بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

حداقل قیمت نفت برای توجیه اقتصادی شیل

جمعه, ۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۹ ق.ظ


دان مورتاگ و جینگ کائو 
مترجم: آذر حمیدیان 
منبع: بلومبرگ 
به‌رغم سقوط قیمت‌های جهانی نفت، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تولید نفت آمریکا در همه میدان‌های بزرگ نفت شیل آن، طی ماه نوامبر افزایش خواهد یافت چون بهره‌وری حفاری افزایش یافته است. 
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی موسوم به گزارش تولید حفاری اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود تولید هریک از چاه‌ها در میدان‌های تگزاس، داکوتای شمالی و کلورادو افزایش یابد. قیمت فروش آتی نفت برنت در بورس آتی اروپا به بشکه‌ای 04/85 دلار کاهش یافت که از 23 نوامبر 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است. 
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تنها در حدود 4 درصد از نفت شیل آمریکا نیازمند قیمت‌های بیش از 80 دلار است تا هزینه حفاری سر به سر شود. آدام لانگسون، از تحلیلگران مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرده است که اکنون تولیدکنندگان به ازای هر دلار هزینه حفاری، نفت بیشتری به‌دست می‌آورند و این موضوع قیمت‌ها را از سال 2012 تاکنون بشکه‌ای 30 دلار کاهش داده است. 
متیو جورکی، رئیس تحقیقات نفت و گاز شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا واقع در لندن، در ایمیلی از نیویورک نوشت: «قیمت‌ها آنقدر پایین نیستند که این پروژه‌ها را در معرض خطر قرار دهند. حاشیه سود اغلب محصولات نفتی نامتعارف، تا قیمت بشکه‌ای 50 دلار و کمتر از آن را هم پوشش می‌دهد.» 
سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که انتظار می‌رود کل تولیدات میدان‌ نفتی پرمین بیسین در تگزاس و بزرگترین میدان نفتی آمریکا در نیومکزیکو، روزانه تا 42000 بشکه افزایش یابد و به 81/1 میلیون بشکه برسد. تولید چاه‌های جدید نیز با روزانه 4 بشکه افزایش به ازای هر یک از تجهیزات حفاری، به 176 بشکه خواهد رسید. 
سازمان بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرده است که در ایگل فورد تگزاس جنوبی تولید نفت در هر روز 35,000 بشکه افزایش خواهد یافت و در باکن واقع در داکوتای شمالی، تولید روزانه 29,000 بشکه افزایش خواهد یافت. روش‌های حفاری افقی و انکسار آبی در لایه‌های سنگ‌های زیرزمینی غنی از هیدروکربن‌ها کمک کرده‌اند که تولید نفت آمریکا طی پنج سال گذشته 65 درصد افزایش یابد و به بالاترین سطح از سال 1986 تاکنون برسد. این موضوع موجب شده است که واردات نفت خام آمریکا از زمان اوج واردات در سال 2005 تا بیش از 1/3 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. 
همزمان با کند شدن رشد اقتصاد جهان، محموله‌های نفت که آمریکا دیگر استفاده نمی‌کند، به عرضه بازار جهانی افزوده شده است و این منجر به افت 26 درصدی قیمت نفت برنت از 19 ژوئن تاکنون شده است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در حدود 6/2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام جهان حاصل پروژه‌هایی است که هزینه‌های آنها با قیمت نفت بالای بشکه‌ای 80 دلار صاف می‌شود، اما آن بخش از نفت آمریکا که چنین وضعیتی دارد فقط کمتر از 200,000 بشکه در روز است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود افزوده است: «بهبودهای تکنولوژیک و سازمانی که موجب شده است سرعت حفاری افزایش یابد و غلظت مواد حاصل از حفاری بیشتر شود و بر تولیدات چاه‌های جدید افزوده شود، همه در تداوم و حفظ تولید به‌رغم کاهش قیمت‌ها، موثر بوده است.» 

چشم‌انداز: 
مراکز تحقیقاتی دیدگاه‌های متفاوتی را درباره محدوده کاهش قیمت‌ها تا پیش از تاثیر گذاردن بر تولید نفت شیل، ارائه می‌کنند. 
بورنار تونهاگن، تحلیلگر مرکز ریستاد انرژی از اوسلو در گزارش خود که ایمیل کرده نوشته است که تولیدکنندگان نفت شیل حتی تا زمانی که قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار کاهش یابد، به لحاظ اقتصادی می‌توانند نفت تلمبه کنند. او می‌گوید باید قیمت نفت برنت به مدت 12 ماه در سطح بشکه‌ای 50 دلار باقی بماند تا تولید نفت شیل آمریکای شمالی 500,000 بشکه در روز کاهش یابد. 
مورگان استنلی اعلام کرده است که سر به سر شدن هزینه‌های میدان نفتی ایگل فورد نیازمند طیف قیمت‌های متفاوتی است که از بشکه‌ای 30 دلار تا 60 دلار متفاوت است. مرکز بارکلیز در کنفرانس نفت خام اروپا موسوم به کنفرانس آرگوس اعلام کرد که اغلب آن دسته از میدان‌های نفتی آمریکا که به روش پرهزینه، نفت تولید می‌کنند، در قیمت بین 60 تا 80 دلار در هر بشکه قادر خواهند بود هزینه‌هایشان را صاف کنند. آر تی دوکس، یک تحلیلگر ارشد مرکز وود مک‌کنزی در هیوستون در تماسی تلفنی گفت: «ما همچنان نسبت به میزان بهبود کارآیی اپراتورهای تولید نفت در شگفتیم. نشانه‌های کافی وجود دارد از اینکه حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای 80 یا 75 دلار هم برسد، توسعه فعالیت‌های نفتی ادامه خواهد یافت.» 
اما مرکز آربی سی کپیتال مارکتس در یادداشتی اعلام کرده است که اگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به بشکه‌ای 80 دلار یا کمتر کاهش یابد، فعالیت‌های حفاری در میدان‌های نفتی آمریکا کاهش خواهد یافت. البته تردیدی نیست که بین افت قیمت‌ها و هرگونه کاهش در فعالیت‌های حفاری، یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت. بر اساس داده‌های یک شرکت تامین‌کننده خدمات نفتی به نام بیکر هاگز، وقتی که قیمت‌های نفت بین ماه‌های ژوئیه و دسامبر 2008 تا بشکه‌ای 111 دلار کاهش یافت، میزان تولید نفت شیل آمریکا تا ماه نوامبر کاهش نیافت. متیو جورکی می‌گوید: «بسیاری از تحولات هم با قراردادها و خرید و فروش تامینی بی‌اثر می‌شوند.» 

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/839220/#ixzz3INyt2Igt

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">