بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۱۵ ق.ظ



شرکت در صنعت خودرو و ساخت قطعات با سرمایهء 120 میلیارد ریال و ارزش بازار 222 میلیارد ریال مشغول فعالیت است.

سود هر سهم 1130 ریال و نسبت P/E آن معادل 64/1 است. P/E میانگین صنعت 5/4 است. نسبت روزهای معامله طی 364 روز گذشته 183 به 243 بوده است.

از مجموع سود ناخالص شرکت در سال 85 به مبلغ 133 میلیارد ریال یا 111 تومان به ازای هر سهم 85 میلیارد ریال آن مربوط به سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، 35 میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری و 29 میلیارد ریال سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت بوده است که با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها در نهایت سود 133 میلیارد ریالی را رقم زده است. از مجموع 85 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها بیش از 67 درصد آن مربوط به درآمد شرکت الکتریک خودروشرق است و همچنین با فروش 18 درصد و پنج درصد از سهام شرکت‌های الکتریک خودروشرق و رینگ‌سازی مشهد، 35 میلیارد ریال نیز درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شده است.

به این ترتیب درصد مالکیت گروه صنعتی قطعات اتومبیل در تاریخ ترازنامه در دو شرکت رینگ‌سازی مشهد و الکتریک خودرو شرق به ترتیب 77 و 57 درصد شده است.ارزش بازار شرکت رینگ‌سازی مشهد هم‌اکنون 98 میلیارد ریال است و پیش‌بینی سود آن نیز 36 میلیارد ریال یا 349 ریال به ازای هر سهم است. ارزش بازار شرکت الکتریک خودرو شرق نیز 172 میلیارد ریال است که PESS آن 845 ریال یا 88 میلیارد ریال پیش‌بینی برای سال 86 است.

پیش‌بینی EPS سال 86

در پیش‌بینی سال 86 شرکت قطعات اتومبیل، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها 90 میلیارد ریال و درصد مالکیت رینگ‌سازی مشهد 66 درصد در نظر گرفته شده است; ‌هم‌اکنون 77 درصد از سهام رینگ‌سازی در اختیار قطعات اتومبیل قرار دارد. همچنین پیش‌بینی از EPS شرکت الکتریک خودرو شرق نیز چهار میلیارد ریال کم‌تر از پیش‌بینی خود شرکت در نظر گرفته شده است که با توجه به تاثیرپذیری شرکت الکتریک خودرو شرق از قیمت های مس در بازارهای جهانی به احتمال فراوان سود این شرکت تا پایان سال بیشتر از سود پیش‌بینی شده توسط شرکت قطعات اتومبیل نخواهد بود. اما با توجه به درصد مالکیتی که قطعات اتومبیل از رینگ‌سازی مشهد در اختیار دارد به احتمال فراوان پنج میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیش از پیش‌بینی صورت گرفته از این محل خواهد شد. ولی اگر شرکت قطعات اتومبیل بخواهد درصد مالکیت خود را در رینگ‌سازی مشهد از 77 به 66 درصد برساند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تغییر محسوسی نخواهد کرد اما نزدیک به هفت میلیارد ریال از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را می‌تواند پوشش دهد.

همچنین در بین شرکت‌های غیربورسی در سال 86، شرکت قصد دارد که درصد مالکیت خود را در اگزوز خودرو خراسان از صددرصد به 49 درصد کاهش دهد که می‌تواند بخشی از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را پوشش دهد. لازم به ذکر است که سود شرکت اگزوز خودرو خراسان در سال 85 بیش از 4 میلیارد ریال بوده است. در مجموع اگر پیش‌بینی شرکت قطعات اتومبیل از سودآوری شرکت‌های غیربورسی خود در سال 86 به وقوع بپیوندد، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در بودجهء سال 86 نیز اندکی بیش از پیش‌بینی به وقوع خواهد پیوست اما تحقق سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در دو سال اخیر چالش اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده است که باید دید گروه صنعتی قطعات اتومبیل چه راهکاری را در این زمینه خواهد اندیشید. در مجموع رسیدن به درآمد 100 میلیارد ریالی تا پایان سال مالی برای شرکت بسیار محتمل خواهد بود _755 میلیارد ریال درآمد شرکت‌های بورسی، 12 میلیارد ریال غیربورسی و 13 میلیارد ریال فروش سرمایه‌گذاری) که اگر سود حاصل از فروش زمین در شهر مشهد در سال 86 محقق شود می‌توان انتظار داشت که EPS شرکت نیز در سال‌جاری به 900 ریال برسد و با توجه به سیاست تقسیم سود در سال‌های گذشته، سود تقسیمی 750 ریال خواهد شد که با در نظر گرفتن میانگین، P/E سال‌های گذشتهء این شرکت یعنی 3/3 مرتبه به 475ر2 ریال قیمت هر سهم با توجه به قابلیت سود تقسیمی خواهیم رسید.

برآورد NAV

مجموع ارزش پرتفوی بورسی شرکت هم اکنون 175 میلیارد ریال است و مجموع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی در سال 85، 92 میلیارد ریال بوده، که در مجموع با نسبت P/E معادل سه مرتبه می‌توان 36 میلیارد ریال برای آن‌ها ارزش تعیین کرد،بنابراین باتوجه به پرتفوی بورسی و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و همچنین مجموع حقوق صاحبان سهام به 270 تومان NAV به ازای هر سهم خواهیم رسید.

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران

در بررسی کوتاه‌مدت این سهم می‌توان انتظار رشد تا محدودهء 205- 200 تومان را داشت که احتمال رسیدن به سطح 205 تومان بیش‌تر است. در میان‌مدت هم به واسطهء نوع حرکت این سهم که در دو سال گذشته در محدودهء ثابتی نوسان می‌کرده است، انتظار حداکثر رشد تا ناحیهء 2300235 تومان را داریم.
__________________
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">