بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها
تاثیر افزایش سودآوری بانک اقتصاد نوین بر شرکت نوسازی تهران چقدر خواهد بود؟
بر اساس اطلاعات آخرین صورت‌های مالی، «ثنوسا» مالکیت 85/6‌درصدی بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد که از محل سود نقدی سال مالی منتهی به اسفند 86 این بانک، 1/4‌میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری در حساب‌های «نوسا» شناسایی شده است.


این در حالی است که در مجمع اخیر «ونوین»، 320 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد که این میزان 80 ریال بیشتر از رقمی است که «نوسا» از این محل در پیش‌بینی صورت سود و زیان خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 87 در نظر گرفته است. بدین ترتیب و با توجه به مالکیت 25/171‌میلیون سهمی «نوسا» در بانک اقتصاد نوین، از محل این افزایش DPSا، 37/1میلیارد تومان بر سود خالص «ثنوسا» افزوده خواهد شد که به معنای تعدیل 46 ریالی سود هر سهم خواهد بود که پیش‌بینیEPS 362ریالی کنونی را به 408 ریال افزایش می‌دهد. البته باید توجه داشت که این محاسبه با فرض عدم تغییر سایر سرفصل‌های درآمد و هزینه مطابق آخرین پیش‌بینی شرکت ارائه شده است.
*پرسش از آقای عیسی خانی از طریق پست الکترونیک: در پیش‌بینی سود‌آوری شرکت‌های سیمانی مشاهده می‌شود که این شرکت‌ها قیمت فروش هر تن سیمان را مطابق ارقام مصوبه جدید در نظر نگرفته و قیمت‌ها را پایین‌تر پیش‌بینی کرده اند. علت این مساله چیست و آیا می‌تواند به معنای احتیاط شرکت‌ها و امکان تعدیل سود مجدد در آینده باشد؟
پایین تر بودن قیمت فروش هر تن سیمان در بودجه سال 87 شرکت‌های سیمانی نسبت به ارقام مصوبه جدید، ناشی از دو مساله است: اول اینکه مجوز افزایش نرخ فروش سیمان از تاریخ 12 تیر ماه 87 به شرکت‌ها ابلاغ شده است، بنابراین فروش سیمان در مدتی حدود سه ماه و نیم به قیمت‌های مصوب گذشته صورت گرفته و در نتیجه میانگین قیمت فروش سیمان در کل سال 87 از نرخ‌های مصوب جدید پایین تر خواهد بود. دوم اینکه مطابق الزامات این مصوبه، شرکت‌های تولیدکننده سیمان کماکان موظف به انجام تعهدات گذشته و تحویل سیمان با نرخ مصوب قبلی به دارندگان حوالجات هستند که قرارداد خود را پیش از تاریخ مذکور تنظیم کرده‌اند. بدیهی است انجام این تعهدات منجر به کاهش میانگین قیمت فروش در سال 87 خواهد شد که آثار این مساله برای شرکت‌ها بسته به حجم تعهدات باقیمانده، متفاوت است. با توجه به توضیحات فوق، می‌توان گفت که آثار مصوبه افزایش نرخ فروش در حال حاضر به طور واقعی در بودجه شرکت‌های سیمانی مورد محاسبه قرار گرفته و افزایش سود‌آوری در سال 87 منوط به اخذ مجوز افزایش مجدد قیمت فروش سیمان یا رشد ظرفیت واحد‌های تولیدی نسبت به پیش‌بینی کنونی خواهد بود.
*پرسش از آقای شاهپور- ش از شهر تهران : آیا افزایش شاخص‌های بورس به طور واقعی نشان دهنده رشد بازدهی بازار سرمایه است؟
بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادارعمدتاً از دو محل حاصل می‌شود: اول تغییر قیمت اوراق بهادار و دوم منافع مربوط به تقسیم نقدی در مجامع شرکت‌ها. در حال حاضر شاخص بورس تهران، قیمت و بازده نقدی(TEDPIX) نام دارد که نوسانات این شاخص در حقیقت آثار هر دو عامل موثر بر بازدهی سرمایه‌گذاران را در بر می‌گیرد و می‌تواند به عنوان معیاری واقعی از تغییرات میانگین بازدهی بازار مد نظر قرار گیرد .البته در این میان، برخی نارسایی‌ها نیز وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به پایین بودن میزان سهام شناور آزاد در بورس تهران است. اهمیت این مساله به اندازه‌ای است که در محاسبه برخی شاخص‌های معتبر در سایر بازارهای سهام جهان، نوسانات شاخص با لحاظ کردن اثر میزان سهام شناور آزاد صورت می‌پذیرد. بدین معنا که تغییرات شاخص تنها به میزان تغییرات بازدهی سهامی اعمال می‌شود که به صورت آزاد در بازار قابل معامله است. بدین ترتیب اثر سهام غیر شناور(بلوکه شده) در محاسبات شاخص حذف شده و تغییرات شاخص نمایش واقعی تری از میزان تغییرات بازدهی بازار را منعکس می‌کند.

به نقل از دنیای اقتصاد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">