بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

آلومتک

دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۱۹ ق.ظ
آلومتک
 

شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء 50 میلیارد ریال و ارزش بازار 406 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 1876 ریال و  P/E  آن معادل 3/4 است.  P/E  میانگین صنعت 9/5 واحد است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 191 به 242 بوده است. ارزش ویژهء هر سهم 489ر2 ریال است.

هزینه‌های مالی و تغییرات چشمگیر

شرکت آلومتک تولید‌کنندهء انواع کابل و پروفیل آلومینیوم از تامین‌کنندگان خصوصی شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت شرکت در مناقصات است. سرفصل هزینه‌های مالی در صورت‌های مالی سال 85 شرکت از 1000 میلیارد ریال سال 84 به 000ر7 میلیارد ریال افزایش یافته بود که دلیل آن افزایش شرکت در مناقصات شرکت‌های برق منطقه‌ای و این کارمزدهای پرداختی برای شرکت در مناقصات اعلام شده بود اما در اعلام عملکرد 9 ماههء شرکت این رقم به 500 میلیون ریال کاهش یافته و سرفصل هزینه‌های عملیاتی افزایش یافته است که دلیل آن تغییر طبقه‌بندی عنوان شده است.

ترکیب بهای تمام شده

مواد اولیهء تشکیل‌دهندهء یک واحد کالای ساخته‌شدهء شرکت 68/0 کیلوگرم شمش  آلومینیوم و 32/0  کیلوگرم سیم فولادی است که به ترتیب 83 و 17 درصد هزینهء تولید هر یک واحد کالا را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی شرکت، تامین 40 درصد آن ازمنابع داخلی و 60 درصد از منابع خارجی با مصرف ارزی 45 میلیون دلار بوده است. حدود 94 درصد بهای تمام‌شدهء کالای فروش‌رفته شرکت را مواد مستقیم، پنج  درصد را سربار و یک درصد را دستمزد مستقیم تشکیل داده است. شرکت عمده راد آلومینیوم موردنیاز خود را از شرکت آلومراد تهیه می‌کند. فروش راد آلومینیومی آلومراد به آلومتک در سال 85 با 25 درصد رشد نسبت به 84 مواجه بوده است در حالی‌که پیش‌بینی فروش سال 85 شرکت آلومتک در دورهء 9 ماهه رشدی نسبت به سال 84 نشان نمی‌دهد.

فروش در سال 85

ظرفیت اسمی تولید کابل 35 هزار تن و تولید بیلت 000ر8 تن است که پیش‌بینی از تولید سال 85، به ترتیب 30 هزار تن و 450 تن است. به نظر می‌رسد، همان‌طور که گفته شد افزایش خرید از شرکت آلومراد در سال 85 و افزایش مناقصات وزارت نیرو و پتانسیل‌های موجود در کشورهای منطقه برای صادرات می‌تواند امکان افزایش تولید کابل شرکت تا حدود 000ر35 تن را فراهم آورد. همچنین به نظر می‌رسد مقدار فروش پروفیل، راد و بیلت در شرکت آلومتک در سال 85 حداقل به 500 تن بالغ شده است.

برآورد از سود هر سهم سال 85

در صورت تولید و فروش 000ر35 تن کابل با نرخ‌های میانگین در بودجه، فروش شرکت می‌تواند تا 13 درصد بیش‌تر از مقدار برآورد شده تحقق یابد. از سوی دیگر با سود تقسیمی در شرکت آلومراد می‌توان انتظار افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌های شرکت حداقل تا 13 درصد را داشت. به این ترتیب با احتساب سایر موارد مانند پیش‌بینی خود شرکت، سود هر سهم نیز می‌تواند با حدود 13 درصد افزایش 2128 ریال محقق شود. کاهش بهای تمام‌شده، تاثیر هزینه‌های مالی و یا هزینه‌های عملیاتی در صورت تاثیر متغیرهای غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند از دیگر عوامل اثرگذار بر سود شرکت باشد. شرکت طرح بهینه‌سازی خطوط را نیز در دست اجرا دارد که افزایش تولید کابل تا 10 هزار تن را به همراه دارد که از ا بتدای سال 87 در خطوط تولید شرکت و بر سودآوری تاثیرگذار خواهد بود.

برآورد از سود سال 86

پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم سال مالی 86 نیز محتاطانه و با برآورد فروش 30 هزار تن کابل محاسبه شود. مجمع شرکت آلومتک در تاریخ 26 تیرماه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود 70 درصد سود خالص تقسیم شود.    

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت آلومتک

طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بالاخره این سهم خط گردن ( Neckline ) الگوی سروشانه خود را شکست و چون سه‌شنبه هم زیر این سطح 8200 تومان ) بسته شد و خصوصا که 800 تومان را نیز رد کرد با احتمال بالا حداقل تا 690 تومان و چه بسا تا سطح 620 تومان به ریزش خود ادامه خواهد داد.

منبع: آریاسهم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">