بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

پتروشیمی فارابی

شنبه, ۲ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۰۲ ق.ظ
پتروشیمی فارابی


پتروشیمی فارابی با نام ایران نیپون در سال 1352 با مشارکت شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت‌های میتسوبیشی و نیشوایوائی به نسبت 51 درصد و 49 درصد تاسیس شد و در سال 1356 به بهره‌برداری رسید. در سال 1367 شرکت ملی صنایع پتروشیمی تمامی سهام شرکت‌های ژاپنی در شرکت مذکور را خریداری کرد و نام شرکت به پتروشیمی فارابی تغییر یافت. محل مجتمع شرکت در ماهشهر واقع شده است.این شرکت در تولید دی‌اکتیل فتالات و انیدریدفتالیک و گازسنتز فعالیت می‌کند.

سهام‌داران شرکت

حدود 41 درصد سهام این شرکت در اختیار سرمایه‌گذاری شیمیایی تامین و 35 درصد آن در اختیار سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی است، بنابراین امکان حمایت سهم توسط سرمایه‌گذاران نهادی و عمده در مورد این شرکت وجود دارد.

تولید

ظرفیت تولید شرکت برای DOP (دی اکتیل فتالات) معادل 80 هزارتن و برای تولید ( PAFانیدرید فتالیک) معادل 10 هزارتن در سال است.

جدول زیر میزان تولید شرکت در سال گذشته و مقایسه آن با بودجه را نشان می‌دهد.

همان‌گونه که در جدول بالا مشخص است حجم تولید در سال 85 بالاتر از پیش‌بینی شرکت بوده است.

منابع تامین مواد اولیه

عمده ءمواد اولیهء این شرکت از تامین‌کنندگان داخلی تهیه می‌شود. ارتوزایلین از پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی اصفهان و دواتیل هگزانول از پتروشیمی اراک و کسری آن از محل واردات تامین می‌شود.

فروش شرکت

نمودار زیر میزان فروش شرکت در سال‌های گذشته را نشان داده شده است.

همچنین در نمودار زیر روند فروش این شرکت نشان داده شده است. این شرکت در سال 1385 توانست 122 درصد از بودجهء ریالی خود را پوشش دهد. متوسط قیمت فروش DOP در سال گذشته و مقایسه آن با بودجه همان سال و عملکرد سال 1384 به شرح جدول زیر است:

در سال گذشته محصول DOP در حدود 28 درصد و محصول PA در حدود 24 درصد بالاتر از نرخ سال 84 فروخته شده است.

روش‌های فروش

روش فروش محصولات شرکت در بازار داخل تا پایان سال 1384 به صورت اعتباری سه یا چهار ماهه بوده است که از اوایل سال 1385 روش فروش شرکت به نقدی تغییر یافت. فروش محصولات صادراتی از طریق گشایش اعتبار اسنادی، یا واریز نقدی قبل از حمل و یا واریز نقدی پس از ارایه اسناد حمل بوده است. با توجه به وضعیت بازار DOP در داخل کشور و وجود رقبای تولید کننده این محصول، این شرکت در سال 1385 اقدام به صادرات حدود 46 درصد از این محصول به خارج از کشور کرده است. با این حال از مجموع فروش شرکت، در حدود 30 درصد صادر شده است.

تغییر روش فروش شرکت از روش اعتباری به روش نقدی طبیعتا باعث کاهش مطالبات می‌گردد، اما از سوی دیگر موجب می‌شود پتروشیمی فارابی تعدادی از مشتریان خود را که توان مالی کافی ندارند از دست بدهد.

این شرکت در سال 85 معادل 24 درصد بازار داخلی DOP و 50 درصد سهم بازار PAF را در اختیار داشته است.

سودآوری


نمودار زیر به بررسی سود عملیاتی این شرکت می‌پردازد.سود هر سهم این شرکت برای سال 85 نخستین بار 997 ریال با سرمایه 20 میلیارد ریال اعلام شده بود که در نهایت 450 ریال محقق شد. در واقع درآمد هر سهم در حدود 12 درصد بالاتر از پیش‌بینی اولیه محقق شد. سود نقدی سال 85 نیز 370 ریال تصویب شد.

حاشیهء سود ناخالص شرکت در سال 85 برابر با هشت درصد بوده است و در پیش‌بینی سال 86 این نسبت 9 درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به این موضوع پایین بودن این نسبت به ویژه‌ در مقایسه با سایر شرکت‌های پتروشیمی کاملا مشخص است. حاشیهء سود عملیاتی این شرکت نیز پنج درصد است و در کل حاشیهء سود خالص تنها چهار درصد است.

سود هر سهم این شرکت برای سال مالی 85 معادل 494 ریال اعلام شده است که در مقایسه با سال 85 در حدود 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.

برنامه های سال جاری


1- ساخت یک مخزن 700ر5 مترمکعبی جهت اجاره به سایر شرکت‌ها. هزینهء احداث این مخزن 5/15 میلیارد ریال و درآمد سالانهء آن در حدود چهار میلیارد ریال است.

2- فروش ساختمان دفترمرکزی و خرید یک ساختمان با بهای پایین‌تر

3- واگذاری و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس

نتیجه‌گیری کارشناس

باید توجه داشت که این شرکت حاشیهء سود جالبی ندارد و از جمله شرکت‌های مطرح در صنعت پتروشیمی نیز نیست. در عین حال در زمینهء محصولات خود به ویژه‌ DOP نیز رقبای مطرحی در کشور دارد و از این لحاظ امکان مانور زیاد روی قیمت محصولات خود را ندارد. در عین حال شرکت طرح توسعه خاصی را در دست اجرا ندارد و بنابراین پیش‌بینی نمی‌شود که سود شرکت افزایش چشمگیر داشته باشد.

ارزش ذاتی هر سهم این شرکت نیز 300ر4 ریال برآورد می‌شود
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۰۲

نظرات  (۱)

ضمن خسته نباشید من روی سهام ایران تایر نظر دارم تقاضا دارم دفتر یادداشت خود را برای ایران تایر باز کنید متشکرم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">