بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۰ ثبت شده است

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد:
امکان پیش‌بینی آینده طلا تنها تا 72 ساعت دیگر

خبرگزاری فارس: یک اقتصاددان خبرداد: قضاوت در مورد قیمت طلا و گران نمایی و یا ارزان نمایی آن، طی 72 ساعت آینده با انتشار ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان ممکن خواهد بود.

محمدحسین ادیب در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد به پیش بینی برخی در خصوص روند افزایش قیمت طلا اظهارداشت: کسانی که آینده نرخ طلا را بدون توجه نسبت بین ذخایر ارزی بانکهای مرکزی دنیا و ذخیره طلا پیش بینی می کنند، بیشتر پیشگویی می کند. پیش بینی وظیفه اقتصاد است ولی پیشگویی از حوزه اقتصاد خارج است.
این اقتصاددان گفت: قیمت طلا در بازار جهانی تابع الگوریتم خاص خود است، نوسان آن در کوتاه مدت غیرقابل پیش بینی و در میان مدت و در بلند مدت تابع نظم و اسلوب بسیار دقیق و پیش بینی پذیر است. قیمت طلا در بازار جهانی در میان مدت و بلند مدت مدیریت پذیر است.
وی افزود: بانکهای مرکزی جهان 11 درصد از ذخایر ارزی خود را به صورت طلا، 38 درصد را به صورت سپرده ارزی و 35 درصد را به صورت اوراق قرضه دولت امریکا نگهداری می کنند.
این اقتصاددان گفت: هر نوع تغییر در این نظم با طول عمر میان مدت و بلندمدت به اخلال در نظام پولی جهان می انجامد و از سال 1971 میلادی که قیمت طلا آزادسازی شد تاکنون رخ نداده است و در آینده نیز اتفاق نخواهد افتاد.
وی افزود: به میزانی که ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان افزایش می یابد قیمت طلا نیز به همین نسبت به صورت میلمتری افزایش می یابد. به عنوان مثال در پایان سال 2010 نسبت به سال 2002 ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان 281 درصد افزایش یافت و در همین فاصله قیمت طلا 310 درصد افزایش داشته و کاملا طبیعی و معقول بوده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: همیشه ارتباط بین افزایش ذخایر بانکهای مرکزی جهان و افزایش نرخ طلا در همین چهارچوب بوده است و در آینده نیز خواهد بود.
ادیب گفت: افزایش ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان بستگی به حجم دلار در اقتصاد جهانی دارد. حجم دلار تا پایان سال 2010 حدود 2هزار و 200 میلیارد دلار بود اما 6 ماهه اول 2011 حدود 600 میلیارد دلار جدید به وسیله آمریکا به اقتصاد جهانی تزریق شد که این میزان افزایش به افزایش ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان می انجامد. حجم ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان هر سه ماه یکبار منتشر می شود و با انتشار آن طی 72 ساعت آینده، ارزیابی میزان گران نمایی طلا مشخص خواهد شد.
ادیب گفت: بانکهای مرکزی دنیا 27 هزار تن ذخیره طلا دارند و در صورتی که قیمت طلا آنقدر افزایش یابد که از 11 درصد ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان عبور کند، معنای دیگر آن این است که باید حجم سپرده های ارزی بانکهای مرکزی دنیا و یا اوراق قرضه دولت امریکا در ذخایر ارزی بانکهای مرکزی دنیا کاهش یابد که چنین چیزی غیرممکن است. افزایش قیمت طلا به بالای 11 درصد ذخایر ارزی بانکهای مرکزی دنیا به کاهش سیطره دلار در اقتصاد جهانی می انجامد.
ادیب گفت: تا زمانی که حجم ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان منتشر نشود، قضاوت در مورد حبابی بودن نرخ طلا ممکن نیست، اما در بازه زمانی 6 ماه آینده بین قیمت طلا و وزن آن ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان تعادل ایجاد می شود.
وی افزود: تنها در صورت نوشتن بودجه همه بانکهای مرکزی جهان به صورت یکپارچه و به عنوان یک کل واحد پیش بینی قیمت طلا ممکن است.
ادیب گفت: در پایان سال 2010 در تحقیقی به وسیله اینجانب بین قیمت طلا و ذخایر ارزی و بانکهای مرکزی دنیا با نوشتن بودجه جهانی وضعیت متعادل و متناسب ارزیابی شد و قضاوت در مورد گران نمایی و یا ارزان نمایی طلا طی 72 ساعت آینده با انتشار ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان ممکن خواهد بود.
این اقتصاددان در خصوص روند افزایش یا کاهش قیمت طلا در ایران گفت: قیمت طلا در ایران تابع آن در بازار جهانی است و ارتباطی با شرایط داخلی ندارد. تنها ارتباط آن تغییر نرخ ارز است که بر مولفه های دیگر نیز تأثیر یکسان دارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۰ ، ۱۳:۲۹