بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

سایت های اینترنتی اوپک و آژانس بین المللی انرژی دو منبع مهم اطلاعات در بازار نفت هستند. این دو پایگاه در قالب گزارش‏ های دوره ای به بررسی وضعیت عرضه وتقاضا در بازار نفت  می پردازند. اوپک حافظ منافع گروهی از صادرکنندگان نفت دنیا است و در مقابل آژانس بین المللی انرژی روی ثبات و امنیت انرژی برای مصرف کنندگان بزرگ این کالا تمرکز دارد. 

تولید روزانه نفت خام (Crude Oil) در دنیا نزدیک به 75 میلیون بشکه در روز است که با احتساب محصولات پالایش شده به 90 میلیون بشکه در روز می رسد (Oil یا Petroleum) .

روسیه با تولید 10.5 میلیون بشکه نفت خام در روز و چین با مصرف 10.4 میلیون بشکه نفت خام در روز به عضویت هیچ یک از این دو سازمان در نیامده اند.  امریکا با مصرف نزدیک به 19 میلیون بشکه نفت در روز بزرگ ترین مصرف کننده نفت دنیا است. امریکا حدود 9 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کند که فاصله کمی با تولید نفت خام بزرگ ترین تولید کننده اوپک یعنی عربستان دارد. این کشور نزدیک به 6.5 میلیون بشکه در روز هم واردات دارد و به دلیل حساسیت بالا به انرژی، از یک سازمان متکی به بودجه کنگره به نام اداره اطلاعات انرژی امریکا برای تحلیل بازار انرژی کمک می گیرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC)
آدرس: www.opec.org 

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در سال 1960 با همکاری پنج کشور ایران،عربستان،عراق ، کویت و ونزوئلا پایه گذاری شد. پس از آن قطر(1961) اندونزی(1962)، لیبی(1962)، امارات(1967)، الجزائر(1969)، نیجریه(1971)، اکوادر(1973)، گابن(1975) و آنگولا(2007) به این سازمان ملحق شدند. گابن در سال 1995 از این سازمان خارج شد و اندونزی هم از سال 2009 عضویت خود را به تعلیق درآورد. در حال حاضر این سازمان 12 عضو دارد. اوپک نزدیک به 80 درصد ذخایر متعارف نفت دنیا را در اختیار دارد و نزدیک به 40 درصد تولید روزانه نفت در کشورهای عضو این سازمان صورت می گیرد. تولید نفت از منابع نامتعارف، به خصوص در امریکا، موجب کاهش آرام سهم اوپک در تولید جهانی شده است. با این میزان تولید، اوپک قدرت زیادی در قیمت گذاری دارد اما زمان هایی بوده که عوامل دیگری موجب تضعیف اثرگذاری این سازمان شده است.

آژانس بین المللی انرژی  (iea)
آدرس: www.iea.org
آژانس بین المللی انرژی در سال 1973 تشکیل شد. آمریکا، کانادا، کره و ژاپن در کنار  تعدادی از کشورهای اروپایی 29 عضو این سازمان را تشکیل می دهند. این سازمان با هدف ایجاد امنیت در بازار انرژی شکل گرفت و در ابتدا پاسخی بود به شوک نفتی 1973؛ یعنی زمانی که اعضای عرب عضو اوپک به همراه مصر، سوریه، و تونس اقدام به تحریم نفتی کشورهای غربی کردند. عضویت در این سازمان شرایطی دارد. از جمله اینکه کشورها باید عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یا OECD باشند و کشورهایی که به طور خالص واردکننده نفت هستند می بایست حداقل به اندازه سه ماه ذخیره برای شرایط اضطراری داشته باشند.  نیمی از نفت جهان را کشورهای عضو OECD مصرف می کنند. گروه OECD به طور رسمی در سال 1961 تشکیل شده است. در سال 1948 و پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی در قالب گروهی موسوم به OEEC  هسته اولیه OECD را تشکیل دادند. هدف آنها از این اقدام، بازسازی اروپا پس از خرابی های جنگ جهانی بود. در سال 1960، پایه گذاران اروپایی به همراه آمریکا و کانادا پیمان تازه ای را امضا کردند که به تاسیس رسمی OECD در سال 1961 انجامید. ژاپن سه سال بعد به این گروه پیوست. 

گزارش های ماهانه آژانس و اوپک
گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی OMR نام دارد. این گزارش به آخرین تحولات بازار نفت می پردازد. پیش‏بینی چشم انداز تولید و مصرف جهان از مهمترین اطلاعات این گزارش است. گزارش آژانس ابتدا در اختیار مشترکین  قرار می گیرد و پس از دو هفته به طور رایگان در دسترس عموم است. گزارش ماهانه اوپک هم با نام  MOMR منتشر می شود. در این گزارش علاوه بر بررسی آخرین وضعیت و چشم انداز عرضه و تقاضا، وضعیت قیمتی "سبد مرجع اوپک (ORB)" و قیمت نفت کشورهای عضو این سازمان اعلام می شود. 

پیش بینی آژانس بین المللی انرژی و اوپک در مورد چشم انداز آینده بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است و  تعدیل برآوردها نسبت به ماه قبل بر روی قیمت جهانی نفت اثر می گذارد. به عنوان مثال در دسامبر 2014، گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین المللی انرژی در روزهای دهم و دوازدهم  ماه منتشر گردید. در این گزارش ها،  هر دو سازمان برآوردشان از میزان افزایش تقاضا در سال  2015 را نسبت به برآورد ماه قبل کاهش دادند که به معنای تداوم فشار سمت عرضه و نامتوازن بودن بازار است. با انتشار این دو گزارش، بهای نفت برنت دریای شمال در ادامه روند کاهشی شش ماه بیش از 6 درصد دیگر کاهش یافت. گزارش های ماهانه آژانس و اوپک به فاصله زمانی نزدیک به یکدیگر و معمولاً در هفته دوم هر ماه میلادی منتشر می شوند.

اداره اطلاعات انرژی امریکا
آدرس: www.eia.gov
این سایت اطلاعات و گزارش های متنوعی در مورد بازار انرژی ارایه می دهد. در قسمتی از سایت، می توان اطلاعات جالب و بسیار مرتبی در مورد کشورهای تاثیرگذار در بازار انرژی یافت؛ از جمله میزان تولید و مصرف و صادرات نفت، گاز، زغالسنگ، برق و ظرفیت های پالایش نفت خام. لینک صفحه اطلاعات کشورها: http://www.eia.gov/countries/

سایت امور بین الملل وزارت نفت ایران
آدرس: www.nioc-intl.ir
امور بین ‏الملل وزارت نفت قیمت انواع نفت خام (سبک و سنگین) به همراه جزئیات مربوط  به قیمت ها برای مقاصد مختلف را گزارش می کند. قیمت ها به طور ماهانه به روز می شوند ومربوط به  قیمت های ماه قبل می باشند. در این سایت، بخشی برای تاریخچه قیمت ها در نظر گرفته نشده است و با قرار گرفتن اطلاعات جدید اطلاعات قبلی از دسترس خارج می شوند.

در مورد قیمت گذاری نفت ایران
صادرکنندگان نفت معمولا نفت خود را با پرمیوم (بالاتر) یا تخفیف (پایین تر) از شاخص های عمده نفت قیمت گذاری می کنند. به این شاخص های اصطلاحا Benchmark می گویند. بیش از نیمی از نفت دنیا بر اساس شاخص نفت برنت قیمت گذاری می شود. نفت WTI، سبد مرجع اوپک، نفت عمان و دبی و اورال (روسیه) نمونه های دیگری از این شاخص ها هستند. 

پرمیوم نفت ایران، اختلاف قیمت  نفت ایران با " سبد مرجع اوپک (ORB) " را نشان می‏ دهد. اوپک در گزارش ماه دسامبر (مربوط به تحولات بازار نفت در ماه نوامبر) از  قیمت نفت سنگین ایران به مقاصد آسیایی به عنوان قیمت نفت سنگین ایران در سبد مرجع اوپک استفاده کرده است. بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی است. در جدول زیر قیمت ها و پرمیوم های ماه نوامبر دیده می شوند. قیمت سبد مرجع اوپک در ماه نوامبر 75.6 دلار/بشکه بوده است. پرمیوم یک عبارت رایج است و پرمیوم های منفی عملا تخفیف یا Discount هستند.

در مورد درجه بندی های نفت 
چگالی(جرم حجمی) و درصد سولفور، از معیارهای طبقه ‏بندی نفت خام است. اگر گوگرد نفت خام بیش از 1 درصد باشد نفت را "ترش" و چنانچه  کمتر از 0.5 درصد باشد "شیرین" می ‏نامند. نفت‌ ترش به خاطر هزینه بیشتر پالایش، از نفت‌شیرین ارزانتر است. 

در مورد چگالی، هر چه زنجیره هیدروکربنهای مخلوط نفت طولانی ‏تر باشد چگالی نفت بیشتر خواهد بود. شاخص API معیار سنجش وزن نفت است. نفتهای با API بیشتر از 33 "سبک" و پایین تر از 30  "سنگین" نامیده می شوند.

درجه API نفت برنت دریای شمال 38.3 و درصد سولفور آن 0.37 % می باشد. درجه API نفت سبک آمریکا (WTI) برابر 39.6 درجه و درصد سولفور آن 0.24% می‏ باشد؛ به همین جهت به نفت WTI نفت شیرین و سبک تگزاس هم گفته می شود.

ایران هشت گرید مختلف نفتی تولید می کند که مهمترین آنها نفت خام سبک و نفت خام سنگین ایران هستند. در بین گریدهای مختلف نفت ایران، لاوان با API معادل 35.6  سبک ترین نفت ایران می ‏باشد. درصد سولفور نفت لاوان بین 1.6تا 1.7% است. درطرف دیگر نفت سروش و نفت نوروز با API های نزدیک به 20 و درصد سولفور نزدیک به 4% جزو نفت های سنگین و ترش ایران محسوب می‏ شوند. 
 

 

  نفت خام سبک ایران نفت خام سنگین ایران 
فصل  API  سولفور (%) API سولفور(%)
تابستان 33.09 1.33 30.1 1.78
زمستان 34.1 1.53 30.1 1.97

                          جدول - مشخصات نفت خام سبک و سنگین ایران

*منبع اطلاعات قیمت و مشخصات نفت ایران: وبسایت رسمی امور بین الملل وزارت نفت 

سابقه و نمودار قیمت برخی قراردادهای نفتی
بسیاری از سایت ها قیمت قراردادهای نفتی مهم را ارایه می دهند. برای نمونه، در سایت www.barchart.com می توان قیمت و سابقه تاریخی بسیاری از کالاها از جمله قراردادهای نفتی با سر رسیده های مختلف را به سادگی مشاهده کرد. در منابع خبری مالی جهان معمولا قیمت سر رسید های ماه بعد پوشش داده می شود.

نفت برنت دریای شمال - Brent: لینک 
نفت سبک امریکا - WTI: لینک
سبد نفتی اوپک - OPEC Basket Price: لینک

منابع غیر رایگان
علاوه بر سازماهای بین المللی و ادارات ملی، شرکت های بزرگی در دنیا متخصص گردآوری و تحلیل اطلاعات بازارها هستند. در بازار کالاها و از جمله نفت، شرکت Platts یکی از معروف ترین و با سابقه ترین ها محسوب می شود. شرکت هایی نظیر Platts با شبکه گسترده از نیروهای حرفه ای در سراسر دنیا به اطلاعات دست اول از تجار و معامله گران دسترسی دارند و اخبار و اطلاعات و گزارش های تحلیلی خود را درقالب سرویس های اشتراکی به متقاضیان ارایه می دهند. به سبب پوشش گسترده و قابلیت اعتماد بالا، این شرکت ها در مواردی به مرجع قیمت گذاری تبدیل شده اند. هزینه سرویس های این شرکت ها معمولا به قدری بالا است که تنها برای استفاده های کاملا حرفه ای می تواند توجیه داشته باشد.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۳۹
می توان انتظار کاهش قیمت تا 50 دلار را داشت که در آنجا به حمایت قوی خود در تایم ماهیانه برخورد می کند که می توان انتظار حمایت از قیمت فوق را داشت

کاهش قیمت نفت تا 50 دلار 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۳ ، ۰۷:۳۴
ارسال به دوستان
فارس جزئیات لایحه بودجه ۹۴ را منتشر کرد
نفت ۷۲ دلار، دلار ۲۸۵۰ تومان و افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان/ اتکای ۳۳ درصدی به نفت+متن لایحه

جزئیات لایحه بودجه ۹۴ حاکی است هر بشکه نفت ۷۲ دلار، هر دلار ۲۸۵۰ تومان، افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان و بودجه بدون فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها و اتکای ۳۳ درصدی بودجه به نفت از ویژگی‌های دومین لایحه بودجه دولت یازدهم است.

خبرگزاری فارس: نفت ۷۲ دلار، دلار ۲۸۵۰ تومان و افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان/ اتکای ۳۳ درصدی به نفت+متن لایحه
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز یکشنبه مصادف با 16 آذر 93 دومین لایحه بودجه دولت یازدهم توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

پس از سال‌هایی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منحل شد، امسال این سازمان احیا شده و اولین بودجه دولت یازدهم با آرم این سازمان به مجلس ارائه شد.

کسب اطلاع فارس از جزئیات لایحه بودجه سال 94 نشان می‌دهد، قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه 72 دلار در نظر گرفته شده است. این در حالی است که بودجه 93 با نفت 100 دلاری بسته شده بود.

حقوق کارمندان دولت سال آینده به میزان 14 درصد افزایش خواهد یافت که سال جاری این میزان 20 درصد در نظر گرفته شده است.

قیمت دلار در لایحه پیشنهادی بودجه 2850 تومان در نظر گرفته شده است.

سقف درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز همان 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با احتساب این موضوع نشان می‌دهد دولت در لایحه پیشنهادی قصدی برای اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها ندارد و دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها در سال آینده است.

همچنین 1300 میلیارد تومان یارانه مسکن و هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است که علاوه بر سهم تولید و بهداشت است.

منابع عمومی دولت 224 هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌ها نیز 0.8 افزایش یافته و درآمدهای اختصاصی مؤسسات و شرکت‌ها افزایش داشته است.

کل سقف بودجه نیز 4 درصد رشد داشته و به 840 هزار میلیارد تومان رسیده است و سقف مصوب امسال 803 هزار میلیارد تومان بود.

واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای برای سال آینده 73 هزار میلیارد تومان است که فقط شامل فروش نفت نیست و همراه با فروش اموال و دارایی‌ها محسوب می‌شود. سهم درآمد نفت 69 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

واگذاری دارایی‌های مالی حدود 31 هزار میلیارد تومان که شامل انتشار اوراق مشارکت‌، اسناد خزانه، صکوک اجاره و فروش شرکت‌ها است. همچنین برای اولین بار صکوک اجاره به صورت مستقل در بودجه استفاده شده است.

واگذاری تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل فروش طرح‌های نیمه‌تمام است هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و واگذاری اموال منقول و غیر منقول 1500 میلیارد تومان است.

اعتبار طرح‌های عمرانی در سال آینده 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد حدود 16 درصدی دارد در حالی که امسال 41 هزار میلیارد تومان بود.

اعتبارات هزینه‌ای 166 هزار میلیارد تومان که 11 درصد رشد داشته است.

در شرایطی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است و سهم نفت از بودجه کاهش یافته است سهم طرح‌های عمرانی 16 درصد رشد پیدا کرده در حالی که اعتبارات طرح‌های جاری 11 درصد رشد داشته است.

سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال 94، 33 درصد شده است.

درآمد مالیات سال آینده 72 هزار و 500 میلیون تومان خواهد بود.

همچنین درآمدهای گمرک نیز 13 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

متن لایحه بودجه 94 (ماده واحده به علاوه پیوست‌ها) را می‌توانید از اینجا بخوانید.

ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه 

پیوست یک - اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 

پیوست شماره دو - درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی 

پیوست شماره سه - بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت 

پیوست شماره چهار - اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب برنامه و فعالیت 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۸:۴۵
ارسال به دوستان
فارس جزئیات لایحه بودجه ۹۴ را منتشر کرد
نفت ۷۲ دلار، دلار ۲۸۵۰ تومان و افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان/ اتکای ۳۳ درصدی به نفت+متن لایحه

جزئیات لایحه بودجه ۹۴ حاکی است هر بشکه نفت ۷۲ دلار، هر دلار ۲۸۵۰ تومان، افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان و بودجه بدون فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها و اتکای ۳۳ درصدی بودجه به نفت از ویژگی‌های دومین لایحه بودجه دولت یازدهم است.

خبرگزاری فارس: نفت ۷۲ دلار، دلار ۲۸۵۰ تومان و افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان/ اتکای ۳۳ درصدی به نفت+متن لایحه
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز یکشنبه مصادف با 16 آذر 93 دومین لایحه بودجه دولت یازدهم توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

پس از سال‌هایی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منحل شد، امسال این سازمان احیا شده و اولین بودجه دولت یازدهم با آرم این سازمان به مجلس ارائه شد.

کسب اطلاع فارس از جزئیات لایحه بودجه سال 94 نشان می‌دهد، قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه 72 دلار در نظر گرفته شده است. این در حالی است که بودجه 93 با نفت 100 دلاری بسته شده بود.

حقوق کارمندان دولت سال آینده به میزان 14 درصد افزایش خواهد یافت که سال جاری این میزان 20 درصد در نظر گرفته شده است.

قیمت دلار در لایحه پیشنهادی بودجه 2850 تومان در نظر گرفته شده است.

سقف درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز همان 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با احتساب این موضوع نشان می‌دهد دولت در لایحه پیشنهادی قصدی برای اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها ندارد و دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها در سال آینده است.

همچنین 1300 میلیارد تومان یارانه مسکن و هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است که علاوه بر سهم تولید و بهداشت است.

منابع عمومی دولت 224 هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌ها نیز 0.8 افزایش یافته و درآمدهای اختصاصی مؤسسات و شرکت‌ها افزایش داشته است.

کل سقف بودجه نیز 4 درصد رشد داشته و به 840 هزار میلیارد تومان رسیده است و سقف مصوب امسال 803 هزار میلیارد تومان بود.

واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای برای سال آینده 73 هزار میلیارد تومان است که فقط شامل فروش نفت نیست و همراه با فروش اموال و دارایی‌ها محسوب می‌شود. سهم درآمد نفت 69 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

واگذاری دارایی‌های مالی حدود 31 هزار میلیارد تومان که شامل انتشار اوراق مشارکت‌، اسناد خزانه، صکوک اجاره و فروش شرکت‌ها است. همچنین برای اولین بار صکوک اجاره به صورت مستقل در بودجه استفاده شده است.

واگذاری تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل فروش طرح‌های نیمه‌تمام است هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و واگذاری اموال منقول و غیر منقول 1500 میلیارد تومان است.

اعتبار طرح‌های عمرانی در سال آینده 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد حدود 16 درصدی دارد در حالی که امسال 41 هزار میلیارد تومان بود.

اعتبارات هزینه‌ای 166 هزار میلیارد تومان که 11 درصد رشد داشته است.

در شرایطی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است و سهم نفت از بودجه کاهش یافته است سهم طرح‌های عمرانی 16 درصد رشد پیدا کرده در حالی که اعتبارات طرح‌های جاری 11 درصد رشد داشته است.

سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال 94، 33 درصد شده است.

درآمد مالیات سال آینده 72 هزار و 500 میلیون تومان خواهد بود.

همچنین درآمدهای گمرک نیز 13 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

متن لایحه بودجه 94 (ماده واحده به علاوه پیوست‌ها) را می‌توانید از اینجا بخوانید.

ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه 

پیوست یک - اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 

پیوست شماره دو - درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی 

پیوست شماره سه - بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت 

پیوست شماره چهار - اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب برنامه و فعالیت 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۸:۴۵
شاخص کل بورس # crude oil

crude oil

آیا اینبار نفت تصمیم داره کفی پایینتر از کف بحران سال 2009 که در محدوده 32 دلار زده بود بزنه ؟!!! ایا نفت برای همیشه با تارگتهای بالای 100 دلار خداحافظی کرد ؟!!! در زیر به بررسی روند تکنیکالی نفت از منظر الیوت -فیبوناچی - الگوهای هارمونیک و الگوی مثلث چند ساله میپردازیم.

همانطور که در چارت مشخص کردم بعد از 4 سال نفت موفق شده ضلع پایینی مثلث در محدوده 88 دلار رو به سمت پایین بشکنه و تا فیب 61.8 درصد موج صعودی 32.40 - 114.80 واقع در محدوده 63.88 کمتر از چند هفته کاهش پیدا کنه که تارگت نزولی 64 دلار رو حدود دو هفته قبل در محدوده 76 در چارتی که گذاشته بودم صادر کرده بودم ... از منظر الیوت بنده شخصا اعتقاد دارم تمام نزول نفت اصلاح روند صعودیه بزرگی بوده که در سالهای گذشته داشته و این نزول رو در قالب امواج ABC بزرگ (5) از ((5)) انجام داده و همانطور که در ایمیج مشخص کردم در حال حاضر در ریزموجهای موج B بزرگ قرار داریم که بعد از اصلاحات لازم ریز موج ((c)) میتونه تا محدوده 51 دلار برابر با فیب 76.4 و نهایتا 48 دلار ریزش داشته باشه و با تکمیل B بزرگ باید شاهد شروع C بزرگ صعودی با اهداف بالای 100 دلار در بلند مدت (تا اواسط 2015 تثبیت چند ماهه در محدوده 70- 80 و تا اواخر 2015 اوایل 2016 صعود به بالای 100 دلار) باشیم ...
نکته : محدوده حمایتی قوی برای جلوگیری موقت از ریزش و اصلاح رو به بالا فیبو 61.8 واقع در محدوده 63.88 (LOW 63.70) و بعد از اون محدوده 56-58 دلار که همپوشانی فیبو فن و کف چنگال اندروز هست ...
نکته : شکست کف بحران 2009 واقع در محدوده 32 تمام تارگتهای صعودی در سال اینده رو بی اعتبار خواهد کرد.

 

شاخص کل بورس

روز تمدید مذاکرات روی سایت عرض کردم مجددا عرض میکنم با توجه به تمدید مذاکرات و رفتار هیجانی که در مارکت به دلایل مختلف اعم از تمدید مذاکرات نزدیک شدن به تایم ارائه لایحه بودجه ریزش نفت و ... پیش اومده فعلا هیچ سهمی خرید جدید نداره و توصیه میکنم تا زمانی مارکت متعادل نشده حداقل سرمایه جدید وارد بورس نکنید ... تذکرات لازم رو قبل از 3 اذر دادم یا قبل از 3 اذر خروج کامل بزنید یا اگر میمونید فقط و فقط با سهمی که بنیاد خوب و اینده داره بمونید که حداقل اگر کل مارکت ریزشی شد دو تا مجمع باهاش بمونی ضررت جبران شه اما سهمی که با سفته بازی بادش کردند اگر بریزه اینکه بعدا برگرده به قیمت قبلی یا نه با خداست ... اما در مورد تکنیکال شاخص ...

 

شاخص از کانال صعودی کوتاه مدتی که ساخته بود خارج شده تنها امید شاخص میتونه فیبو 78.6 موج بزرگ واقع در محدوده 71600 باشه که در حال حاضر کندل قیمتی تا این محدوده نزول داشته و در صورت تثبیت روزانه زیر این فیب ریزش تا خط رف مانتلی واقع در محدوده 71200 سپس کف قبلی 70273 ادامه خواهد داشت ... اگر مارکت جهانی بود با شکست 71600 قطعا سیگنال فروش صادر میشد اما با توجه به رفتارهای هیجانی متاثر از عواملی چون (لایحه بودجه ... ریزش نفت ... تمدید مذاکرات) میشه شکست کف قبلی 70273 رو ملاک تصمیمگیری قرار داد ... با همه این تفاسیر توصیه دارم تا زمانی کندل برگشتی قوی دال بر اتمام اصلاح از روی دو حمایتی که دادم مشاهده نشده حداقل سرمایه جدید وارد بورس نکنید ... شکست کف قبلی 70273 یعنی سلام بر محدوده 68400 - 67700 که در اون محدوده با توجه به تشکیل الگوی crab میشه انتظار صعود تا محدوده 74000 رو در میان مدت داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۸:۰۲
شاخص کل بورس # crude oil

crude oil

آیا اینبار نفت تصمیم داره کفی پایینتر از کف بحران سال 2009 که در محدوده 32 دلار زده بود بزنه ؟!!! ایا نفت برای همیشه با تارگتهای بالای 100 دلار خداحافظی کرد ؟!!! در زیر به بررسی روند تکنیکالی نفت از منظر الیوت -فیبوناچی - الگوهای هارمونیک و الگوی مثلث چند ساله میپردازیم.

همانطور که در چارت مشخص کردم بعد از 4 سال نفت موفق شده ضلع پایینی مثلث در محدوده 88 دلار رو به سمت پایین بشکنه و تا فیب 61.8 درصد موج صعودی 32.40 - 114.80 واقع در محدوده 63.88 کمتر از چند هفته کاهش پیدا کنه که تارگت نزولی 64 دلار رو حدود دو هفته قبل در محدوده 76 در چارتی که گذاشته بودم صادر کرده بودم ... از منظر الیوت بنده شخصا اعتقاد دارم تمام نزول نفت اصلاح روند صعودیه بزرگی بوده که در سالهای گذشته داشته و این نزول رو در قالب امواج ABC بزرگ (5) از ((5)) انجام داده و همانطور که در ایمیج مشخص کردم در حال حاضر در ریزموجهای موج B بزرگ قرار داریم که بعد از اصلاحات لازم ریز موج ((c)) میتونه تا محدوده 51 دلار برابر با فیب 76.4 و نهایتا 48 دلار ریزش داشته باشه و با تکمیل B بزرگ باید شاهد شروع C بزرگ صعودی با اهداف بالای 100 دلار در بلند مدت (تا اواسط 2015 تثبیت چند ماهه در محدوده 70- 80 و تا اواخر 2015 اوایل 2016 صعود به بالای 100 دلار) باشیم ...
نکته : محدوده حمایتی قوی برای جلوگیری موقت از ریزش و اصلاح رو به بالا فیبو 61.8 واقع در محدوده 63.88 (LOW 63.70) و بعد از اون محدوده 56-58 دلار که همپوشانی فیبو فن و کف چنگال اندروز هست ...
نکته : شکست کف بحران 2009 واقع در محدوده 32 تمام تارگتهای صعودی در سال اینده رو بی اعتبار خواهد کرد.

 

شاخص کل بورس

روز تمدید مذاکرات روی سایت عرض کردم مجددا عرض میکنم با توجه به تمدید مذاکرات و رفتار هیجانی که در مارکت به دلایل مختلف اعم از تمدید مذاکرات نزدیک شدن به تایم ارائه لایحه بودجه ریزش نفت و ... پیش اومده فعلا هیچ سهمی خرید جدید نداره و توصیه میکنم تا زمانی مارکت متعادل نشده حداقل سرمایه جدید وارد بورس نکنید ... تذکرات لازم رو قبل از 3 اذر دادم یا قبل از 3 اذر خروج کامل بزنید یا اگر میمونید فقط و فقط با سهمی که بنیاد خوب و اینده داره بمونید که حداقل اگر کل مارکت ریزشی شد دو تا مجمع باهاش بمونی ضررت جبران شه اما سهمی که با سفته بازی بادش کردند اگر بریزه اینکه بعدا برگرده به قیمت قبلی یا نه با خداست ... اما در مورد تکنیکال شاخص ...

 

شاخص از کانال صعودی کوتاه مدتی که ساخته بود خارج شده تنها امید شاخص میتونه فیبو 78.6 موج بزرگ واقع در محدوده 71600 باشه که در حال حاضر کندل قیمتی تا این محدوده نزول داشته و در صورت تثبیت روزانه زیر این فیب ریزش تا خط رف مانتلی واقع در محدوده 71200 سپس کف قبلی 70273 ادامه خواهد داشت ... اگر مارکت جهانی بود با شکست 71600 قطعا سیگنال فروش صادر میشد اما با توجه به رفتارهای هیجانی متاثر از عواملی چون (لایحه بودجه ... ریزش نفت ... تمدید مذاکرات) میشه شکست کف قبلی 70273 رو ملاک تصمیمگیری قرار داد ... با همه این تفاسیر توصیه دارم تا زمانی کندل برگشتی قوی دال بر اتمام اصلاح از روی دو حمایتی که دادم مشاهده نشده حداقل سرمایه جدید وارد بورس نکنید ... شکست کف قبلی 70273 یعنی سلام بر محدوده 68400 - 67700 که در اون محدوده با توجه به تشکیل الگوی crab میشه انتظار صعود تا محدوده 74000 رو در میان مدت داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۸:۰۲


دان مورتاگ و جینگ کائو 
مترجم: آذر حمیدیان 
منبع: بلومبرگ 
به‌رغم سقوط قیمت‌های جهانی نفت، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تولید نفت آمریکا در همه میدان‌های بزرگ نفت شیل آن، طی ماه نوامبر افزایش خواهد یافت چون بهره‌وری حفاری افزایش یافته است. 
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی موسوم به گزارش تولید حفاری اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود تولید هریک از چاه‌ها در میدان‌های تگزاس، داکوتای شمالی و کلورادو افزایش یابد. قیمت فروش آتی نفت برنت در بورس آتی اروپا به بشکه‌ای 04/85 دلار کاهش یافت که از 23 نوامبر 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است. 
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تنها در حدود 4 درصد از نفت شیل آمریکا نیازمند قیمت‌های بیش از 80 دلار است تا هزینه حفاری سر به سر شود. آدام لانگسون، از تحلیلگران مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرده است که اکنون تولیدکنندگان به ازای هر دلار هزینه حفاری، نفت بیشتری به‌دست می‌آورند و این موضوع قیمت‌ها را از سال 2012 تاکنون بشکه‌ای 30 دلار کاهش داده است. 
متیو جورکی، رئیس تحقیقات نفت و گاز شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا واقع در لندن، در ایمیلی از نیویورک نوشت: «قیمت‌ها آنقدر پایین نیستند که این پروژه‌ها را در معرض خطر قرار دهند. حاشیه سود اغلب محصولات نفتی نامتعارف، تا قیمت بشکه‌ای 50 دلار و کمتر از آن را هم پوشش می‌دهد.» 
سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که انتظار می‌رود کل تولیدات میدان‌ نفتی پرمین بیسین در تگزاس و بزرگترین میدان نفتی آمریکا در نیومکزیکو، روزانه تا 42000 بشکه افزایش یابد و به 81/1 میلیون بشکه برسد. تولید چاه‌های جدید نیز با روزانه 4 بشکه افزایش به ازای هر یک از تجهیزات حفاری، به 176 بشکه خواهد رسید. 
سازمان بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرده است که در ایگل فورد تگزاس جنوبی تولید نفت در هر روز 35,000 بشکه افزایش خواهد یافت و در باکن واقع در داکوتای شمالی، تولید روزانه 29,000 بشکه افزایش خواهد یافت. روش‌های حفاری افقی و انکسار آبی در لایه‌های سنگ‌های زیرزمینی غنی از هیدروکربن‌ها کمک کرده‌اند که تولید نفت آمریکا طی پنج سال گذشته 65 درصد افزایش یابد و به بالاترین سطح از سال 1986 تاکنون برسد. این موضوع موجب شده است که واردات نفت خام آمریکا از زمان اوج واردات در سال 2005 تا بیش از 1/3 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. 
همزمان با کند شدن رشد اقتصاد جهان، محموله‌های نفت که آمریکا دیگر استفاده نمی‌کند، به عرضه بازار جهانی افزوده شده است و این منجر به افت 26 درصدی قیمت نفت برنت از 19 ژوئن تاکنون شده است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در حدود 6/2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام جهان حاصل پروژه‌هایی است که هزینه‌های آنها با قیمت نفت بالای بشکه‌ای 80 دلار صاف می‌شود، اما آن بخش از نفت آمریکا که چنین وضعیتی دارد فقط کمتر از 200,000 بشکه در روز است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود افزوده است: «بهبودهای تکنولوژیک و سازمانی که موجب شده است سرعت حفاری افزایش یابد و غلظت مواد حاصل از حفاری بیشتر شود و بر تولیدات چاه‌های جدید افزوده شود، همه در تداوم و حفظ تولید به‌رغم کاهش قیمت‌ها، موثر بوده است.» 

چشم‌انداز: 
مراکز تحقیقاتی دیدگاه‌های متفاوتی را درباره محدوده کاهش قیمت‌ها تا پیش از تاثیر گذاردن بر تولید نفت شیل، ارائه می‌کنند. 
بورنار تونهاگن، تحلیلگر مرکز ریستاد انرژی از اوسلو در گزارش خود که ایمیل کرده نوشته است که تولیدکنندگان نفت شیل حتی تا زمانی که قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار کاهش یابد، به لحاظ اقتصادی می‌توانند نفت تلمبه کنند. او می‌گوید باید قیمت نفت برنت به مدت 12 ماه در سطح بشکه‌ای 50 دلار باقی بماند تا تولید نفت شیل آمریکای شمالی 500,000 بشکه در روز کاهش یابد. 
مورگان استنلی اعلام کرده است که سر به سر شدن هزینه‌های میدان نفتی ایگل فورد نیازمند طیف قیمت‌های متفاوتی است که از بشکه‌ای 30 دلار تا 60 دلار متفاوت است. مرکز بارکلیز در کنفرانس نفت خام اروپا موسوم به کنفرانس آرگوس اعلام کرد که اغلب آن دسته از میدان‌های نفتی آمریکا که به روش پرهزینه، نفت تولید می‌کنند، در قیمت بین 60 تا 80 دلار در هر بشکه قادر خواهند بود هزینه‌هایشان را صاف کنند. آر تی دوکس، یک تحلیلگر ارشد مرکز وود مک‌کنزی در هیوستون در تماسی تلفنی گفت: «ما همچنان نسبت به میزان بهبود کارآیی اپراتورهای تولید نفت در شگفتیم. نشانه‌های کافی وجود دارد از اینکه حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای 80 یا 75 دلار هم برسد، توسعه فعالیت‌های نفتی ادامه خواهد یافت.» 
اما مرکز آربی سی کپیتال مارکتس در یادداشتی اعلام کرده است که اگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به بشکه‌ای 80 دلار یا کمتر کاهش یابد، فعالیت‌های حفاری در میدان‌های نفتی آمریکا کاهش خواهد یافت. البته تردیدی نیست که بین افت قیمت‌ها و هرگونه کاهش در فعالیت‌های حفاری، یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت. بر اساس داده‌های یک شرکت تامین‌کننده خدمات نفتی به نام بیکر هاگز، وقتی که قیمت‌های نفت بین ماه‌های ژوئیه و دسامبر 2008 تا بشکه‌ای 111 دلار کاهش یافت، میزان تولید نفت شیل آمریکا تا ماه نوامبر کاهش نیافت. متیو جورکی می‌گوید: «بسیاری از تحولات هم با قراردادها و خرید و فروش تامینی بی‌اثر می‌شوند.» 

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/839220/#ixzz3INyt2Igt

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۳ ، ۰۸:۲۹

دان مورتاگ و جینگ کائو 
مترجم: آذر حمیدیان 
منبع: بلومبرگ 
به‌رغم سقوط قیمت‌های جهانی نفت، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تولید نفت آمریکا در همه میدان‌های بزرگ نفت شیل آن، طی ماه نوامبر افزایش خواهد یافت چون بهره‌وری حفاری افزایش یافته است. 
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی موسوم به گزارش تولید حفاری اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود تولید هریک از چاه‌ها در میدان‌های تگزاس، داکوتای شمالی و کلورادو افزایش یابد. قیمت فروش آتی نفت برنت در بورس آتی اروپا به بشکه‌ای 04/85 دلار کاهش یافت که از 23 نوامبر 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است. 
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تنها در حدود 4 درصد از نفت شیل آمریکا نیازمند قیمت‌های بیش از 80 دلار است تا هزینه حفاری سر به سر شود. آدام لانگسون، از تحلیلگران مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرده است که اکنون تولیدکنندگان به ازای هر دلار هزینه حفاری، نفت بیشتری به‌دست می‌آورند و این موضوع قیمت‌ها را از سال 2012 تاکنون بشکه‌ای 30 دلار کاهش داده است. 
متیو جورکی، رئیس تحقیقات نفت و گاز شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا واقع در لندن، در ایمیلی از نیویورک نوشت: «قیمت‌ها آنقدر پایین نیستند که این پروژه‌ها را در معرض خطر قرار دهند. حاشیه سود اغلب محصولات نفتی نامتعارف، تا قیمت بشکه‌ای 50 دلار و کمتر از آن را هم پوشش می‌دهد.» 
سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که انتظار می‌رود کل تولیدات میدان‌ نفتی پرمین بیسین در تگزاس و بزرگترین میدان نفتی آمریکا در نیومکزیکو، روزانه تا 42000 بشکه افزایش یابد و به 81/1 میلیون بشکه برسد. تولید چاه‌های جدید نیز با روزانه 4 بشکه افزایش به ازای هر یک از تجهیزات حفاری، به 176 بشکه خواهد رسید. 
سازمان بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرده است که در ایگل فورد تگزاس جنوبی تولید نفت در هر روز 35,000 بشکه افزایش خواهد یافت و در باکن واقع در داکوتای شمالی، تولید روزانه 29,000 بشکه افزایش خواهد یافت. روش‌های حفاری افقی و انکسار آبی در لایه‌های سنگ‌های زیرزمینی غنی از هیدروکربن‌ها کمک کرده‌اند که تولید نفت آمریکا طی پنج سال گذشته 65 درصد افزایش یابد و به بالاترین سطح از سال 1986 تاکنون برسد. این موضوع موجب شده است که واردات نفت خام آمریکا از زمان اوج واردات در سال 2005 تا بیش از 1/3 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. 
همزمان با کند شدن رشد اقتصاد جهان، محموله‌های نفت که آمریکا دیگر استفاده نمی‌کند، به عرضه بازار جهانی افزوده شده است و این منجر به افت 26 درصدی قیمت نفت برنت از 19 ژوئن تاکنون شده است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در حدود 6/2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام جهان حاصل پروژه‌هایی است که هزینه‌های آنها با قیمت نفت بالای بشکه‌ای 80 دلار صاف می‌شود، اما آن بخش از نفت آمریکا که چنین وضعیتی دارد فقط کمتر از 200,000 بشکه در روز است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود افزوده است: «بهبودهای تکنولوژیک و سازمانی که موجب شده است سرعت حفاری افزایش یابد و غلظت مواد حاصل از حفاری بیشتر شود و بر تولیدات چاه‌های جدید افزوده شود، همه در تداوم و حفظ تولید به‌رغم کاهش قیمت‌ها، موثر بوده است.» 

چشم‌انداز: 
مراکز تحقیقاتی دیدگاه‌های متفاوتی را درباره محدوده کاهش قیمت‌ها تا پیش از تاثیر گذاردن بر تولید نفت شیل، ارائه می‌کنند. 
بورنار تونهاگن، تحلیلگر مرکز ریستاد انرژی از اوسلو در گزارش خود که ایمیل کرده نوشته است که تولیدکنندگان نفت شیل حتی تا زمانی که قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار کاهش یابد، به لحاظ اقتصادی می‌توانند نفت تلمبه کنند. او می‌گوید باید قیمت نفت برنت به مدت 12 ماه در سطح بشکه‌ای 50 دلار باقی بماند تا تولید نفت شیل آمریکای شمالی 500,000 بشکه در روز کاهش یابد. 
مورگان استنلی اعلام کرده است که سر به سر شدن هزینه‌های میدان نفتی ایگل فورد نیازمند طیف قیمت‌های متفاوتی است که از بشکه‌ای 30 دلار تا 60 دلار متفاوت است. مرکز بارکلیز در کنفرانس نفت خام اروپا موسوم به کنفرانس آرگوس اعلام کرد که اغلب آن دسته از میدان‌های نفتی آمریکا که به روش پرهزینه، نفت تولید می‌کنند، در قیمت بین 60 تا 80 دلار در هر بشکه قادر خواهند بود هزینه‌هایشان را صاف کنند. آر تی دوکس، یک تحلیلگر ارشد مرکز وود مک‌کنزی در هیوستون در تماسی تلفنی گفت: «ما همچنان نسبت به میزان بهبود کارآیی اپراتورهای تولید نفت در شگفتیم. نشانه‌های کافی وجود دارد از اینکه حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای 80 یا 75 دلار هم برسد، توسعه فعالیت‌های نفتی ادامه خواهد یافت.» 
اما مرکز آربی سی کپیتال مارکتس در یادداشتی اعلام کرده است که اگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به بشکه‌ای 80 دلار یا کمتر کاهش یابد، فعالیت‌های حفاری در میدان‌های نفتی آمریکا کاهش خواهد یافت. البته تردیدی نیست که بین افت قیمت‌ها و هرگونه کاهش در فعالیت‌های حفاری، یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت. بر اساس داده‌های یک شرکت تامین‌کننده خدمات نفتی به نام بیکر هاگز، وقتی که قیمت‌های نفت بین ماه‌های ژوئیه و دسامبر 2008 تا بشکه‌ای 111 دلار کاهش یافت، میزان تولید نفت شیل آمریکا تا ماه نوامبر کاهش نیافت. متیو جورکی می‌گوید: «بسیاری از تحولات هم با قراردادها و خرید و فروش تامینی بی‌اثر می‌شوند.» 

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/839220/#ixzz3INyt2Igt

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۳ ، ۰۸:۲۹