بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

۳۵ مطلب در تیر ۱۳۸۶ ثبت شده است

اهم اهداف و برنامه‌های سال 1386
با عنایت به سیاست‌های کلی قانون بازار اوراق بهادار در چارچوب اساسنامه شرکت و سایر قوانین و مقررات، اهم برنامه‌ها و خط مشی‌های سال 1386 هیات‌مدیره به تفکیک هر یک از بخش‌ها به شرح زیر است:
عملیات بازار:
1 - ارتقای سلامت بازار سرمایه (بر مبنای اصولی IOSCO).
2 - پذیرش و معامله حداقل یک ابزار مالی جدید (صکوک) در بورس اوراق بهادار.
3 - تلاش در جهت افزایش ارزش بازار به میزان 50درصد.
4 - جذب سرمایه‌گذاران و سهامداران جدید در بازار سرمایه.
5 - افزایش گردش معاملات حداقل به میزان 20درصد.
6 - برگزاری همایش و سمینار در جهت توسعه بازار سرمایه.
7 - ایجاد تغییرات لازم در حجم مبنای شرکت‌ها و رفع گره‌های معاملاتی اوراق پذیرفته شده.
8 - پیگیری در زمینه اعطای تسهیلات مالی برای خریداران سهام.
9 - انجام مطالعات امکان‌سنجی برای ایجاد بورس بین‌المللی اوراق بهادار در کیش.
10 - تدوین مقررات و چارچوب اجرایی برای راه‌اندازی OTC.
11 - تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با اوراق بهادار.
12 - بازنگری نحوه محاسبه شاخص‌های موجود و طراحی شاخص‌های جدید بورس با تاکید بر استانداردهای جهانی از جمله احتساب سهام شناور آزاد.
امور اعضا و تالارهای منطقه‌ای:
1 - افزایش تالارهای اختصاصی در تهران و شهرستان‌ها.
2 - واگذاری حداقل دو تالار منطقه‌ای به کارگزاران از طریق ایجاد مشوق‌های مناسب (تالارهای مشارکتی و تالارهای عمومی کارگزاران).
3 - تدوین شرایط پذیرش اعضا، آیین‌نامه تخلفات و سایر دستورالعمل‌های مورد نیاز.
4 - تهیه بانک‌های اطلاعات اعضا.
5 - اتخاذ تدابیر لازم در جهت تعدیل کاهش هزینه‌های عملیاتی تالارهای منطقه‌ای.
امور مالی:
1 - کسب 20درصد بازدهی (30میلیارد ریال سود خالص) برای سهامدران.
2 - تجزیه و تحلیل ارزش فرآیندها و پیاده‌سازی سیستم مدیریت هزینه.
منابع انسانی
1 - جذب کارشناسان مجرب مورد نیاز با تحویل دیگر وظایف و مسوولیت‌ها از سازمان.
2 - استقرار سیستم یکپارچه مدیریت و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شامل تعیین مسیرهای شغلی کارکنان، تعیین نحوه ارتقا و برنامه‌های جذب و تعدیل نیروی انسانی.
3 - استقرار سیستم برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان، شامل نیازسنجی، تعیین تقویم آموزشی و سنجش
اثر بخشی دوره‌های آموزشی.
4 - استقرار سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان، شامل تهیه دستورالعمل، تجزیه و تحلیل عملکردها، تعیین شاخص‌های ارزیابی.
5 - استقرار سیستم مدیریت مشارکتی شامل پیشنهادها و نظام اصلاح و بهبود مستمر.
6 - پیاده‌سازی و استقرار مدل‌های تعالی سازمانی و سیستم‌های مدیریت کیفیت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۸۶ ، ۰۲:۲۵

پتروشیمی خارک

اشاره
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی خارک با حضور 61/89درصد از سهامداران این شرکت برگزار شد.
در مجمع یادشده که ریاست آن بر عهده مهندس محمدحسین رازقیان بود، پرداخت مبلغ 280تومان سود به ازای هر سهم تصویب شد.
بر این مجمع آقایان خالق، نماینده سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و وکیل‌زاده نماینده سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نظارت کردند.

تاریخچه شرکت
شرکت پتروشیمی خارک در تاریخ هشتم تیرماه سال 46 به ثبت رسید و در سال 1377 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.
تولید
در سال مورد گزارش، تولید محصولات پتروشیمی خارک برابر با 1272640تن بوده که در مقایسه با عملکرد سال قبل 4درصد افزایش نشان می‌دهد.
به‌رغم بروز توقف‌های مربوط به تعمیرات انجام شده، 112درصد از برنامه با موفقیت انجام شده است.
 فروش
در سال مورد گزارش، این شرکت توانسته است حدود 1274532 تن از تولیدات خود را در بازار داخلی و خارج از کشور به فروش برساند.
از میزان مذکور مقدار 1161532 تن به خارج، صادر و مقدار 113000 تن جهت مصارف داخلی تحویل شده است.
پروژه‌های سرمایه‌ای
پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌ای در سال 1385:
برای اجرای طرح‌های در دست اقدام در سال 1385 معادل 256599میلیون ریال هزینه شده است.
پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در سال 1385 از پیشرفت مطلوبی برخوردار بوده که عمده فعالیت‌های انجام شده به شرح زیر است:
- راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد ایستگاه تقویت فشار گاز خوراک فشار بالا (2-302-4E).
- راه‌‌اندازی بویلر شماره 5.
- پیشبرد عملیات نصب و اجرای هیدروتست مخزن جدید نفتا به میزان 37/88درصد از کل پروژه.
- پیشبرد فعالیت‌های مهندسی، تدارکات و اجرایی پروژه احداث واحد تصفیه محصولات پروپان، بوتان و نفتا به میزان 7/77درصد از کل پروژه.
- پیشبرد عملیات اجرایی طرح استحصال زمین از دریا، جهت نصب مخازن ذخیره‌سازی واحد متانول دوم خارگ به میزان 42/69درصد از کل پروژه.
- پیشبرد فعالیت‌های مهندسی، تامین تجهیزات و اجرای مخازن جدید دومنظوره پروپان، بوتان و سیستم‌های مبرد و جمع‌آوری گاز به میزان 4/57درصد از کل پروژه.
- پیشبرد فعالیت‌های مهندسی، تدارکات و اجرای طرح توسعه اسکله بارگیری به میزان 49درصد از کل پروژه.
- پیشبرد عملیات اجرایی طرح متانول دوم خارک و گسترش سرویس‌های جانبی به میزان 17/35درصد از کل پروژه.
- پیشبرد پروژه فاز سوم تولید و توزیع برق مجتمع به میزان 15/41درصد از کل پروژه.
پروژه‌های سرمایه‌ای در سال 1386:
در سال 1386 جهت ادامه و تکمیل طرح‌های سال گذشته و همچنین شروع طرح‌های جدید، مبلغ 2094205میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده است که اعتبار بخش ارزی آن معادل 165803هزار دلار است.
اهم پروژه‌های در دست اقدام در سال 1386 به شرح زیر است:
پروژه‌های توسعه، بازسازی و نوسازی مجتمع مایعات گازی و گوگرد و متانول:
- احداث واحد تصفیه فرآورده‌های گاز مایع و نفتا.
- احداث سیستم حفاظت کاتدی مخازن.
- احداث مخزن ذخیره و بارگیری گسولین (نفتا).
- احداث مخزن ذخیره و بارگیری پروپان/ بوتان، سیستم سرمایش و جمع‌آوری بخارات.
- خرید و نصب W.H.B واحد متانول.
- نوسازی سیستم کنترل واحدهای LPG.
- فاز سوم توسعه و بازسازی شبکه تولید و توزیع برق مجتمع.
- بازسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت مجتمع تولید مایعات گازی و گوگرد.
پروژه احداث متانول دوم و سرویس‌های جانبی:
- احداث واحد دوم متانول خارک.
پروژه‌های احداث، توسعه و نوسازی تاسیسات و ساختمان‌های صنعتی و نیمه صنعتی:
- توسعه اسکله بارگیری خارک.
- احداث اسکله جدید بندر بوشهر.
- تثبیت زمین، محوطه‌سازی و حفظ اکوسیستم محیط زیست.
- احداث پدافند غیرعامل.
- توسعه و بازسازی ساختمان‌های اداری و رفاهی مجتمع.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۸۶ ، ۰۲:۲۰
هدف دانش مدیریت مالی
 

 

افشین عزیزیان

 

دانش مدیریت مالی بر این فرض قرار دارد که هدف اصلی و شاخص مدنظر مدیریت حداکثرسازی ثروت صاحبان سهام است. این هدف یا ایده‌آل تنها از طریق مدیریت کارآمد جریان‌های نقدی کوتاه و بلندمدت شرکت یا موسسهء اقتصادی میسر است.

برخی از کسانی که در زمینهء اقتصاد و بازرگانی تجربهء کم‌تری دارند بر این باورند که حداکثرسازی ثروت سهام‌داران که به واسطه حداکثر کردن قیمت سهام میسر می‌شود ایده‌آل مطلوب و مناسب  نیست و معتقدند که شرکت باید درصدد تامین هدف‌های عالی‌تر برآید، هدفی چون به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی.

در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که چنین هدفی انعکاس‌گر آهنگی دلنواز است، زیرا گروه‌های متعددی چون جامعه، دولت، عرضه‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و مدیران ذی‌نفع در فعالیت‌های شرکت هستند و ضرورت دارد در تعریف ایده‌آل،مدنظر شرکت منافع این گروه‌ها نیز لحاظ شود، اما نگاه موشکافانه و کارشناسی به هدف و ایده‌آل دانش مدیریت مالی بیانگر منطق نهفته در ورای چنین هدفی است که همانا دربرگیرندهء تامین منافع تمامی گروه‌های ذی‌نفع در منافع شرکت است.

از گروه‌های ذی‌نفع در فعالیت موسسهء اقتصادی می‌توان به مصرف‌کنندگان، کارکنان، دولت، مدیران و... اشاره کرد. به عنوان مثال حداکثر کردن قیمت سهام ایجاب کنندهء آن است که شرکت با افزودن بر کارآیی و با حداقل هزینه، کالاها و خدماتی با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کـنـد کـه به معنی پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان در سطحی مطلوب است و حداکثر رفاه را برای مصرف‌کننده به ارمغان می آورد، در مورد منافع سایر گروه‌های ذی‌نفع نیز می‌توان با چنین منطقی استدلال کرد.

 بنابر آنچه گفته شد حداکثرسازی ثروت سهام‌داران همسو با برآوردن منافع سایر گروه‌های ذی‌نفع است، ولی نکتهء حایز توجه آن است که طراحی سازوکارهای کنترلی و هدایت‌گر ذی‌نفعان به حرکت در سمت و سوی صحیح و برآورندهء منافع تمامی گروه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، چه در غیر این‌صورت کشاکش و تضاد میان گروه‌های ذی‌نفع می‌تواند نقض‌کنندهء ایده‌آل سایر گروه‌ها باشد، به عنوان مثال بحث منافع مدیریت در مقابل منافع سهام‌داران که طراحی سیستم‌های کنترلی کارآمد ضمن رفع مسالهء نمایندگی، هر دو گروه را به نحوی مطلوب منتفع خواهد کرد.

چارچوب مدیریت مالی

مبنای ایجاد ارزش که هدف نهایی فعالیت یک موسسهء اقتصادی و دانش مدیریت مالی است بر این اصل ساده قرار دارد: «امیدواری به این‌که پولی که از شرکت یا موسسهء اقتصادی عایدتان خواهد شد بیش از پولی باشد که به آن وارد می‌کنید.» بر این اساس مدیر مالی به دنبال آن است که با مدیریت کارآمد جریانات نقدی کوتاه و بلندمدت، وجوه نقد افزون‌تری ایجاد کند. برای ایجاد ارزش و مدیریت وجوه نقد در مفهوم وسیع آن مدیر مالی سه تصمیم‌گیری اساسی پیش رو دارد:

1- شــرکـت چـه سیـاسـت‌هـای سرمایه‌گذاری بلندمدتی را باید اتخاذ کند؟

2- وجــوه نـقــد مـورد نیـاز بـرای سرمایه‌گذاری‌های مدنظر چگونه تامین شود؟

3- شرکت به منظور برآوردن تعهدات کوتاه مدت خود به چه میزان وجه نقد نیاز دارد؟

مدیر مالی شرکت به طور مداوم با تصمیماتی در این سه حوزه مواجه است و به دنبال دستیابی به ترکیبی از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به منظور هدایت صحیح موسسه در این سه حوزه است که نهایتا هدف ایجاد ارزش و حداکثرسازی ثروت را برآورده کند.

چنانچه ترکیب سمت راست و چپ ترازنامه را به عنوان نمایی از وضعیت مالی موسسه در هر لحظه مدنظر قرار دهیم با استناد بدان می‌توان استدلال درستی در باب چرایی این‌که مدیر مالی به دنبال پاسخگویی به سه سوال اساسی فوق است ارایه کرد.

1- سوال اول در ارتباط با انتخاب نوع سرمایه‌گذاری‌ها و تحت تملک درآوردن دارایی‌های ثابت است. البته نوع و ترکیب دارایی‌ها متاثر از نوع صنعتی است که شرکت در آن صنعت فعالیت می‌کند. به فرآیند به کارگیری و مدیریت دارایی‌های بلندمدت شرکت بودجه‌بندی سرمایه‌ای   گفته می‌شود. تـصمیـم بـه انجام یا عدم انجام یک سرمایه‌گذاری و به کارگیری دارایی یک تصمیم بودجه‌بندی سرمایه‌ای است که در برگیرندهء جریانات نقدی ورودی و خروجی از شرکت است.

2- سوال دوم به نحوه و چگونگی تامین مالی برای مخارج سرمایه‌ای می‌پردازد که در ارتباط با سمت چپ ترازنامه است، این حوزه دربرگیرنده مدیریت ساختار سرمایه است.

3- سوال سوم در زمینهء مدیریت دارایی‌ها و تعهدات جاری است (قسمت بالایی ترازنامه در سمت راست و چپ.) بین حجم و زمان تحقق جریانات نقدی ورودی و خروجی از شرکت عدم تطابق وجود دارد، علاوه بر این در مورد حجم و زمان تحقق جریانات نقدی عدم اطمینان وجود دارد که مبین بخشی از مشغله‌های مدیر مالی در مدیریت کارآمد وجوه نقد (کوتاه مدت) است. این حوزه در ارتباط با مدیریت   سرمایه در گردش است.

سنگ بناهای تحول
 
در دانش مدیریت مالی

پس از جنگ دوم جهانی و با آغاز دههء 50 میلادی، روش‌های تحلیلی و فنونی که خاص اقتصاددانان بود برای حل مشکلات و پاسخگویی موثر به سوالات مطروحه در حوزهء مدیریت مالی وارد این حوزه شد و مسیری برای شکل‌گیری پایه‌ای علمی در تحلیل تصمیمات مربوط به خط‌مشی مالی شرکت‌ها فراهم آورد. در ذیل به تحول نظریه‌های اقتصاد مالی که طی این سال‌ها تحقق یافته و سنگ بنای مدیریت مالی نوین است اشاره شده است:

نظریهء بازارهای کارا: تحلیل رفتار تعادلی تغییر قیمت‌ها در طول زمان در بازارهای سفته بازانه.

نظریهء بدره: تحلیل چگونگی گزینش بهینه اوراق بهادار برای مجموعهء بدره اوراق بهادار یک موسسه.

نظریهء قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای: تحلیل متغیرهای تعیین قیمت دارایی‌ها در شرایط نداشتن اطمینان.

نظریهء قیمت‌گذاری اختیار معامله: تحلیل متغیرهای تعیین‌کنندهء قیمت مطالبات احتمالی از قبیل اختیار خرید سهام و اوراق قرضه شرکت‌ها.

نظریهء نمایندگی: تحلیل نحوهء کنترل تضاد منافع و انگیزه‌های روابط قراردادی.

       اقتصاد مالی از مرحلهء گزاره‌های بی‌ارتباط  به مرحله‌ای تکامل یافته رسیده است. در حال حاضر نظریهء مالی و شواهد موجود به اندازه‌ای غنی است که می‌تواند تحلیل ملموسی از بسیاری از مشکلات جزء به جزء مالی به عمل آورد و انتظار بر این است که مرزهای دانش امور مالی شرکت‌ها برای حل تمامی مشکلات مبتلا به مدیران مالی هرچه بیش‌تر گسترش یابد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۸۶ ، ۰۲:۰۷
نحوه محاسبه شاخص را در فایل زیر بخوانید

نحوه محاسبه شاخص

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۸۶ ، ۰۹:۳۳
برای دیدن گزارش بورس فلزات روی ادامه مطلب کلیک کنید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۸۶ ، ۰۱:۵۱
آلومتک
 

شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء 50 میلیارد ریال و ارزش بازار 406 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 1876 ریال و  P/E  آن معادل 3/4 است.  P/E  میانگین صنعت 9/5 واحد است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 191 به 242 بوده است. ارزش ویژهء هر سهم 489ر2 ریال است.

هزینه‌های مالی و تغییرات چشمگیر

شرکت آلومتک تولید‌کنندهء انواع کابل و پروفیل آلومینیوم از تامین‌کنندگان خصوصی شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت شرکت در مناقصات است. سرفصل هزینه‌های مالی در صورت‌های مالی سال 85 شرکت از 1000 میلیارد ریال سال 84 به 000ر7 میلیارد ریال افزایش یافته بود که دلیل آن افزایش شرکت در مناقصات شرکت‌های برق منطقه‌ای و این کارمزدهای پرداختی برای شرکت در مناقصات اعلام شده بود اما در اعلام عملکرد 9 ماههء شرکت این رقم به 500 میلیون ریال کاهش یافته و سرفصل هزینه‌های عملیاتی افزایش یافته است که دلیل آن تغییر طبقه‌بندی عنوان شده است.

ترکیب بهای تمام شده

مواد اولیهء تشکیل‌دهندهء یک واحد کالای ساخته‌شدهء شرکت 68/0 کیلوگرم شمش  آلومینیوم و 32/0  کیلوگرم سیم فولادی است که به ترتیب 83 و 17 درصد هزینهء تولید هر یک واحد کالا را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی شرکت، تامین 40 درصد آن ازمنابع داخلی و 60 درصد از منابع خارجی با مصرف ارزی 45 میلیون دلار بوده است. حدود 94 درصد بهای تمام‌شدهء کالای فروش‌رفته شرکت را مواد مستقیم، پنج  درصد را سربار و یک درصد را دستمزد مستقیم تشکیل داده است. شرکت عمده راد آلومینیوم موردنیاز خود را از شرکت آلومراد تهیه می‌کند. فروش راد آلومینیومی آلومراد به آلومتک در سال 85 با 25 درصد رشد نسبت به 84 مواجه بوده است در حالی‌که پیش‌بینی فروش سال 85 شرکت آلومتک در دورهء 9 ماهه رشدی نسبت به سال 84 نشان نمی‌دهد.

فروش در سال 85

ظرفیت اسمی تولید کابل 35 هزار تن و تولید بیلت 000ر8 تن است که پیش‌بینی از تولید سال 85، به ترتیب 30 هزار تن و 450 تن است. به نظر می‌رسد، همان‌طور که گفته شد افزایش خرید از شرکت آلومراد در سال 85 و افزایش مناقصات وزارت نیرو و پتانسیل‌های موجود در کشورهای منطقه برای صادرات می‌تواند امکان افزایش تولید کابل شرکت تا حدود 000ر35 تن را فراهم آورد. همچنین به نظر می‌رسد مقدار فروش پروفیل، راد و بیلت در شرکت آلومتک در سال 85 حداقل به 500 تن بالغ شده است.

برآورد از سود هر سهم سال 85

در صورت تولید و فروش 000ر35 تن کابل با نرخ‌های میانگین در بودجه، فروش شرکت می‌تواند تا 13 درصد بیش‌تر از مقدار برآورد شده تحقق یابد. از سوی دیگر با سود تقسیمی در شرکت آلومراد می‌توان انتظار افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌های شرکت حداقل تا 13 درصد را داشت. به این ترتیب با احتساب سایر موارد مانند پیش‌بینی خود شرکت، سود هر سهم نیز می‌تواند با حدود 13 درصد افزایش 2128 ریال محقق شود. کاهش بهای تمام‌شده، تاثیر هزینه‌های مالی و یا هزینه‌های عملیاتی در صورت تاثیر متغیرهای غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند از دیگر عوامل اثرگذار بر سود شرکت باشد. شرکت طرح بهینه‌سازی خطوط را نیز در دست اجرا دارد که افزایش تولید کابل تا 10 هزار تن را به همراه دارد که از ا بتدای سال 87 در خطوط تولید شرکت و بر سودآوری تاثیرگذار خواهد بود.

برآورد از سود سال 86

پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم سال مالی 86 نیز محتاطانه و با برآورد فروش 30 هزار تن کابل محاسبه شود. مجمع شرکت آلومتک در تاریخ 26 تیرماه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود 70 درصد سود خالص تقسیم شود.    

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت آلومتک

طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بالاخره این سهم خط گردن ( Neckline ) الگوی سروشانه خود را شکست و چون سه‌شنبه هم زیر این سطح 8200 تومان ) بسته شد و خصوصا که 800 تومان را نیز رد کرد با احتمال بالا حداقل تا 690 تومان و چه بسا تا سطح 620 تومان به ریزش خود ادامه خواهد داد.

منبع: آریاسهم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۸۶ ، ۰۱:۱۹

در یکی دو روز آینده احتمالاً شاهد تحولاتی در این سهم باشیم

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۸۶ ، ۰۱:۵۳
برای دریافت فایل متنی مدل زمانی گارچ اینجا را کلیک کنید

مدل زمانی گارچ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۸۶ ، ۱۲:۰۹
تحلیل تکنیکال در بازار ایران
 

یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای معامله در بازار سرمایه، ‌تحلیل است. تحلیل‌گران باید دانش و اطلاعات کافی به منظور بررسی شرایط آتی بازار داشته باشند. اما همین تحلیل به دو شاخه فاندامنتال و تکنیکال تقسیم‌بندی می‌شود. تحلیل فاندامنتال به بررسی ریشه‌ای مسایل، مشکلات و آمار و داده‌های شرکت‌ها می‌پردازد. در مقابل، تحلیل تکنیکال تنها با یک موضوع سر و کار دارد و آن‌هم قیمت است، چرا که تمام اخبار، شایعات و حوادث، نمود خود را در قیمت به نمایش می‌گذارند. اما این‌که آیا این تحلیل در بازار ایران جواب می‌دهد یا نه، مساله‌ای است که به بررسی آن پرداخته‌ایم.

 

تکنیکال و فاندامنتال

 دو مکمل‌اند

_سرمایهتحلیل‌گر بازار سرمایه، باید روحیهء آینده‌نگری داشته باشد. با توجه به بررسی‌ها و آمارهای موجود، درصد موفقیت به شکست تحلیل تکنیکال در ایران 70 به 30 است. شاهرخ شریعتی، مدیر سبدگردانی و تحلیل‌گر بازار سرمایه، با بیان این‌که «اول باید ببینم جایگاه تحلیل در سرمایه‌گذاری کجاست»، به  «سرمایه» گفت: «گاهی اوقات، توقع ما از تحلیل، پیش‌بینی صحیح آینده است، اما، این تنها بخشی از بازی است. سرمایه‌گذاری بر پایهء چهار محور تحلیل، فنون معامله‌گری، مدیریت ریسک و مدیریت پول استوار است. تعامل این چهار محور، نتیجهء سرمایه‌گذاری را تبیین می‌کند که در بازدهی نمایان می‌شود. حال این بازدهی می‌تواند مثبت یا منفی باشد

وی با اشاره به این‌که، «در تحلیل بنیادی، عواملی نظیر اطلاعات مالی، گزارش‌ها و وضعیت صنعت، اهمیت دارد»، ادامه داد: «ریشهء‌ تحلیل تکنیکال به اوایل قرن 20 و آقای داو برمی‌گردد. براساس نظریهء وی، تمام بررسی‌ها و عکس‌العمل‌فعالان بازار، در قیمت‌ها منعکس می‌شود.

در یک شرکت، سهام‌دار عمده براساس ترجیحات خود تصمیم‌گیری می‌کند. سرمایه‌گذار کوچک نیز براساس خواستهء‌خود اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند اما در نهایت، نبرد این دو گروه، یعنی خریدار و فروشنده، قیمت را مشخص می‌کند. به این ترتیب، اگر بگوییم 100 نفر خریدار و 100 نفر فروشنده در بازار حضور دارند، به این معناست که با 200 دلیل مختلف برای تعیین قیمت روبه‌روایم

این مدیر پرتفوی، خاطرنشان کرد: «در این میان، کارآیی بازار نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. یعنی باید ببینیم که اخبار و اطلاعات در چه سطحی و با چه دقتی به دست همگان می‌رسد. به عنوان مثال، گاهی اوقات، اطلاعات خاصی، اول به دست برخی مدیران سپرده می‌شود و بعد به اطلاع عموم می‌رسد.    

اما پاره‌ای موارد نیز، اطلاعات در لحظه روی سایت قرار داده می‌شود و همگان همزمان قادرند از آن استفاده کنند. بنابراین می‌توان گفت که درصد کارآیی اطلاعاتی در بازارهای مختلف متفاوت است و به صورت نسبی تعیین می‌شود. این در حالی است که، کارآیی بورس، پایین است

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «اما تحلیل‌گران تکنیکال، کارآیی بازار را نیز مدنظر قرار می‌دهند. آن‌ها با بررسی اطلاعات گذشته تاکنون، می‌توانند به این سه سوال که آیا فشار خریداران بیش‌تر است یا فروشندگان یا بازار در نوعی سردرگمی به سر می‌برند، پاسخ دهند. براساس پاسخ به این سوالات، سه روند افزایشی، کاهشی و خنثی شکل می‌گیرد، اما این سه روند به تنهایی قادر نیستند که سرمایه‌‌گذاران را در تصمیم‌گیری هدایت کنند. بلکه استفاده از سایر ابزارها مانند خطوط افقی حمایت و مقاومت یا خطوط مایل که به نام ناکال معروفند، نیز باید به عنوان سایر ابزار در تحلیل تکنیکال به کار گرفته شوند

وی سپس ابراز کرد: «تحلیل‌گران، با بررسی این شرایط و همچنین عرضه و تقاضای موجود،‌می‌توانند تشخیص دهند که امتداد روند کجا خواهد بود، آیا این روند ادامه می‌یابد یا تغییر جهت می‌دهد. البته، تحلیل‌گران همواره احتمال خطایی را نیز برای پیش‌بینی خود مدنظر قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، در این شرایط آن‌ها عنوان می‌کنند که پیش‌بینی می‌کنیم قیمت سهم تا فلان مقدار افزایش می‌یابد، برای پیش‌بینی بیش‌تر از آن دوباره باید شرایط را بررسی کنیم. البته برای تمامی این موارد، نشانه‌هایی موجود است. در واقع تحلیل‌گر، پیش‌بینی خود را در قالب سناریو به مدیر پرتفوی ارایه می‌دهد حال این مدیر است که باید در نظر داشته باشد که در کجا و به چه منظوری می‌خواهد از این تحلیل استفاده کند. در نتیجه ترجیحات و درجهء ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، نوع استفادهء آن‌ها از تحلیل را متفاوت می‌کند به طوری‌که گاهی ممکن است تحلیل برای برخی سرمایه‌گذاران مفید و برای عدهء دیگری غیرقابل استفاده باشد

شریعتی ادامه داد: «برخی از افراد به غلط تصور می‌کنند که تحلیل تکنیکال تنها در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد. این در حالی است که یک تحلیل‌گر می‌تواند با دیدگاه بلندمدت از تکنیکال بهره جوید

این تحلیل‌گر بازار سرمایه، دربارهء رابطهء تحلیل تکنیکال و بنیادی این چنین توضیح داد: «مستقل فرض کردن تحلیل تکنیکال از بنیادی خطاست، به نظر من یک تحلیل‌گر در ابتدا باید با استفاده از تحلیل بنیادی از تداوم سودآوری و رشد شرکت مطمئن شود. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به معامله کند در واقع این دو تحلیل مکمل یکدیگرند

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که درصد احتمال خطای تحلیل تکنیکال در ایران چقدر است، گفت: «تحلیل‌گر باید آینده‌نگر باشد. به این ترتیب اگر یک آینده‌نگر قواعد تحلیل را به درستی بشناسد و با تحلیل‌گر بنیادی هم در ارتباط باشد شانس سودآوری‌اش در معامله افزایش خواهد یافت. در واقع به نظر من، با یادگیری فنون معامله‌گری می‌توان ریسک‌های موجود را کاهش داد. اما ما به صورت تجربی و براساس آماری که از تحلیل‌های تکنیکال به دست آوردیم، میزان موفقیت به شکست این نوع تحلیل 70 به 30 است

این مدیر پرتفوی دربارهء این‌که چرا برخی عنوان می‌کنند که تحلیل تکنیکال در بازار ایران جوابگو نیست، خاطرنشان کرد: «کارآیی پایین بازار سرمایه و مشکلات موجود در ساختارهای فنی، سبب می‌شود که تحلیل تکنیکال با مشکل مواجه شود. وجود محدودیت‌هایی نظیر حجم مبنا و دامنهء نوسان، اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها در هر لحظه و براساس فشارهای بازار منعکس شود بنابراین قیمت براساس نبرد خریداران و فروشندگان تعیین نمی‌شود و پس اززس رد شدن از فیلتر نوسان، قیمت مشخص می‌شود. به عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرد که قیمت سهمی به 100 تومان رسیده است، اما هیچ خریداری در بازار وجود ندارد، یا سهم دیگری به دلیل انتشار اخباری مثبت، افزایش قیمت شدیدی داشته اما به دلیل محدودیت دامنهء نوسان تنها دو درصد رشد خواهد کرد

وی سپس ادامه داد: «مشکل ساختاری دیگری که در بازارها وجود دارد ترجمهء مفاهیم است. گاهی اوقات ترجمهء متون به فارسی سبب تغییر مفاهیم اولیه می‌شود بنابراین تحلیل‌گران قادر نیستند از مفهوم به درستی استفاده کنند در این بین نقش مترجم و تحلیل‌گر اهمیت شایان توجهی پیدا می‌کند

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: «بخشی از این مشکل به دلیل این است که تحلیل تکنیکال در بازار ایران بسیار جوان است. به طوری که تقریبا از سال 83 به بعد تحلیل وارد بازار ایران شد اما در دنیا بیش از یک قرن است که از این نوع استفاده می‌کنند. حال اگر تجربه را در کنار ارتقای سطح کیفی ترجمه در ایران قرار دهیم به نظر من تحلیل تکنیکال در ایران پاسخگو خواهد بود

 

 

 

قیمت، مهم‌ترین عامل در تحلیل

_سرمایهبرای استفاده از تحلیل تکنیکال به روند گذشتهء قیمت سهام نیاز داریم.

مهدی مقدسی، مدیر پرتفوی شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس با اشاره به این‌که «در تحلیل تکنیکال باید روندی را برای مدتی بررسی کرده و چنانچه از ادامهء آن مطمئن شدیم، اقدام به تصمیم‌گیری برای معامله کنیم»، به خبرنگار ما گفت: «در سه چهار ماههء اخیر و به دلیل رکودی که بر بازار حاکم شده است، نمی‌توان روند صعودی و مثبتی را، آن هم به صورت پایدار وبلندمدت در بازار مشاهده کرد

وی سپس ادامه داد: «در حال حاضر، تعدادی سهام اصل «44» در بازار سرمایه وجود دارد که متاسفانه تاریخچهء قیمتی از آن‌ها نداریم. بنابراین نمی‌توانیم روش‌های تکنیکال را که بر مبنای قیمت‌های گذشته است، در این موارد به کار گیریم

این کارشناس در ادامه ابراز کرد: «برخی قواعد مانند خطوط حمایت و مقاومت راحت‌تر در بازار ایران پاسخگوست. اما بررسی الگوها و امکان به نتیجه رسیدن آن‌ها، مستلزم طی شدن دوره‌ای مشخص است. گاهی اوقات الگوهایی در بازار شکل می‌گیرند اما به هدف قیمتی خود دسترسی پیدا نمی‌کنند چرا که شرایط به گونه‌ای است که سهم نمی‌تواند به درستی رشد کند

وی دربارهء اعمال سلیقهء تحلیل‌گران توضیح داد: «اعمال سلیقه در هر دو نوع تحلیل وجود دارد اما می‌توان گفت که هریک از تحلیل‌ها، می‌تواند دیگری را کامل کند. حتی در خود تحلیل تکنیکال نیز، بهره گیری از سایر تحلیل‌های مرتبط مانند الگوهای شمعی-ژاپنی می‌تواند درصد و احتمال درستی تحلیل را بالاتر ببرد. اما هریک از این دو، ابزاری هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاران را به سود اپتیمم مورد نظرشان رهنمون سازند

وی در پایان خاطرنشان کرد: «من خودم ترجیح می‌دهم که از ترکیبی از فاندامنتال و تکنیکال به صورت همزمان استفاده کنم، چرا که به این ترتیب به نتیجهء مناسب‌تری دست می‌یابم

 

 

اطلاعات و حتی شایعات

در قیمت نمود می‌کند

_سرمایهاز آن‌جایی که تمام اخبار، اطلاعات و شایعات در قیمت‌ها منعکس می‌شوند، بهره‌گیری از تحلیل تکنیکال امری به مراتب ساده‌تر از فاندامنتال است. آرمان قاسمیان، ‌یکی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است: «تحلیل فاندامنتال و تکنیکال با یکدیگر اشتراک خاصی ندارند، اما مزیت تحلیل تکنیکال بر فاندامنتال این است که بستگی زیادی به قیمت دارد. یعنی در واقع شایعات بازار و اطلاعات شرکت‌ها، همگی در قیمت متصور خواهد شد

وی سپس ادامه داد: «تحلیل تکنیکال در بازار کارا تاثیر بیش‌تری خواهد داشت اما در بازارها که حجم مبنا و دامنهء نوسان جزو محدودیت‌های بازار است، کارآیی کم‌تر بوده و به این ترتیب نتیجهء ‌صحیح گرفتن از این نوع تحلیل امری بس مشکل‌تر است

این کارشناس بازار سرمایه، مخالف ترکیب دو تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بود و در این خصوص ابراز کرد:‌«این دو نوع تحلیل، هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند بنابراین قابلیت ترکیب این دو وجود ندارد. به نظر من نوع نگاه، نگرش و بنیاد این دو نوع تحلیل از یکدیگر جدا هستند در واقع به نوعی در تعارض‌اند پس به نظر من، نمی‌توان این دو را با یکدیگر ادغام و استفاده کرد بلکه باید با توجه به شرایط و امکانات موجود و همچنین نوع استفاده‌ای که از تحلیل‌ها داریم، باید یکی از این دو را انتخاب کرده و از آن استفاده کنیم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۸۶ ، ۰۲:۴۵
این هم از نمودار سفارود

از امروز حرکتش شروع می شود

نمودار در ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۸۶ ، ۰۲:۳۹