بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها
جذب 10 درصد از نقدینگی کشور با عرضه سهام بزرگترین شرکت دولتی در بورس



با عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس تخمین زده می شود ضمن جذب 10 درصد از نقدنیگی کشور، قیمت هر سهم بزرگترین شرکت دولتی با تکیه بر نسبت E/P بین 240 تا 400 تومان و با استفاده از روش ارزش فعلی 130 تومان ارزش گذاری شود.

شرکت اصل چهل و چهاری مخابرات در حالی با سرمایه فعلی 3هزار و 600 میلیارد تومانی به عنوان بزرگترین شرکت قابل واگذاری طی روز های آینده وارد بورس خواهد شد که با حضور این شرکت در بازار سهام ، می توان ضمن رکورد شکنی های جدید در مورادی چون ارزش روز بازار ، شاخص ها و حجم بزرگترین شرکت بورسی شاهد شکل گیری سرفصل جدیدی در عرصه اقتصاد و اجرای اصل 44 بود.
عرضه سهام این شرکت در حالی در زمان اعلامی و 23 خرداد ماه صورت نگرفت که به گفته غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی سازی ظرف هفته آینده تا سقف 5 درصد (حدود 8/1 میلیارد سهم ) از سهام آن در بازار سهام عرضه خواهد شد که با توجه به وجود پیچیدگی هایی در اطلاعات موجود مرکز پژوهش های مجلس اقدام به بررسی و تجزیه و تحلیل و قیمت گذاری سهام شرکت مخابرات کرده و با تمرکز بر صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت که برای پذیرش به بورس منتشر شده در کنار وضعیت این صنعت در کشور تحلیلی بر روند خصوصی‌سازی شرکت ارایه کرده است.
تحلیل‌های به عمل آمده نشان دهنده نیاز به اصلاح ساختار و مدیریت شرکت‌های ذیل این شرکت مادر تخصصی است چرا که روند آزا‌د‌سازی و خصوصی‌ُازی صنعت ارتباطات ( نظیر پیشرفتی که اپراتور دوم در نفوذ در بازار داشته ) سبب رقابتی تر شدن فضای کسب و کار خواهد شد که نیازمند هوشمندی در کسب و کار نزد مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه مخابرات ایران است.

*پیش بینی جذب 10 درصد از نقدینگی

امروزه خصوصی‌سازی به عنوان یکی از ابزارهای رونق اقتصادی و ایجاد رشد و دگرگونی در مدیریت کشور به شدت از جانب دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. اقدامات اخیر صورت پذیرفته سرانجام منجر به آن شد تا سهام بزرگترین شرکت دولتی در بورس اوراق بهادار مورد پذیرش قرار گیرد.
عرضه سهام شرکت مخابرات از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا ارزش آن به تنهایی پس از کنار گذاشتن ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری به حدود نیمی از ارزش بورس کشور می‌رسد و قادر خواهد بود تا حداکثر 10 درصد از نقدینگی کشور را نیز جذب خود کند .

*معرفی شرکت مخابرات

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 1347 عهده‌دار حاکمیت و تصدی‌گری عرضه خدمات ارتباطی مختلفی از قبیل پست، تلفن و غیره است و به موجب قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران (مصوب 29 خرداد1350) مجلس شورا شرکت دولتی مخابرات ایران عهده‌دار امور تصدی‌گری این وزارتخانه و به منظور تاسیس، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری شبکه‌های مخابراتی کشور برای ایجاد ارتباط مخابراتی اعم از عمومی و خصوصی در داخل کشور و با سایر کشورها به استثنای پخش رادیو و تلویزیون شد و با اساسنامه‌ای که در 28 بهمن 1350 به تصویب مجلس رسید با سهام با نام و دولتی تاسیس شد.
ساختار این شرکت تا سال 73 تغییر چندانی نداشت تا اینکه به موجب قانون اصلاح ماده 7 اساسنامه شرکت مخابرات ایران که به تصویب مجلس رسید امکان تاسیس موسساتی به صورت شرکت سهامی با استفاده از سرمایه شرکت مخابرات ایران یا با مشارکت با بخش دولتی و خصوصی فراهم شد.
پس از این مجوز قانونی در اواخر سال 74 به موجب قانون «اساسنامه شرکت سهامی مخابرات استان‌ها» شرکت‌های مخابرات استانی متولد شدند. بلافاصله بعد از تاسیس شرکت‌های مخابرات استانی شرکت سهامی خاص خدمات هوایی پست و مخابرات (پیام) به موجب قانون اساسنامه این شرکت تاسیس شد و پس از این تغییر ساختار عمده شرکت‌های دیگری نیز تاسیس یا سهام آنها خریداری شد تا به فعالیت ذیل شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران بپردازند.
این در حالی است که در 24 تیر 82 بنا بر مصوبه شورای عالی اداری چند تغییر ساختار مهم دیگر صورت گرفت که به موجب آن شرکت‌های
«ارتباطات داده‌ها»، «ارتباطات زیرساخت» و «ارتباطات سیار» تاسیس شد. البته در مصوبه شورای عالی اداری تاکید شده بود که این شرکت‌ها واحد استانی ندارند و نیز غیر از شرکت ارتباطات زیرساخت امکان رقابتی شدن ارایه خدمات در سایر حوزه‌ها برای بخش خصوصی فراهم شد. این تغییرات در تیر 83 با تصویب اساسنامه شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و در شهریور 83 با تصویب اساسنامه هر سه شرکت ارتباطات داده، سیار و زیرساخت در هیات وزیران رسمیت یافت.
در سال 1382 و همزمان با تصویب لایحه تغییر وظایف و نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» توسط مجلس شورای اسلامی و با توجه به تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، مجموعه قوانین وظایف و اختیارات دید این وزارتخانه، تدوین و تصویب شد. علاوه بر شرکت مادر تخصصی مخابرات و پست، تشکیل دو سازمان فضایی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دو شورای فرابخشی با عناوین «شورای عالی فناوری اطلاعات» و «شورای فضایی» نیز بخشی از این تحولات به وجود آمده طی چند سال اخیر به حساب می‌آید.
در راستای خصوصی‌سازی بعضی از زیرمجموعه‌های اصلی این شرکت نظیر سیستم تلفن ثابت و امکانات مربوط به آن مانند ارتباط راه دور و غیره و تلفن همراه در چارچوب شرکتی تحت عنوان شرکت مخابرات ایران از طریق بورس برای مشارکت بخش خصوصی عرضه می‌شود اما با توجه به اینکه همه شرکت‌هایی که ذیل مخابرات ایران تصمیم به عرضه سهام آنها گرفته شده اساسنامه مستقل دارند و نیز نحوه فعالیت، حوزه جغرافیایی کسب و کار و میزان سودآوری یا زیان‌دهی هر یک از شرکت‌ها متفاوت است.
افشای صورت‌های مالی این شرکت‌ها هم برای سرمایه‌گذاران هم برای سیاستگذاران نسبت به کسب اطلاع از نحوه مدیریت و نیز بازار کسب و کار حوزه فعالیت آنها ضرورت دارد.

* فعالیت‌های شرکت مخابرات

در حال حاضر شرکت مخابرات ایران درآمد اصلی خود را از طریق عرضه خدمات تلفن ثابت و سیار به دست می‌آورد. در حوزه خدمات تلفن ثابت می‌توان به عرضه خدمات تلفن شهری، بین شهری، بین‌المللی، خدمات اینترنت و خدمات ویژه اشاره کرد و در زمینه خدمات تلفن سیار نیز می‌توان فعالیت‌های مکالمات و پیامک را نما برد.
با تسریع در امر واگذاری سیم‌کارت‌های تلفن همراه در طی چند سال گذشته ، درآمد شرکت 50 درصد رشد کرد به طوریکه میزان درآمد شرکت از 914 میلیارد تومان در سال 84 به بیش از 2 هزارو 200 میلیارد تومان در سال 86 تخمین زده می‌شود. همچنین نظر به توسعه خطوط شهری و واگذاری تلفن ثابت به مردم (که طی یک ربع قرن گذشته از 2 میلیون مشترک به حدود 30 میلیون مشترک رسیده و عرضه خطوط در بسیاری از نقاط کشور به روز شده ) میزان درآمد تلفن‌های شهری به حد بالای خود نزدیک می‌شود.
با وجود توقف رشد درآمد در این بخش به دلیل اشباع نیازهای مشتریان و انحصاری بودن واگذاری این خدمات درآمد آن بدون هیچ تهدیدی قابل تحصیل خواهد بود. درآمد تلفن‌های بین شهری و بین‌الملل نیز چون عمدا از طریق خطوط ثابت عرضه می‌شوند تقریبا همراه با ثبات نسبی خواهند بود.
این در حالی است که درآمد مکالمات بین شهری نیز از رشد 50 درصدی طی چند سال اخیر برخوردار بوده و چنانچه این مکالمات از طریق تلفن ثابت شهری صورت پذیرد این درآمد به صورت انحصاری در اختیار این شرکت خواهد بود.
به گزارش فارس ، این در حالی است که باید توجه شود که زیرساخت‌های مورد نیاز برای مکالمات شهری نظیر فیبر نوری و انشعاب برای مشترکین در کشور تقریبا به طور کامل توسط این شرکت ایجاد شده و بازار به صورت کاملا انحصاری در اختیار این شرکت است. هرچند برخی تغییرات در نحوه محاسبه تعرفه مکالمات بین شهری اعمال شده و خبرهایی مبنی بر حذف یا کاهش این تعرفه‌ها به گوش می‌رسد.

*میزان درآمد شرکت

بر اساس اطلاعات مربوط به دوره مالی سال 84 و 85 و همچنین اطلاعات6 ماه اول سال 86 میزان درآمد شرکت برای درآمد تلفن همراه رشد 20 درصد، تلفن شهری و بین شهری نیز به ترتب 5 و 15 درصد در نظر گرفته شده و در نهایت سایر درآمدهای شرکت با نرخ رشد 10 درصد پیش‌بینی می شود که این نرخ به صورت حداقل نرخ رشد معقول در نظر گرفته شده و در صورت تحقق این میزان درآمد شرکت در سال 86 از مقدار پیش‌بینی 4 هزار و 250 میلیارد تومان به بیش از 9 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

*تخمین بهای تمام شده خدمات

بر اساس روند افزایش هزینه‌های بهای تمام شده طی سالهای 84 تا 86 تخمین بهای تمام شده خدمات با در نظر گرفتن میزان رشد هزینه‌ها از هزار و 852 میلیارد تومان در سال 86 به بیش از 4 هزار میلیارد تومان در سال 1391 خواهد رسید که بر این اساس تخمین می شود میزان سود ناخالص این شرکت طی 5 سال آینده از رقم تقریبی 2 هزار و 800 میلیارد تومان به حدود 5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید اما با وجود این، تغییر محسوسی در حاشیه سود شرکت مشاهده نمی‌شود.
البته در صورت اجرای برنامه‌ریزی راهبردی مناسب در شرکت و ادغام واحد‌های کوچک تلفن ثابت در استان‌ها در یکدیگر و تعدیل نیروی انسانی آنها میزان بهای تمام شده به صورت مناسب می‌تواند کاهش یابد و در نتیجه میزان سود ناخالص شرکت افزایش خواهد یافت.

*روند هزینه‌های عملیاتی

میزان هزینه‌های عملیاتی شرکت مخابرات در سال 86 حدود 476 میلیارد تومان تخمین زده می‌‌شود که چنانچه این روند با افزایش 10 درصدی مواجه باشد در این صورت هزینه‌های عملیاتی در پایان سال 1391 حدود 5/8 درصد فروش برآورد می‌شود. همچنین سود عملیاتی شرکت از رقم تقریبی 199 میلیارد تومان در سال 86 به حدود4 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود که در این صورت میزان سود خالص بعد از کسر مالیات از رقم تقریبی هزار و 700 میلیارد تومان در سال 87 به بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان خواهد رسید و میزان حاشیه سود خالص شرکت در این سال‌ها بین 35 تا 36 درصد در تغییر خواهد بود.

*میزان سود هر سهم شرکت

در حال حاضر سرمایه شرکت برابر 3 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده است. از طرفی شرکت حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان ودیعه بابت واگذاری خدمات از مردم دریافت کرده که به عنوان حقوق عمومی در ترازنامه خود ثبت کرده و چنانچه تمامی مبالغ ودیعه به سهام تبدیل شود میزان سرمایه شرکت از 3 هزار و 600 میلیارد تومان به حدود 8 هزار و 74 میلیارد تومان خواهد رسید که در این صورت میزان سود هر سهم 100 تومانی شرکت طی سال‌ 87 با روند افزایشی مواجه خواهد بود.

*برآورد قیمت سهام با تکیه بر نسبت E/P

برای ارزش گذاری سهام شرکت های قابل واگذاری در بورس در حالی روش های مختلفی مانند خالص ارزش دارای ها (NAV) ، پیش بینی سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به درآمد هر سهم (E/P ) وجود دارد که با استفاده از نسبت E/P و با توجه به نرخ تورم 7/18 درصد اعلان شده توسط بانک مرکزی و در نظر گرفتن نرخ تورم حدود 17 درصد در سال جاری، این شرکت با ضریب 6 تا حداکثر 10 برابر سود هر سهم خود می‌تواند مورد معامله قرار گیرد که در این صورت قیمت هر سهم با احتساب سرمایه 3 هزارو 600 میلیارد تومان بین 240 تا 400 تومان تقریب زده می‌شود.

*برآورد قیمت سهام با استفاده از روش ارزش فعلی

با استناد به آمار و برآوردهای ارائه شده و در نظر گرفتن نرخ متوسط 18 درصد میزان ارزش هر سهم با سرمایه 3 هزار و 600 میلیارد تومان برابر 130 تومان برآورد می‌شود. البته در صورت کاهش نرخ تورم در بازار و همچنین ایجاد مدیریت تحول در هزینه‌های استانی که منجر به تعدیل مثبت در میزان سود هر سهم شود قیمت سهام می‌تواند افزایش یابد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۴/۳۰

نظرات  (۱)

وبلاگ و مطالب جالب و خواندنی داری اما افسوس که همه نمی توانند آن ها را بخوانند چون وبلاگت یه چیزی کم داره

به وبلاگم سر بزن تا بفهمی چی رو می گم

www.massnoor.blogfa.com

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">