بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۳ مطلب در مرداد ۱۳۸۷ ثبت شده است

توجه به مزیت‌ها در قیمت‌گذاری

خسرو پورمعمار، کارگزار بورس اوراق بهادار درباره عرضه سهام مخابرات گفت: به دلیل انجام تبلیغات گسترده، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید این سهام ابراز علاقه و آمادگی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود عرضه سهام مخابرات با استقبال چشمگیری روبه‌رو شود. وی در ادامه روش قیمت‌گذاری را یکی از مهم‌ترین موارد خواند و افزود: تاکنون قیمت‌گذاری شرکت‌هایی که نام آنها به گونه‌ای با مخابرات عجین بوده، طوری بود که سرمایه‌گذاران در خرید سهام آنها با ضرر و زیان مواجه شده‌اند و دلیل آن استفاده از روش‌های نامناسب قیمت‌گذاری بوده است.
این کارگزار سپس گفت: نباید در قیمت‌گذاری، مزیت‌های موجود در کشور فراموش شود و باید توجه داشت که رویکرد ما نباید سخت‌افزاری باشد، چون مزیت سخت‌افزاری نداریم، بلکه در روش ارزیابی باید به سراغ روشی رفت که بتواند نیازهای مردم را پوشش دهد.
پورمعمار ادامه داد: شرکت‌های مخابراتی نقش مهمی در ارائه روش‌ها و تکنولوژی نوین دارند و با توجه به اینکه هر روز سیستم‌های پیشرفته‌ای وارد بازار می‌شود، باید استفاده از تکنولوژی‌ها در دل شرکت مخابرات نهادینه شود.
وی با مثبت ارزیابی کردن آینده سهام مخابرات گفت: به دلیل اینکه فعالیت مخابرات با نرم‌افزارهای مناسب انجام می‌شود و از سوی دیگر به دلیل عدم وجود نیروی انسانی مازاد، نگرانی هزینه وجود ندارد. سهام این شرکت از رشد خوبی برخوردار خواهد شد. پورمعمار خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مخابرات باید تکنولوژی‌های نوین را جذب کند و اگر چه این امر، سرمایه‌بر است، اما می‌تواند به سودآوری بیشتری منجر شود.

سهم مخابرات 120 تا 140تومان
یک حسابدار خبره پیش‌بینی کرد سهام مخابرات در بازه قیمتی 120 تا 140تومان در بورس عرضه شود.
وی با اشاره به حل نشدن بحث ودایع مشترکان در مخابرات گفت: شرکت مخابرات، خود یک دولت کوچک است که بوروکراسی در آن به شدت رایج و ناکارآمدی در برخی از بخش‌های آن مشهود است، اما به دلیل اینکه از زیرساخت‌های دولتی استفاده کرده، امکان رقابت برای اپراتورهای خصوصی به آسانی و به زودی میسر نیست، بنابراین سهام مخابرات در میان مدت می‌تواند یک سهم ارزنده باشد که این ارزش، تنها به خاطر رانت‌های دولتی است، نه ذات سهم.
رقابت دشوار
این کارشناس سپس گفت: شرکت‌های مخابرات در خارج از کشور در فضایی کاملا رقابتی فعالیت می‌کنند و هر کدام برای پیشی گرفتن از یکدیگر خدمت متفاوتی ارائه می‌دهند.
اما چارچوب خدمات در کشور ما بسیار محدود است و به رغم ارائه خدمات مناسب از سوی اپراتور خصوصی، رقابت تا سه یا چهار سال دیگر امکان‌پذیر نیست.  عضو انجمن حسابداران خبره با ابراز نگرانی از امکان عرضه سهام مخابرات در موعد مقرر گفت: عرضه این سهم با «خوف و رجا» همراه است، زیرا برای خرید 5درصد سهام آن به پول زیادی نیاز است و به نظر می‌رسد اگر این سهام به مرور و در طول یک تا دو ماه عرضه می‌شد، نگرانی کمتری وجود داشت. وی افزود: عرضه یک جای این سهم اگر پول تازه‌ای وارد بازار کند، می‌تواند حجم بازار را افزایش دهد و تا پایان سال، شاهد یک بازار سرمایه بسیار عالی باشیم، اما اگر نقدینگی جدید وارد بازار نشود، مشکلاتی ده‌ها برابر مشکلات فولادی‌ها و سیمانی‌ها بر بازار تحمیل خواهد شد.

« پی برئی» چهار
مرتضی علی‌اکبری، کارشناس بازار سرمایه نیز خرید سهام مخابرات را در P/E چهار تا 5/4مناسب ارزیابی کرد. وی گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت بزرگ می‌توان گفت که سهم مخابرات در P/E یاد شده قابلیت خرید دارد. وی یادآور شد: از آنجا که تاکنون شرکتی مشابه مخابرات به بورس وارد نشده است و اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت نیز کافی نیست، بنابراین نمی‌توان درباره وضعیت عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه اظهارنظر دقیقی کرد.
او در عین حال پیش‌بینی کرد، سهام مخابرات در بورس تهران با استقبال معامله‌گران مواجه شود.
مخابرات‌های استانی، خریدار مخابرات ایران

امین کیان ارثی، کارشناس بازار سرمایه نیز وضعیت کنونی بازار را ناشی از تدابیر لازم معامله‌گران برای تجهیز نقدینگی به منظور خرید سهام مخابرات عنوان کرد.
وی گفت: به نظر می‌رسد بازار از عرضه سهام مخابرات با قیمت‌های 120 تا 150تومان استقبال کند.
به گفته وی، شرکت‌های مخابرات استانی برنامه خرید سهام این شرکت را در بورس دارند و به نظر می‌رسد این موضوع در فضای عرضه اولیه تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به احتمال سپردن اختیار عرضه‌های بعدی مخابرات به بورس گفت: بهتر است سازمان خصوصی‌سازی در عرضه‌های اولیه وحدت رویه داشته باشد و خود به عنوان عرضه‌کننده سهام در روزهای بعدی نیز بنا به نظر خود نسبت به عرضه سهام اقدام کند چرا که تجربه بازار از عرضه‌های خصوصی‌سازی تجربه بدی نیست.

قیمت عادلانه ایجاد انگیزه می‌کند
محمدرضا رهبر، یکی از کارگزاران باسابقه بورس با بیان این مطلب به ابهاماتی که در اطلاعات مخابرات وجود دارد و ممکن است، علاقه‌مندی افراد را برای خرید سهم کاهش دهد، اشاره کرد و گفت: اگر این سهم از P/E (پی بر یی) منطقی برخوردار باشد از استقبال بیشتری برای خرید در بازار فعلی برخوردار خواهد شد. وی ادامه داد: مسوولان باید توجه داشته باشند که برای مراحل بعدی واگذاری سهم باید امیدی برای فروش آن وجود داشته باشد و از این رو قیمت کارشناسی را باید مدنظر قرار دهند. این کارگزار باسابقه بورس معتقد است قیمت سهام مخابرات حدود 125تومان تا 135تومان منطقی است. وی تصریح کرد: اگر کارگزار عرضه‌کننده براساس مذاکراتی که با سازمان خصوصی‌سازی و شرکت مخابرات دارد، قیمت را بالاتر از این رقم در ماشین درج کند، امکان سوختن سهم در بازار فعلی افزایش می‌یابد. وی افزود: به طوری که از روزهای بعد از عرضه شاهد آن خواهیم بود که قیمت سهام مخابرات ریزش کند. رهبر گفت: به همین دلیل است که اگر قیمت عادلانه باشد، در خریداران ایجاد انگیزه می‌کند تا سهم را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. در همین حال دولت نیز می‌تواند مرتبا باقیمانده سهام شرکت یاد شده را در بازار سهام تزریق کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۸۷ ، ۰۲:۵۶
به گفته مدیر عامل شرکت مخابرات، ارزش سود هر سهم مخابرات در سال 87 ، 175 ریال پیش بینی شده است که هنوز به تائید سازمان حسابرسی نرسیده است.

صابر فیضی افزود : شرکت مخابرات درتعیین قیمت هر سهم مخابرات دخالتی ندارد.

وی سرمایه این شرکت را بیش از 45 هزار میلیارد ریال دانست و گفت: تعداد سهام شرکت مخابرات مشخص است و از تقسیم کل سرمایه شرکت مخابرا ت بر هزار ریال تعداد سهام این شرکت مشخص می شود.

این مقام مسئول فعالیت های شرکت مخابرات را برای ورود به بورس پایان یافته دانست و گفت: در حال حاضر سازمان بورس منتظر اعلام تایید گزارش سازمان حسابرسی در خصوص افزایش سرمایه مخابرات و نیز پیش بینی سود سال 87 است.

فیضی گفت: اطلاعات ارسال شده مخابرات به سازمان حسابرسی کامل و مورد تایید این سازمان قرار گرفته است. این در حالی است که برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند ارزش هر سهم مخابرات بین 2هزار تا سه هزار ریال باشد.

نام شرکت مخابرات ایران براساس مصوبه هیات پذیرش اوراق بهادار، از بیست و نهم تیر به عنوان چهارصد و چهل و هفتمین شرکت، در فهرست نرخ های تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران درج شده است.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۸۷ ، ۱۳:۲۹
صادرات بیش از 2میلیارد دلارمحصولات پتروشیمی

شرکت بازرگانی پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان تیر امسال 3 میلیون و363 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 2 میلیارد و949 میلیون دلار را به کشورهای مختلف جهان صادر کرد .


محصولات صادراتی در قالب 37 نوع محصول و از این میان گاز مایع به میزان727 هزار تن بالاترین میزان حجم صادراتی را به خود اختصاص داده است .

عمده محصولات صادراتی پتروشیمی در بخش مواد پایه و شیمیایی ، محصولات جانبی و سوخت پلیمری و نیز کود و مواد وابسته است که این محصولات به کشورهای ژاپن ، امارات عربی متحده ، چین ، هند ، کره جنوبی ، ایتالیا ، سنگاپور و تایوان که عمده ترین بازارهای هدف برای صادرات مواد پتروشیمی ایران هستند ، صادر می شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۸۷ ، ۱۳:۲۷