بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

کالسیمین

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۴۵ ق.ظ
کارخانه تولید شمش روی زنجان

کارخانه تولید روی زنجان به عنوان اولین واحد تولید کننده فلز روی کشور، فعالیت خود را در قالب پایلوت شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در تاریخ 31/1/1372 آغاز و به تدریج به کارخانه ای با ظرفیت اسمی 4200 تن در سال بدل شد و در سال 1377 به مالکیت شرکت کالسیمین در آمد ، با تغییر مالکیت و کسب تجربه بیشتر و تغییر افزودنی ها جهت تولید و برخی برنامه ریزی های انجام شده تولید واقعی کارخانه در سال 1383 به سقف 4970 تن ورق رسید. در اواخر سال 1383 طرح بازسازی اساسی به همراه افزایش ظرفیت کارخانه به میزان 7500 تن در سال در برنامه کار شرکت قرار گرفت که در پایان شش ماه اول سال 85 انجام توامان بازسازی و افزایش ظرفیت کارخانه به سعی و کوشش مدیران و پرسنل کارخانه به پایان رسید و در سال 1385 تولید کارخانه در حد ظرفیت امکان پذیر شد.

مقادیر وضعیت تولید فروش محصولات در مقایسه با سال قبل

مبلغ ریالی فروش انواع محصولات شرکت در سال 1385 برابر 1311176 میلیون ریال است که 792890 میلیون ریال مربوط به فروش در بازار داخلی و مبلغ 518286 میلیون ریال مربوط به فروش محصولات در بازار خارجی بوده است.

شرکت مجتمع ذوب و احیای روی قشم (سهامی خاص)

شرکت مجتمع ذوب و احیای روی قشم در تاریخ 26/12/1376 با هدف احداث یک کارخانه تولید ورق روی و شمش با ظرفیت سالانه 5000 تن ورق در ناحیه صنعتی منطقه آزاد قشم ایجاد شد و در تاریخ 23/12/1377 به مالکیت شرکت کالسیمین در آمدو اولین محصول ورق تولیدی خود را در تاریخ 5/10/1378 استحصال و دوره بهره برداری آزمایشی آن آغاز شد و از زمان شروع تولید به ظرفیت رساندن کارخانه و رفع عیوب و نواقص آن مورد پیگیری قرار گرفت و متعاقباً پس از حصول به اهداف مورد نظر طی دو مرحله افزایش سرمایه ظرفیت تولیدی کارخانه نخست به 10 هزار تن و سپس به 20 هزار تن در سال افزایش یافت.

شرکت تولید روی بندعباس (سهامی خاص)

شرکت تولید روی بندرعباس (سهامی خاص) با موضوع استخراج و استحصال از معادن کشور به منظور تهیه مواد ومعدنی فلزات غیرآهنی ، واردات وصادرات به موجب پروانه بهره برداری 13606/400 مورخ 1/12/1378 تاسیس و بهره برداری از کارخانه با ظرفیت 12 هزار تن شمش روی آغاز شد و همانطور که در گزارش دوره های قبل به اطلاع رسید شرکت کالسیمین از طریق شرکت مجتمع ذوب و احیای روی قشم مالکیت 100 درصد سهام شرکت مذکور را دارا می باشد.

شرکت تولیدی سرب و روی البرز

شرکت تولیدی سرب وروی البرز در تاریخ 23/8/1383 توسط شرکت کالسیمین با 50 درصد سهام و پرسنل شرکت کالسیمین با 50 درصد سهام به ثبت رسید ودر تاریخ 2/10/1385 به میزان 10 درصد از سهام شرکت کالسیمین به شرکت سرمایه گذاری احیای روی زنجان فروخته شد.

شرکت هدف خود را در استفاده از ضایعات کارخانجات روی قرار داد ، ضایعات(کیک باطله) که یکی از معضل های? زیست محیطی شده بود با اجرای این طرح تبدیل به یک فرصت می شد، با این قصد شرکت نسبت به ارئه طرح و درخواست جواز تاسیس کارخانه سولفات روی و اکسید کبالت اقدام نمود که در تاریخ 30/8/1383 جواز تاسیس از سازمان صنایع و معادن استان زنجان اخذ شد.

از آذر 1384 با تکمیل شدن ساختمان ها و نصب دستگاه ها شرکت اقدام به شروع جذب پرسنل جهت آموزش و راه اندازی نمود و از بهمن ماه? 1384 تعداد 42 نفر پرسنل برای این هدف جذب شد.

با پیگیری ، نظارت، هماهنگی و همکاری تنگاتنگ شرکت و فروشنده خوشبختانه در فروردین سال 1385 کارخانه موفق به تولید محصول خود شد و عملاً فروش محصول از تاریخ 21/1/1385 آغاز شد.

مبلغ فروش سولفات روی در سال 1385 به میزان 11295276400ریال می باشد.

اهم فعالیت ها ی شرکت در سال 1385

1- اتمام عملیات اجرایی طرح افزایش ظرفیت کارخانه روی دندی از 18 هزارتن به 5/23 هزار تن در سال و متعاقباً افزایش ظرفیت الکترولیز کارخانه تا سقف 30 هزار تن که با کمک مشاوران و مدیران ارشد شرکت طراحی شد که انجام آن با استفاده از پیمانکارهای مجرب در عملیات ساختمانی ، نصب، ساخت تجهیزات مکانیک و برق و ساخت سلول های پلیمری بتونی پایان پذیرفته و مورد بهره برداری قرار گرفت.پروانه بهره برداری این طرح تاسقف 21 هزار تن اخذ گردیده ، ضمن آن که با سعی و کوشش شرکت درزمینه رعایت مسائل زیست محیطی از لیست کارخانه های آلاینده خارج شده است.

2- اقدام در زمینه طرح افزایش ظرفیت فیلتراسیون موجود در مجتمع تغلیظ انگوران و ازطریق اضافه نمودن 2 دستگاه فیلترپرس و یک دستگاه نواری به همراه تجهیزات جانبی انجام و باعث بازیابی 70 درصد سرریز تیکنر روی شده و از هدر رفتن روی جلوگیری می نماید.

3- اجرایی نمودن طرح تحقیق تولید نیکل از پسمانده های کارخانه های ذوب روی که در دو محصول دیگر به نام های کیک کادمیوم و سولفات روی از تولیدات جانبی آن می باشد از اهم فعالیت شرکت است.

?اقدام در این زمینه از 30 آذر ماه 1383 درآزمایشگاه مجتمع تغلیظ سرب وروی انگوران توسط محقق آن شروع و اجرای آن با تولید 300 گرم الی یک کیلوگرم ورق نیکل در فروردین 1384 با موافقت به انجام رسید و پس از کارهای بهینه سازی و غیره با وصول ماده اولیه آن از خارج که زمان زیادی را جهت کسب مجوز و ورود در پی داشته ، در بهار سال 1386 ، اولین ورق آزمایشی نیکل در مقایسه پایلوت تولید گردید.

طبق برآورد اولیه تولید صنعتی نیکل . کادمیوم و سولفات روی( از کیک نیکل و کادکیوم ) سالانه 150 تن نیکل و 4800 تن سولفات روی و 450 تن کادمیوم می باشد.

4- افزایش ظرفیت فلوتاسیون در حال حاضر با تغییراتی که در آرایش و چیدمان ماشین آلات مستقر در سالن فلوتاسیون داده شده و همچنین نصب یک دستگاه آسیای میله ای جدید و سیستم شارژ خاک از طریق نوار جانبی امکان دو خط کارکردن کارخانه شامل (یک خط پرعیار و یک خط کم عیارو یا دو خط پرعیار همزمان مهیا شده است. طرحی در حال مطالعه است که بتوانیم با نصب یک دستگاه آسیاب گلوله ای جدید امکان سه خطه کردن کارخانه رامهیا کنیم.)

5- تعمیرات اساسی و بازسازی کامل فیلتر b واحد فیلتراسیون کارخانه مجتمع تغلیظ انگوران.

6- در راستای طرح های توسعه و انجام تحقیقات جهت بازیافت عناصر همراه کیک های الکترولیز ، پیلوت استحصال روی از این کیک ها نصب و راه اندازی گردیدو هم اکنون شرکت در حال اجرایی کردن مساله است. استفاده از روی کیک ها به عنوان یکی از منابع شرکت در سال های آتی محسوب می گردد.

7- تبدیل و اصلاح واحد پایلوت سرب و روی به منظور تولید موفقیت آمیز کنسانتره بازیافتی و سولفات سرب.

8- رفع معضلات استحصال سولفات سرب از باطله لیچ کارخانجات ذوب روی و تولید موفقیت آمیز این محصول در اشل پایلوت.

9- اقدام در زمینه بازسازی کارخانه روی زنجان ( شامل بازسازی سالن الکترولیز، تعویض سلول های فرسوده، نصب لاندرهای جدید، ترمیم کفپلت فرم ها ، بازسازی کف سالن ها و...)

10- اقدام در مورد ساخت استخر پساب در کارخانه روی زنجان.

11- افزایش سلول ها در کارخانه روی زنجان.

12- افزایش طرح تکمیل تاسیسات کیک شویی.

13- احداث محل دپوی کیک ها به منظور کاهش آلودگی ها در کارخانجات ذوب روی.

14- اجرای طرح تصفیه پساب های صنعتی کارخانه روی دندی با همکاری موسسه باران.

15- اقدام در زمینه اخذ پروانه بهره برداری کارخانه های ذوب شرکت متعاقب اتمام عملیات مربوط به افزایش ظرفیت که در مقطع کنونی پروانه بهره برداری کارخانه روی دندی با ظرفیت 21 هزار تن در سال اخذ شده، ضمن آنکه کارخانه مذکور با سعی و کوشش شرکت در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی از لیست کارخانه های آلاینده خارج شده است.

16- ثبت علامت تجاری شرکت کالسیمین در سیستم ثبت علائم بین المللی مادرید( شامل کشورهای چین، اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره.)

17- اخذ سند مالکیت زمین کارخانه روی زنجان به نام شرکت کالسیمین که از زمان خرید کارخانه تا کنون به رغم پیگیری های متعدد به سبب مشکلات مالی مالک در جهت پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی و تسویه حساب های مالیاتی لاوصول مانده بود.

18- تصمیم به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارخانه های مجتمع تغلیظ انگوران و ذوب روی دندی، مورد درخواست کارگران و مورد پیگیری وزارت کار و امور اجتماعی از سال های قبل که در اوایل سال جاری طرح ارائه شده مورد تصویب وزارتخانه مذکور قرار گرفت.

19- اتخاذ روش های مالی و بازرگانی مناسب و ایجاد فرصت های لازم جهت تسویه به موقع دیون بانکی و سایر تعهدات شرکت به منظور پرهیز از هرگونه پرداخت اضافی در ارتباط با جرایم و بهره دیرکرد و همچنین اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و افزایش سقف اعتباری شرکت.

20- سرمایه گذاری در شرکت های فعال صنعت سرب وروی از طریق خرید سهام و تعهد خرید و ایجاد شرکت های جدید با مشارکت پرسنل در جهت متنوع سازی به منظور تولید محصولات جدید و جذب مشتریان جدید و نظارت دقیق بر عملکرد آنها از نظر اثر گذاری بر S.P.E و نقدینگی شرکت.

21- توسعه و تجهیز شهرک کارگری کالسیمین واقع در دندی و ایجاد امکانات رفاهی ، آموزشی و ... در جهت جذب و نگهداری کارگران محلی و ایجاد امکانات ورزشی در مجتمع تغلیظ دندی و مساعدت و کمک به مراکز ورزشی و فرهنگی منطقه در جهت غنی سازی اوقات فراغت پرسنل و جوانان و پرورش روحی و جسمی آنان.

22 -اجرای بیش از 20 هکتار فضای سبز مازاد بر 35 هکتار فضای سال 1384.

23- ایجاد حداکثر مسائل رفاهی برای کارکنان( برخورداری از بیمه های عمر و حوادث گروهی، بیمه درمان، مساعدت های نقدی و غیر نقدی به مناسبت اعیاد و جشن های ملی و مراسم مذهبی و پرداخت پاداش براساس فعالیت ها و نقش هریک در پیشبرد اهداف شرکت، شناخت استعدادها و پرورش آنان، حفظ و نگهداری تجربه ها و ایجاد رضایتمندی پرسنل به عنوان اولین رکن لازمه تداوم فعالیت شرکت، به نحوی که در این راستا شرکت موفق به اخذ لوح سپاس از سازمان تامین اجتماعی استان زنجان به عنوان واحد نمونه و دوستدار کارگر شده است.)

24- برقراری دوره های آموزشی در محل کارخانه ها و یا از طریق معرفی پرسنل واجد شرایط به موسسات آموزشی و اعزام برخی ار مدیران و کارشناسان کارخانجات به خارج از کشور جهت بازدید از کارخانه سازنده لوازم و قطعات و ماشین آلات مورد سفارش شرکت و طی مرحل آموزشی به منظور ارتقای دانش عمومی و توسعه ذهنی که لازمه پیشرفت درونی در جهت استفاده از تکنولوژی خریداری شده می باشد.

25- اجرای پروژه RCR با استفاده از متخصصان و مشاوران داخلی و خارجی با همکاری پرسنل شرکت و شرکت های تابعه در جهت افزایش راندمان تولید و جلوگیری از اتلاف روی محتوی در مواد معدنی ، افزایش ظرفیت تولید در خطوط فعلی کاخانجات با بهینه سازی آنان، کاهش قیمت تمام شده با انجام اصلاحات لازم در فرآیند تولید.

وضعیت مالی و نقدینگی

در سال مورد گزارش بهبود وضعیت بازارهای داخلی و سعی در خارجی متاثر از تداوم افزایش نرخ جهان فلزات روی و سرب از یکسو، سعی و تلاش پرسنل در جهت بهبود راندمان، افزایش تولید، در حدود سقف ظرفیت عملی کارخانجات به همراه کوشش در انجام فعالیت های مربوط به طرح های توسعه و سایر اقدامات به عمل آمده که در این گزارش به استحضار رسانیده شد از سوی دیگر موجب گردید تا فروش محصولات با اثرات مثبت مضاعف همراه و شرکت از نقدینگی مناسب برخوردار گردد.

درآمد حاصل از فعالیت شرکت کالسیمین و تجزیه و تحلیل صورتحساب سود و زیان تقسیم سود

درآمد شرکت طی سال مالی 1385 بالغ بر 1766329 میلیون ریال بوده که حاصل فعالیت های مشروحه جدول شماره 9 است.

وقایع مهم سال 1385

* افزایش بی سابقه قیمت خاک معدنی از آغاز سال 1385 تقریباً حدود 5 تا 7 برابر قیمت خاک سال قبل.

* نا مناسب بودن شرایط فروش.

* عدم دسترسی به سهمیه خاک دریافتی با عیار مناسب و متناسب با ظرفیت کارخانجات شرکت و شرکت های تابعه به سبب ریزش بخشی از دیواره معدن انگوران.

* رشد فروش محصولات شرکت در بازارهای داخلی و خارجی .

* کوشش در حفظ موقعیت نسبی سهام شرکت در بازار بورس به رغم بحران های به وجود آمده.

* افزای مصرف خاک کم عیار در کارخانجات به سبب کاهش سهمیه خاک پرعیار.

* افزایش ظرفیت کارخانه روی دندی از 18 هزار تن به 5/23 هزارتن در سال و متعاقباً افزایش ظرفیت الکترولیز کارخانه تا سقف 30000 تن در سال و افزایش ظرفیت تولید کارخانه ذوب روی زنجان از 5/4 هزار تن به 7 هزار تن در سال.

* بازسازی اساسی کارخانه های مجتمع تلغیظ انگوران و ذوب روی دندی از طریق ایجاد تغییرات لازم و بهینه سازی خطوط تولید در جهت استفاده از فناوری های جدید.

* انتخاب شرکت به عنوان برنده جایزه بین المللی برای کیفیت، جایزه عصر جدید از سوی موسسه?? Trade Leaders Club.

* انتخاب شرکت به عنوان صادر کننده نمونه استان زنجان، اخذ لوح سپاس از سازمان تامین اجتماعی استان زنجان به عنوان واحد نمونه و دوستدار کارگر.

* اخذ استاندارد جهانی IMS (سیستم یکپارچه مدیریت) در سال 1385 پس از طی مراحل ممیزی نهایی در سال 1384.

* انعقاد قرارداد خرید 300 هزار تن خاک مخلوط کم عیار 15 درصد (انگوران)3 .

* خرید 25 درصد سهام شرکت ملی سرب و روی ایران.

* حذف کنسانتره پخته از سیکل تولید، به سبب استفاده کارخانجات ذوب روی کشور از خاک معدنی به طور مستقیم یا کنسانتره خام برحسب مورد.

* شناور کردن ارزش اظهارنامه ای کنسانتره سرب به تناسب نرخ های LME .

* تلاش در حذف عوارض خروجی از صادرات شمش روی که معادل 30 درصد ارزش اظهارنامه ای تعیین شده بود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">