بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

فرآوری مواد معدنی ایران

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۴:۱۴ ق.ظ

شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء 16 میلیارد ریال و ارزش بازار 458 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم سال مالی 86، 856ر3 ریال است که P/e معادل 4/7 درصد را تخمین زده است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 113 به 242 بوده است. ارزش ویژهء هر سهم 849 ریال است. P/e میانگین صنعت 9/6 واحد است. شرکت فرآوری مواد معدنی سومین شرکت گروه به لحاظ دارا بودن کم‌ترین سرمایه است.

در پاییز سال گذشته که قسمت پرعیار دیوارهء معدن انگوران دچار ریزش شد و از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های معادن در دنیا نام برده شد، پیش‌بینی شد که امکان تامین خاک در سال‌جاری برای شرکت‌های تولیدکننده در این صنعت با مشکل مواجه شود. در حالی که شرکت توسعهء معادن روی در سال 84 بیش از 880 هزار تن خاک را به عنوان پیمانکار از این معدن استخراج کرد، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در سال 85 تنها توانست 730 هزار تن خاک را به کارخانه‌های تولیدکننده برساند اما این شرکت در سال 86 پیش‌بینی کرده تا یک میلیون و 200 هزار تن خاک را به کارخانه‌ها تحویل دهند و در این راستا 90 هزار تن خاک را تا پایان فروردین ماه استخراج کرده است. در هر صورت این برنامه وجود دارد که از یک میلیون و 200 هزار تن خاک استخراج شده 500 هزار تن با عیار بالای 22 درصد و مابقی با عیار 13 تا 14 درصد به تولیدکنندگان تحویل شود. به طور مسلم متوسط عیار خاک استخراج شده از معدن در سال‌جاری پایین‌تر از سال 85 خواهد بود که در نتیجهء آن شرکت‌های تولیدکننده برای ثابت نگه‌داشتن تولید خود نسبت به سال گذشته مجبور به استفادهء بهینه از کل خوراک، کاهش ضایعات، افزایش خاک مصرفی و همچنین بالا بردن راندمان تولید هستند که در صورت تحقق این موارد امکان افزایش تولید نیز وجود خواهد داشت.

در سال گذشته با قیمت‌های 213ر3 دلار روی در بورس فلزات لندن، عیار خاک 15 درصد با نرخ 737 هزار ریال به ازای هر تن در نظر گرفته می‌شد که اگر عیار بالاتر و به 20 درصد می‌رسید قیمت هر تن خاک نیز به 040ر1 هزار ریال افزایش پیدا می‌کرد و در قیمت‌های 688ر3 دلار نیز این قیمت‌ها به ترتیب 868 و 223ر1 هزار ریال به ازای هر تن بود اما در سال‌جاری قیمت‌ها به تازگی تعیین شده است و می‌توان فرض کرد که نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته باشد تا یک پیش‌بینی نسبی از هزینهء شرکت‌های تولیدکنندهء شمش روی داشته باشیم.

پیش‌بینی‌هزینه‌ها

بیش از 90 درصد از بهای تمام‌شدهء کالای فروش رفته شرکت فرآوری مواد معدنی مربوط به شمش روی است و اگر با تولید 13 هزار تن شمش شرکت در سال 85، 45 هزار تن خاک مصرف کرده است پس از پایین آمدن عیار خاک و تولید 756ر8 تن شمش نیز می‌توان انتظار داشت تا مصرف خاک در سال‌جاری همان 45 هزار تن در نظر گرفته شده است که با عیار 20 درصد و متوسط قیمت‌های 700ر3 دلار، هر تن خاک 125 هزار تومان هزینه خواهد داشت و با توجه به این‌که قیمت کنسانتره نیز با قیمت روی تعیین می‌شود و این شرکت از شرکت‌های کالسیمین و ذوب و روی بافق کنسانتره مورد نیاز را تحویل می‌گیرد پس هزینهء خرید هر تن کنسانتره نیز نسبت به پارسال نباید تغییری داشته باشد اما مقدار مصرف آن پایین آمده است که اگر در سال 85، 90 میلیارد ریال برای خرید کنسانتره هزینه شده بود می‌توان آن را در سال‌جاری 70 میلیارد ریال در نظر گرفت و با توجه به 57 میلیارد ریال هزینهء خاک و 60 میلیارد ریال هزینهء دستمزد و سربار به 187 میلیارد ریال بهای تمام شدهء کالای فروش رفته شرکت خواهیم رسید اما با نرخ‌های 700ر3 دلار Lme بهای تمام شدهء کالای فروش رفته در بودجهء شرکت 179 میلیارد ریال برآورد شده است.

فروش و سود سال 86

همان‌طور که گفته شد با مصرف 45 هزار تن خاک، تولید شمش در سال گذشته 13 هزار تن بوده که به نظر می‌رسد با همین مصرف شرکت بتواند در سال‌جاری بیش از پیش‌بینی خود تولید کند که به اندازهء افزایش تولید افزایش سودآوری نیز به همراه خواهد بود. به هر ترتیب با فروش 756ر8 تن شمش با نرخ 700ر3 دلار به 298 میلیارد ریال فروش می‌رسیم در صورتی که پیش‌بینی فروش خود شرکت 262 میلیارد ریال است. و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها مانند مالیات و هزینهء مالی به 451ر5 ریال Eps به ازای هر سهم خواهیم رسید.

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت فرآوری مواد معدنی ایران

از آن‌جایی‌که این سهم بر روی ساپورت تاریخی خودش 8355ر2 تومان) باز شده است می‌توانیم هنوز به رشد قیمت سهم امیدوار باشیم، اما در صورتی که این سطح شکسته شود هیچ ساپورتی تا 350ر2 تومان بر سر راه سهم وجود ندارد (البته ساپورت مهم‌تر این سهم در 000ر2 تومان قرار دارد.)از لحاظ زمانی هم تا 13 روز معاملاتی دیگر هیچ مقاومتی دیده نمی‌شود
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">