بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

لوله و ماشین‌سازی ایران

پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۴۲ ق.ظ

شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء 135 میلیارد ریال و ارزش بازار 361 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم سال مالی 86، 508 ریال و P/E آن معادل_2/5 است. P/E میانگین صنعت 8/6 است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 174 به 243 بوده است. ارزش ویژهء هر سهم 1615 ریال است.

تعدیل در راه سال مالی 85

شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/85 را ابتدا 249 ریال و در تاریخ 24/11/85 مبلغ 480 ریال اعلام کرده بود که در نهایت 615 ریال محقق شده است. سود ناخالص واقعی عملکرد 12 ماههء شرکت با حدود سه درصد کاهش نسبت به آخرین پیش‌بینی به دلیل افزایش بهای تمام شده محقق شده است; اما هزینه‌های مالی همان‌گونه که در گزارش حسابرس مستقل آمده است با توجه به افزایش فروش (و پرداخت به موقع صورت‌حساب‌های فروش شرکت توسط شرکت‌های آب و فاضلاب) و بنابراین افزایش نقدینگی، همین طور کاهش مانده تسهیلات مالی و نرخ سود تسهیلات، پیش از واقع برآورده شده بود و تحقق این هزینه‌ها 20 درصد کم‌تر از برآورد شرکت بوده است. در نهایت سود ناخالص شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران دو درصد بیش از آخرین برآورد شرکت تحقق یافته است. اما نکتهء قابل تامل در صورت‌های مالی شرکت که به افزایش سود منجر شده است معافیت 16 میلیارد ریالی در مالیات پیش‌بینی شده به دلیل طرح توسعهء شرکت است. به این معنا که سود ناخالص شرکت لوله و ماشین‌سازی از 64 میلیارد برآورد شده، 83 میلیارد ریال خواهد بود که رشد 29 درصدی را نشانگر است.

جدول ذیل بیانگر محصولات تولیدی شرکت، مقدار فروش به تن (قطعات پرسی _خود رو به هزار قطعه) و مبلغ فروش در سال‌های 85 و 86 است. همان‌گونه که مشخص است حدود 80 درصد مبلغ فروش شرکت لوله‌های نشکن تشکیل می‌دهد که وابسته به بودجه‌های عمرانی دولت در بخش آب و فاضلاب است.

همانگونه که از هزینه‌ها مالی شرکت نیز هویداست تخصیص به اندازه و به موقع بودجه‌های عمرانی علاوه بر حل مشکلات نقدینگی شرکت قابلیت افزایش میانگین نرخ فروش محصولات در قراردادهای منعقده تا 24 درصد را نیز در سال 85 ممکن کرده است.

با توجه به موارد ذکر شده در بودجهء سال 85، به نظر می‌رسد شرکت بودجهء سال 86 خود را، نیز محتاطانه برآورد کرده است. درصد تغییر نرخ‌های فروش در بودجه 86 نسبت به 85 برآورد 26 میلیاردی هزینه‌های مالی در بودجه باوجود کاهش مانده تسهیلات و کاهش نرخ بهره، همچنین تخصیص 74 درصدی فروش به بهای تمام شده در سال 86 در حالی که این 70 درصد بوده است، از دلایل برآورد محتاطانه سود در سال 86 است.

افزایش 25 درصد بهای تمام شده نسبت به سال 85 عمدتًا مربوط به افزایش سهم مصارف ارزی شرکت از هزینه‌هاست. کل مبلغ مواد اولیه طی دورهء 44 درصد، خرید مواد داخلی 29 درصد و مواد اولیهء خارجی حدود چهار برابر نسبت به سال 85 بیش‌تر شده است.خرید دارایی‌های ثابت شرکت از منابع ارزی نیز از 9 میلیارد ریال سال 85 به 20 میلیارد ریال در سال 86 افزایش نشان داده است.

افزایش خرید مواد اولیه از منابع خارجی برای خرید چدن به منظور تنظیم بازار آهن قراضه در داخل کشور مد نظر قرارگرفته است، از هر یک واحد هزینه کالای تولید شده، 53 درصد آن به آهن قراضه، شش درصد چدن و 41 درصد سایر مواد است. شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به واسطهء حجم بالای مورد نیاز، در بازار آهن قراضه تعیین‌کنندهء قیمت است، به این دلیل هر دو سال یکبار سفارش خارجی شرکت برای جایگزینی با آهن قراضه افزایش می‌یابد. در سال 86 نیز از پنج میلیون دلار خرید ارزی شرکت، سه میلیون دلار آن برای گشایش اعتبار خرید چدن در نظر گرفته شده است. افزایش خرید دارایی‌های ثابت به دو میلیون دلار در سال 86 نیز به واسطهء خرید قالب‌های لوله برای تغییر حجم و ترکیب تولید لوله‌های نشکن و برنامهء افزایش سایز و قطر این لوله‌ها می‌باشد . قابل ذکر است که حاشیهء سود تولید لوله‌های نشکن با افزایش سایز و قطر آن‌ها، افزایش می‌یابد.

بودجه مقدار فروش شرکت در سال 86 حدود چهار درصد نسبت به سال 85 افزایش نشان می‌دهد. مقدار تولید لوله‌های نشکن باوجود نقش استراتژیک آن در سود آوری شرکت تنها هشت درصد، و مقدار فروش دیگ شوفاژ و سایر محصولات چدنی به ترتیب 28 و 40 درصد رشد نشان می‌دهد. افزایش فروش شیرآلات و تغییر قالب و تنوع در محصول، همچنین تولید محصول جدید از دلایل رشد تولید دو محصول فوق‌الذکر است. شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران طرح کارخانهء لوله‌ریزی و خط قالب‌گیری شوفاژ را با حدود 55 درصد پیشرفت کار در دست اجرا دارد. در تاریخ 5/10/85 زمان بهره‌برداری از طرح مهرماه 1385 و در تاریخ سال 2/12/85 زمان بهره‌برداری مهرماه سال 86 و درصد پیشرفت کار 82/42 اعلام شده بود. دلایل تاخیر ابتدا تاخیر تصویب اعطای تسهیلات توسط بانک اعلام شده بود. هم اکنون قرارداد اخذ تسهیلات از بانک تجارت منعقد اما با توجه به مسایل سیاسی پیش‌رو و مشکلات گشایش اعتبار، به نظر می‌رسد راه‌اندازی طرح به بهار 87 موکول شود. ظرفیت کارخانه جدید 65 هزار تن لوله و 000ر15 تن شوفاژ و اتصالات است و پیش‌بینی از تولید سال 87 این کارخانه 000ر30 تن لوله و 000ر2 تن شوفاژ و اتصالات است. فروش کارخانهء جدید شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران در سال 87 با راه‌اندازی و برآورد تولید معادل جدول ذیل با احتساب نرخ‌های فروش در سال 86، 250 میلیارد ریال خواهد بود، که به معنای رشد حداقل 50 درصدی فروش شرکت در سال مذکور است.

کارخانهء فعلی شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به دلیل مشکلات محیط زیست باید بعد از راه‌اندازی کارخانهء شمس‌آباد به آن محل منتقل شود. زمین فعلی کارخانهء لوله ماشین‌سازی ایران حدود 82 هزار متر و ارزش آن حدود 40 میلیارد ریال برآورد می‌شود. هزینهء این جابه‌جایی حدود 15 میلیارد ریال برآورد شده است و زمان آن احتمالا دو سال آینده خواهد بود.

در صورت برآورد نرخ فروش لوله‌های نشکن با توجه به تقاضای موجود در بازار متناسب با افزایش نرخ سال 85 نسبت به 84، نرخ فروش این محصول با حدود 14 درصد افزایش نسبت به بودجه برآورد شده است که به این ترتیب فروش شرکت با حدود 11 درصد رشد نسبت به برآورد مواجه خواهد شد; در صورت ثبات سایرهزینه‌ها و کاهش هزینه‌های مالی به میزان سال مالی 85 به دلایل گفته شده، سود خالص هر سهم شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به 84 ریال قابلیت افزایش خواهد داشت. در صورت برخورد با معافیت مالیاتی سود هر سهم به 1119 ریال نیز قابلیت افزایش خواهد داشت.

برآورد بودجه 86

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران

در بلندمدت هدف این سهم حداقل رسیدن به محدودهء 3000320 تومان است که هنوز محقق نشده است.

این هدف با فرض این‌که روند حاضر، استراحتی برای موج ریزشی سه سال گذشته سهم که تا یکسال و نیم پیش هم ادامه داشته است، تعیین شده است. بنابراین حداقل رشد را برای آن در نظر گرفته‌ایم. سطح 380 تومان هم به عنوان سطح مهم بعدی مقاومتی برای رشد سهم است.

با توجه به تعدیل شیب افزایشی در منحنی قیمت سهم نشانه‌هایی از میل به استراحت هم در حرکت سهم دیده می‌شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">