بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها
 دلایل تغییر حجم مبنای 11 شرکت بزرگ بورس، برنامه کاهش حجم مبنای دیگر شرکت‌ها در صورت کسب نتایج موردنظر ، استفاده از شاخص جدید در مردادماه و بکار گیری سیستم جدید معاملات در مهرماه از جمله موارد مطرح در گفت و گو فارس با مدیرعامل شرکت بورس بود که در ذیل می خوانید.
در گفت‌‌وگوی تفصیلی فارس با مدیرعامل شرکت بورس صورت گرفت:
تشریح اقدامات جدید بورس برای جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت سهام

علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن بیان این مطلب که بررسی‌های متعددی در زمینه تغییر و کاهش حجم مبنا توسط هیات مدیره شرکت بورس به عمل آمده گفت: از تاریخ 2 تیرماه و در گام اول حجم مبنای 11 شرکت بزرگ بورس که بیش از 300 میلیارد تومان سرمایه اسمی داشتند از 8 ده هزارم به 4 ده هزارم کاهش یافت.


براساس این گزارش ،‌ در بازار رقابتی (کارا)، قیمت نتیجه تصمیم و اقدام گروه زیادی از خریداران و فروشندگان است و اجماع آنان را نشان می دهد. در بورس اوراق بهادار ایران حجم مبنا به منظور اطمینان از این‌که تغییر قیمت‌ سهام شرکت های پذیرفته شده دربورس حاصل از معامله حداقل تعداد معینی از سهام شرکت است، تعریف و برای محاسبه آن ضریب هشت درهزار درتعداد سهام تمام شرکت‌ها صرف ‌نظر از اندازه آن ها اعمال شد.

با عنایت به این‌که در مورد شرکت‌های بزرگ هدف مذکور با حجم مبنای کمتری نیز حاصل می‌شود، لذا شرکت بورس تصمیم گرفت ضریب محاسبه حجم مبنای شرکت‌هایی که سرمایه آن ها بیشتر از 300 میلیارد تومان است را از 8 در ده‌ هزار به 4 در ده‌ هزار کاهش دهد.

بر این اساس ضریب محاسبه حجم مبنای 11 شرکت به 4 در ده‌هزارتغییر می‌یابد که این شرکتها عبارتند از:
فولاد مبارکه اصفهان – سایپا – سرمایه گذاری غدیر- ملی صنایع مس – ایران خودرو- بانک پارسیان – سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی – سیمان فارس خوزستان – گروه بهمن - سرمایه گذاری بانک ملی ایران – مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)


*گام دوم:کاهش حجم مبنای شرکت های با سرمایه 100 تا 300میلیارد تومانی
وی افزود: در صورتی که این اقدام با نتایج مطلوب و مورد نظر همراه باشد و به روان شدن معاملات و بازار کمک کند در گام بعدی حجم مبنای شرکت‌هایی که بین 100 تا 300 میلیارد تومان سرمایه دارند نیز تغییر می یابد و حجم مبنای این دسته از شرکت ها از 8 ده هزارم به 5 در هزارم خواهند رسید.
*وضعیت حجم مبنای دیگر شرکت ها
وی ضمن اشاره به تاثیر این اقدام در روند معاملات بازار سهام خاطرنشان کرد: اما در حجم مبنای شرکت‌هایی با سرمایه 100 میلیارد تومان تغییری نخواهد کرد ولی ممکن است حداقل حجم مبنایی برای این دسته شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: ممکن است در آینده حجم مبنای شرکت‌ها با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان نیز باز هم کاهش یابد و به 2 در ده هزار برسد.

رحمانی با بیان این مطلب که موضوع کاهش تقاضا برای سهام شرکت‌هایی با سرمایه بالا و بالا بدون حجم مبنای این گونه شرکت‌ها مانع از روان بودن حرکت قیمتی و معاملات شده است تاکید کرد: مسیر کلی این است که با تمهیداتی به سمت بازار رقابتی و کارآ حرکت کنیم.

* آزمایش شاخص جدید از مرداد ماه
رحمانی در پاسخ به این سئوال فارس که موضوع اعمال سهام شناور آزاد به کجا انجامید گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است و شاخص جدیدی براساس سهام شناور آزاد طراحی شده است.
وی ادامه داد: این شاخص از 9 مرداد ماه ابتدا به طور آزمایشی در درون شرکت به کار گرفته خواهد شد تا بعد از دقیق بدون به طور عام از این شاخص جدید همزمان با به کارگیری سیستم جدید معاملاتی مورد استفاده قرار گیرد.

* استفاده از سیستم جدید معاملاتی از مهرماه
رحمانی در رابطه با زمان نصب سیستم معاملاتی جدید گفت : هم اکنون کارشناسایی خارجی در حال مونتاژ این سیستم هستند و
برنامه شرکت بورس این است که از اول مهرماه سال 86 سیستم جدید معاملات به کار گرفته شود.

*حجم مبنا چیست؟
حجم مبنای اهرمی است که از سال 82 و بعد از انتصاب عبده تبریزی به سمت دبیرکلی سازمان بورس به کار گرفته شد و هدف از به کارگیری این اهرم کنترل معاملات و جلوگیری از نوسان‌های کاذب و افت و خیزی بی مورد قیمت سهام با معامله چند سهم شرکت ها عنوان شد.

براساس این اهرم که از فرمول 0008/0 ضربدر تعداد سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود هر شرکتی با توجه به میزان سرمایه (در واقع تعداد سهام) از حجم مبنای مشخص دارد و باید روزانه آن تعداد سهام (مثلا 8 هزار یا 16 هزار و یا 2 میلیون و یا 4 میلیون سهم) شرکت مورد خرید و فروش قرار گیرد تا تغییر قیمت روزانه مثبت و منفی 2 درصدی برای قیمت آخر وقت سهام شرکت‌ها محاسبه شود.

این اهرم در آن زمان در برابر موافقان از مخالفان عدیده‌ایی برخوردار بود و فعالان بازار همواره یکی از عوامل اصلی گره‌های معاملاتی را حجم مبنا می دانستند.

به کارگیری این اهرم در آن زمان موجب شد که تعداد زیادی از سهامداران حقوقی به دلیل اینکه نمی‌توانستند از شرکت‌های بزرگ بازدهی به دست آوردند به سمت شرکت‌های کوچک و حتی زیان ده (که اکثرا در تابلوی فرعی معاملات حاضر بودند) حرکت کنند.

این اتفاق و رشد قیمت شرکت‌های کوچکی مانند پیاذر ، معادن بافق و .... در آن زمان موجب شد که با توقف نماد معاملاتی 7 شرکت توسط سازمان موضوع حجم مبنا با چالش‌های جدیدی همراه شود.

از سویی دیگر عدم انجام معامله برروی برخی شرکت‌ها که علاوه بر حجم مبنا مشکلاتی داشتند موجب شد که مسئولین سازمان بورس در سال 83 نسبت به عدم اجرای این اهرم برای تعدادی شرکت‌ها با هدف رفع گره معاملاتی اقدام کنند.

اما با توجه به عدم استقبال فعالان از این اقدام نیز همچنان موضوع حجم مبنا به عنوان معضلی برای داد و ستد سهام باقی ماند.

این در حالی است که در برابر به کارگیری حجم مبنا ( که در هیچ بورس دیگری استفاده نمی‌شود و مختص ایران است ) برخی از کارشناسان طرح سهام شناور آزاد( free float ) را پیشنهاد کردند تا به مانند دیگر بازارها حداقلی از سهام شرکت‌ها در اختیار بازار قرار گیرد و سهامداران عمده موظف به عرضه درصدی مشخص از سهام شرکت باشند.

سپس این طرح در قالب آیین‌نا‌مه‌ها و مقررات سازمان بورس درآمد و این سازمان اعلام کرد که حداقل 20 درصد از سهام شرکت‌های کنونی بورس باید به مرور در قالب سهام شناور آزاد باشند و سهامداران شرکت‌های جدید پذیرفته شده در بورس نیز تعهد کردند که ظرف یکسال نسبت به عرضه سهام 20 درصد از سهام زیر مجموعه‌های خود اقدام کنند.

با این همه چالش حجم مبنا همچنان باقی است و مدیران شرکت سهامی بورس با درک شرایط بازار در اقدامی که مسلما با استقبال فعالان مواجه و به بهبود معاملات خواهد انجامید اقدام به تغییراتی در حجم مبنای شرکت‌های بزرگ کردند
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">