بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

سرمایه‌گذاری البرز

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰۱:۳۷ ق.ظ
تحلیل تکنیکی

شرکت در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، گروه مواد و محصولات دارویی با سرمایهء 440 میلیارد ریال و ارزش بازار 648 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 350 ریال و نسبت   P/E  آن معادل 2/4 است.

 P/E  میانگین صنعت 1/6 واحد است.  نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 179 به 243 بوده است. باوجود این‌که‌شرکت رتبهء اول را به لحاظ سرمایه در گروه دارد، به لحاظ ارزش بازار رتبهء نهم را داراست.

پرتفوی بورسی

مجموع ارزش بازار شرکت‌های بورسی پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز هم‌اکنون نزدیک به 800 میلیارد ریال است که گروه داروسازی سبحان با اختصاص 37 درصد از مجموع این ارزش بازار بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های تولی‌پرس و تولیددارو نیز در رتبه‌های بعدی پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز جای دارند.

اما در بین شرکت‌های بورسی این شرکت سرمایه‌گذاری، داروسازی سبحان از اقبال بیش‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار است و در مجموع معاملات روان‌تری را نسبت به سایر شرکت‌های موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز در بورس اوراق بهادار دارا است. شرکت گروه دارویی سبحان خود نیز به ترتیب 63 و 70 درصد از سهام شرکت‌های البرزدارو و ایران‌دارو را دارا است که این دو شرکت اخیر نیز مورد اقبال بازار واقع شده‌اند و احتمال رشد گروه دارویی سبحان را افزایش داده است. ارزش بازار داروسازی سبحان هم‌اکنون 461 میلیارد ریال است که امکان این افزایش تا 600 میلیارد ریال وجود دارد که با توجه به سهم 66 درصدی سرمایه‌گذاری البرز در این شرکت این افزایش می‌تواند ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری را تا 100 میلیارد ریال بالا ببرد و آن را به 900 میلیارد ریال برساند.

پرتفوی غیر بورسی

مجموع بهای تمام‌شدهء پرتفوی غیربورسی شرکت نیز 269 میلیارد ریال است که بیش‌ترین سهم را به ترتیب شرکت‌های پخش البرز، سبحان‌دارو و تولید مواد دارویی البرز بالک از آن خود کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که شرکت پخش البرز  سال‌جاری بیش از 45 میلیارد ریال سودآوری داشته باشد که رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، فراوانی شرکت‌های تولیدکنندهء دارو و پرعمق‌تر شدن بازار فروش این محصولات شرکت‌های پخش را با افزایش سودآوری قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو‌ کرده است که شرکت پخش البرز نیز از این بازار بی‌نصیب نبوده و با افزایش فروش خود سال‌جاری بیش از 45 میلیارد ریال سود پیش بینی کرده است که به این‌ ترتیب با نسبت  P/E  چهار مرتبه حداقل 180 میلیارد ریال می‌توان ارزش برای این شرکت تعیین کرد. همچنین شرکت سبحان‌دارو که در سال‌جاری برنامهء تولید داروهای ضد سرطان را در دستور کار خود  دارد احتمال این‌که  سال آینده در فهرست شرکت‌های بورس درج شود بسیار است ضمن این‌که با بهره‌برداری کامل طرح داروهای ضدسرطان سودآوری این شرکت نیز می‌تواند دچار تحول شود; به هر ترتیب در شرایط حاضر برای این شرکت نیز می‌توان 70 میلیارد ریال در پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز ارزش تعیین کرد در نتیجه ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت حداقل 120 میلیارد ریال بیش از بهای تمام‌شدهء آن است که اگر بهای تمام‌شدهء پرتفوی غیربورسی را 270 میلیارد ریال فرض کنیم به 390 میلیارد ریال ارزش این بخش از دارایی‌ها خواهیم رسید.

برآورد  NAV 

همان‌طور که گفته شد اگر ارزش پرتفوی بورسی را 900 میلیارد ریال و غیربورسی را 390 میلیارد ریال در نظر بگیریم و با توجه به 480 میلیارد ریال بهای تمام‌شدهء سرمایه‌گذاری‌های شرکت و 866 میلیارد ریال حقوق صاحبان سهامی که در شرکت وجود دارد که عمدتا ناشی از 381 میلیارد ریال و یا 865 ریال به ازای هر سهم سود انباشته است، به 800ر3 ریال  NAV  به ازای هر سهم خواهیم رسید.

سرمایهء شرکت هم‌اکنون 440 میلیارد ریال است که 61 درصد آن در اختیار بنیاد 15 خرداد، هفت درصد شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و دو درصد نیز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز است.

برآورد   EPS 

از مجموع 162 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت 40 درصد آن مربوط به شرکت گروه دارویی سبحان و سبحان دارو است که سود گروه دارویی سبحان نیز تحت تاثیر سبحان دارو است که احتمال افزایش سودآوری سبحان دارو و به تبع آن احتمال افزایش سودآوری گروه  سال‌جاری وجود دارد.

اما شرکت سرمایه‌گذاری البرز سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را سال‌جاری در نظر نگرفته است که امکان تعدیل را می‌تواند افزایش دهد; تمامی سود اعلامی شرکت از درآمدهای عملیاتی بوده که با افزایش سودآوری شرکت‌های گروه دارویی سبحان و تولی‌پرس این سود نیز می‌تواند افزایش داشته باشد.

تحلیل تکنیکال شرکت سرمایه‌گذاری البرز

اگر به حجم معاملات این سهم توجه کنیم، می‌بینیم همانطوری که در دوران رشد حجم قابل قبولی داشته است در زمان استراحت هم حجم کاهش نیافته است. بنابراین‌ این دوران استراحت که سهم در آن قرار دارد آنچنان قابل اعتماد نیست و باید با دیدهء شک به آن نگریست. با این حال سطح ساپورتی 140 تومان هنوز هم فرصت حمایت از سهم را دارد و می‌تواند به عنوان آخرین سطح مهم در روند مثبت سهم در نظر گرفته شود و تا زمانی که شکسته نشده است می‌توان امیدوار به ادامهء روند مثبت سهم بود. از دید زمانی هم ،13 روز معاملاتی دیگر یکی از مقاومت‌های مهم زمانی سهم است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۳۰

نظرات  (۱)

سلام
جالب بود
منتظر حضورتون هستم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">