است .

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف نیوز ، یک کارشناس انرژی موسسه پترولیوم ابوظبی گفت کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا در خصوص مسائل هسته ای نقش مهمی در کاهش قیمت جهانی نفت طی هفته گذشته داشته است .
دالتون گاریس افزود : قیمت نفت از 08/145 دلار در جمعه دو هفته پیش به کمتر از 83/128 دلار در جمعه گذشته کاهش یافته است . قیمت متوسط نفت سال گذشته به 58/75 دلار رسید . البته هنوز خیلی زود است که در خصوص ادامه روند نزولی قیمت نفت اظهار نظر کنیم . وی افزود: تحولات آتی بازار انرژی به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا قیمت نفت به 95 تا 110 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت .
وی تصریح کرد : به نظر من افزایش تنش در مساله هسته ایران طی هفته های اخیر موجب رشد 20 تا 30 دلاری قیمت نفت شده بود.
این کارشناس مسائل انرژی در ادامه گفت: قیمت نفت سبک آمریکا به هر اتفاق و واقعه بین المللی حساسیت نشان می دهد . کاهش رشد اقتصادی چین نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت نفت داشته است .
رشد اقتصادی چین طی شش ماه نخست امسال به کمتر از 4/10 درصد رسیده است . این رقم در مدت مشابه سال قبل به 12 درصد رسیده بود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۸۷ ، ۰۶:۲۴
تاثیر افزایش سودآوری بانک اقتصاد نوین بر شرکت نوسازی تهران چقدر خواهد بود؟
بر اساس اطلاعات آخرین صورت‌های مالی، «ثنوسا» مالکیت 85/6‌درصدی بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد که از محل سود نقدی سال مالی منتهی به اسفند 86 این بانک، 1/4‌میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری در حساب‌های «نوسا» شناسایی شده است.


این در حالی است که در مجمع اخیر «ونوین»، 320 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد که این میزان 80 ریال بیشتر از رقمی است که «نوسا» از این محل در پیش‌بینی صورت سود و زیان خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 87 در نظر گرفته است. بدین ترتیب و با توجه به مالکیت 25/171‌میلیون سهمی «نوسا» در بانک اقتصاد نوین، از محل این افزایش DPSا، 37/1میلیارد تومان بر سود خالص «ثنوسا» افزوده خواهد شد که به معنای تعدیل 46 ریالی سود هر سهم خواهد بود که پیش‌بینیEPS 362ریالی کنونی را به 408 ریال افزایش می‌دهد. البته باید توجه داشت که این محاسبه با فرض عدم تغییر سایر سرفصل‌های درآمد و هزینه مطابق آخرین پیش‌بینی شرکت ارائه شده است.
*پرسش از آقای عیسی خانی از طریق پست الکترونیک: در پیش‌بینی سود‌آوری شرکت‌های سیمانی مشاهده می‌شود که این شرکت‌ها قیمت فروش هر تن سیمان را مطابق ارقام مصوبه جدید در نظر نگرفته و قیمت‌ها را پایین‌تر پیش‌بینی کرده اند. علت این مساله چیست و آیا می‌تواند به معنای احتیاط شرکت‌ها و امکان تعدیل سود مجدد در آینده باشد؟
پایین تر بودن قیمت فروش هر تن سیمان در بودجه سال 87 شرکت‌های سیمانی نسبت به ارقام مصوبه جدید، ناشی از دو مساله است: اول اینکه مجوز افزایش نرخ فروش سیمان از تاریخ 12 تیر ماه 87 به شرکت‌ها ابلاغ شده است، بنابراین فروش سیمان در مدتی حدود سه ماه و نیم به قیمت‌های مصوب گذشته صورت گرفته و در نتیجه میانگین قیمت فروش سیمان در کل سال 87 از نرخ‌های مصوب جدید پایین تر خواهد بود. دوم اینکه مطابق الزامات این مصوبه، شرکت‌های تولیدکننده سیمان کماکان موظف به انجام تعهدات گذشته و تحویل سیمان با نرخ مصوب قبلی به دارندگان حوالجات هستند که قرارداد خود را پیش از تاریخ مذکور تنظیم کرده‌اند. بدیهی است انجام این تعهدات منجر به کاهش میانگین قیمت فروش در سال 87 خواهد شد که آثار این مساله برای شرکت‌ها بسته به حجم تعهدات باقیمانده، متفاوت است. با توجه به توضیحات فوق، می‌توان گفت که آثار مصوبه افزایش نرخ فروش در حال حاضر به طور واقعی در بودجه شرکت‌های سیمانی مورد محاسبه قرار گرفته و افزایش سود‌آوری در سال 87 منوط به اخذ مجوز افزایش مجدد قیمت فروش سیمان یا رشد ظرفیت واحد‌های تولیدی نسبت به پیش‌بینی کنونی خواهد بود.
*پرسش از آقای شاهپور- ش از شهر تهران : آیا افزایش شاخص‌های بورس به طور واقعی نشان دهنده رشد بازدهی بازار سرمایه است؟
بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادارعمدتاً از دو محل حاصل می‌شود: اول تغییر قیمت اوراق بهادار و دوم منافع مربوط به تقسیم نقدی در مجامع شرکت‌ها. در حال حاضر شاخص بورس تهران، قیمت و بازده نقدی(TEDPIX) نام دارد که نوسانات این شاخص در حقیقت آثار هر دو عامل موثر بر بازدهی سرمایه‌گذاران را در بر می‌گیرد و می‌تواند به عنوان معیاری واقعی از تغییرات میانگین بازدهی بازار مد نظر قرار گیرد .البته در این میان، برخی نارسایی‌ها نیز وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به پایین بودن میزان سهام شناور آزاد در بورس تهران است. اهمیت این مساله به اندازه‌ای است که در محاسبه برخی شاخص‌های معتبر در سایر بازارهای سهام جهان، نوسانات شاخص با لحاظ کردن اثر میزان سهام شناور آزاد صورت می‌پذیرد. بدین معنا که تغییرات شاخص تنها به میزان تغییرات بازدهی سهامی اعمال می‌شود که به صورت آزاد در بازار قابل معامله است. بدین ترتیب اثر سهام غیر شناور(بلوکه شده) در محاسبات شاخص حذف شده و تغییرات شاخص نمایش واقعی تری از میزان تغییرات بازدهی بازار را منعکس می‌کند.

به نقل از دنیای اقتصاد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۸۷ ، ۰۲:۴۶
جذب 10 درصد از نقدینگی کشور با عرضه سهام بزرگترین شرکت دولتی در بورس



با عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس تخمین زده می شود ضمن جذب 10 درصد از نقدنیگی کشور، قیمت هر سهم بزرگترین شرکت دولتی با تکیه بر نسبت E/P بین 240 تا 400 تومان و با استفاده از روش ارزش فعلی 130 تومان ارزش گذاری شود.
به نقل از فارس
 

متن کامل در ادامه مطلب
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۸۷ ، ۰۱:۴۸

پروژه شمس آباد نقطه عطف شیشه و گاز

 

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت شیشه و گاز با حضور بیش از 77 درصد صاحبان سهام و با دستور جلسه استماع گزارش هیات مدیره و حسابرس قانونی ، اتخاذ تصمیم در خصوص تصویب صورتهای مالی شرکت، انتخاب روزنامه رسمی و کثیرالانتشار جهت آگهی های شرکت و تعیین حسابرس و بازرس قانونی شرکت، ساعت 10:40 صبح روز سه شنبه مورخ 18/4/87 در محل باشگاه بانک سپه ( واقع در خیابان مطهری بعد از سهروردی ) تشکیل گردید.

متن کامل در ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۸۷ ، ۱۷:۰۲

ظرفیت کارخانه نورد قطعات فولادی به یکصد هزارتن افزایش یافت

 

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با هدف تأسیس کارخانجات ذوب آهن و فولاد ، تولید و ساخت محصولات و لوازم فولادی درسال 1347 به ثبت رسید و یک سال بعد بهره برداری از شرکت آغاز شد.

 

شایان توجه است بازدهی این شرکت از ابتدای سال 1387 تاکنون 47/29 بوده است این در حالی است که ارزش روز این شرکت درمیان شرکتهای حاضر در صنعت 18/0 درصد می باشد . که با وجود ارزش پائین این شرکت از بازدهی بالایی برخوردار می باشد . شهرستانی مدیر مالی این شرکت درگفتگویی با خبر نگار بورس نیوز ضمن تشریح وضعیت کنونی شرکت گفت :

 

میزان زیادی از مشکلات شرکت مربوط به کمبود نقدینگی می باشد که ناشی از عدم گشایش اعتبار اسنادی وافزایش قیمت مواد اولیه می باشد .

 

وی ادامه داد واردات خاک نسوز و قطعات مورد نیاز کارخانه از دیگر مشکلات حال حاضر شرکت می باشد همچنین عدم اعطای وام از سوی بانکهای داخلی بر مشکلات موجود افزوده است .

 

شهرستانی با بیان این مطلب که سیاست گذاری های دولتی را در بخش فولاد نیز در وضع موجود بی تاثیر نمی باشد گفت : وجود سیاست های مقطعی موجب بوجود آمدن یک بازار متناوب شده است که در این بازار شاهد نوسانهای زیاد در قیمت مواد اولیه و ... هستیم . همچنین عدم حمایت اصولی از این بخش توسط وزارت صنایع و معادن نیز موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان در این بخش گردیده است .

 

وی ادامه داد در صورتی که از این صنعت همانند صنایعی مانند خودرو و سیمان و ... حمایت شود شاهد رشد روز افزون صنعت خواهیم بود .

 

مدیرمالی شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در مورد برنامه های طرح های توسعه ای این شرکت به خبرنگار بورس نیوز گفت :

 

طرحهای توسعه ای قبلی شرکت هم اکنون 100 درصد به بهره برداری رسیده است که با بهره برداری از آن ظرفیت نورد کارخانه از 50 هزار تن به 100 هزار تن در سال افزایش یافته است و همچنین ظرفیت ذوب کارخانه نیز از 20 هزار تن فولاد به 50 هزار تن درسال رسیده است .

 

وی در پایان دلیل اعمال افزایش سرمایه شرکت را بهبود کیفیت تولید و تکمیل طرحهای قبلی اعلام کرد و ادامه داد : با توجه به حضور رقبای جدی و بزرگ در این زمینه مانند فولاد مبارکه ، شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در حال حاضر برنامه ای برای صادرات محصولات شرکت در دستورکار نداریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۸۷ ، ۱۷:۰۰

نسبت های سود آوری :

این نسبت ها شاخص مهمی از موفقیت یا شکست سیاستهای مدیریت به شمار می روند که مهمترین آنها عبارتند از :

متن کامل در ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۸۷ ، ۱۰:۵۲
آمی بروکر 5.1 را می توانید از اینجا دانلود کنید

**** نرم افزار را نیز می توانید از اینجا دانلود کنید
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۸۷ ، ۱۶:۲۴
زاده کعبه

فاطمه بنت اسد، وظیفه‌ای بزرگ بر عهده داشت. او صاحب فرزندی شد، که محل تولدش کعبه بود. آیا خداوند چنین وظیفه‌ای را به یک زن عادی محول کرد؟

مریم برگزیده خدا بود و عیسی روح الله ...

زمان وضع حمل عیسی فرا رسید. خداوند به حضرت مریم امر کرد که از معبد و عبادتگاه بیرون رود و فرزند خود را در صحرا - زیر درخت خرمایی- به دنیا آورد. نخل خرما به امر خدا بارور شد و میوه خود را ارزانی مادر عیسی کرد. (1)

اما، فاطمه بنت اسد ...

هنگام وضع حمل علی بن ابیطالب به درون کعبه فرا خوانده شد. سه روز مهمان خدا بود. همان جا فرزندش را به دنیا آورد. در این سه روز فرشتگان از آسمان برای او غذاهای بهشتی آوردند.

فاطمه بنت اسد هم از مریم - برگزیده زنان زمان خویش - و هم از آسیه - قهرمان توحید - برتر است. آری! او شایسته مقام مادری علی بن ابیطالب است که او، هم از عیسی و هم از موسی بلند مرتبه‌تر است.
بانوی مکه قبل از این که وارد کعبه شود سرودی بس زیبا بر لب داشت، ترنمی برخاسته از باغ سبز مکتب انبیاء، نوایی که جز از قلبی سرشار از ایمان ،به گوش نمی‌رسد. او می‌خواند:

«پروردگارا! من زنی هستم که به تو و به پیامبران و کتب آسمانی ایمان دارم، سخن نیای بزرگم خلیل را تصدیق می‌کنم ...

به حق کسی که این خانه را بنا کرد و به حق فرزندی که در شکم دارم، ولادت او را بر من آسان فرما. (2)

سه روز درون کعبه بود. هنگامی که از کعبه بیرون آمد، فضیلت خود را بر مریم - مادر عیسی - و آسیه - همسر فرعون - به صراحت اظهار کرد. همان آسیه که در خانه فرعون به موسی ایمان آورد و تا پای جان از ایمان خود دفاع کرد. او با زمزمه‌ای دلنشین، ایمان خود را به خدای موسی و وعده‌های آسمانی به جهانیان نشان داد. آسیه، بانوی مومنه، غرق در خون خود در حالی که میخ‌های آهنین فرعون، بدنش را به زمین دوخته بود، با متانت لب به مناجات باز می‌کند. قرآن، سخن او را از لا به لای قرن‌های گذشته برای ما نقل می‌کند.

«پروردگارا! برای من نزد خود در بهشت، جایگاهی بنا کن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده.» (3)

فاطمه بنت اسد هم از مریم - برگزیده زنان زمان خویش - و هم از آسیه - قهرمان توحید - برتر است. آری! او شایسته مقام مادری علی بن ابیطالب است که او، هم از عیسی و هم از موسی بلند مرتبه‌تر است. از صفحات زیبای تاریخ زندگی او، زحماتی است که برای پیامبر کشید، تا جایی که پیامبر خدا او را مادر خویش خواند. پیامبر فرمود:

او به راستی مادرم بود. کودکان خود را گرسنه نگه می‌داشت و مرا سیر می‌کرد. آنان را گردآلود رها می‌کرد و مرا شسته و آراسته می‌داشت.(4)

آن روز که خبر وفات فاطمه بنت اسد را به رسول خدا دادند، پیامبر به دلیل احترامی که برای او قائل بود، پیراهن خود را کفن این زن فداکار کرد و قبل از این که بدنش را در قبر بگذارند وارد قبر شد، در لحد خوابید و گفت: «امروز مادرم از دنیا رفت.»

فاطمه بنت اسد، پیامبر خدا را بر فرزندان خویش ترجیح می‌داد. او مادر کسی بود که در تمام عمرش، پیامبر را بر خود ترجیح داد و همواره خود را سپر بلای پیامبر اسلام کرد.

آن روز که خبر وفات فاطمه بنت اسد را به رسول خدا دادند، پیامبر به دلیل احترامی که برای او قائل بود، پیراهن خود را کفن این زن فداکار کرد و قبل از این که بدنش را در قبر بگذارند وارد قبر شد، در لحد خوابید و گفت: «امروز مادرم از دنیا رفت.» (5)

به هنگام دفن، دست به دعا بلند کرد و گفت:

«خدایا! فاطمه را به گفتار ثابت، استوار کن.

پدر، از اوصیای حضرت ابراهیم و آخرین بازمانده دین حنیفیت!

مادر، برترین زن دوران، برگزیده خداوند!

پدر، تمام همّ و غمّش حمایت از برادرزاده‌اش بود.

مادر، زندگی را در پرستاری از او معنا داد.

و خداوند به این پدر و مادر، فرزندی عطا کرد که بعد از پیامبر اسلام برترین مخلوق خداوند شد و تنها کسی که شایستگی وصایت بلافصل نبی اکرم را پیدا کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۸۷ ، ۰۴:۰۵
امروز تاید واتر با خط روند و سطح 61.8 فیبو برخورد میکند می توان با دید نوسان گیری و بازدهی 12% در منفی امروز برای خرید نشست 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۸۷ ، ۰۴:۲۰
در شرایط فعلی اگر طی چند روز آینده شاخص دارویی برگشت که خوب مشکلی ندارد و می توان به دارویی ها امید داشت ولی اگر برنگشت و ریزش بیشتری کرد احتمال ریزش تا سطح 532 می باشد و اگر در آن منطقه برگشتی داشته باشد و بتواند دوباره به سطحی بالاتر از 545 برسد باز هم می توان امید داشت ولی اگر نتواند خود را به بالاتر از این سطح برساند دیگر باید برای مدتی به دارویی ها فکر نکرد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۸۷ ، ۰۲:۲۸