بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

فرآوری مواد معدنی

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۱۱ ق.ظ
تحلیل بنیادی
فرآوری مواد معدنی


1- اولین نکته و سوالی که در مجمع توسط سهام‌داران مطرح شد، بحث معدن انگوران بود. این‌که آیا معدن انگوران به توسعهء معادن روی واگذار خواهد شد یا نه؟ همانند سال گذشته مسوولان شرکت گفتند که ریاست جمهوری قول معدن را به ما داده است. در مجمع مزبورمسولان شرکت عنوان کردند که سی دی جلسهء هیات دولت در زنجان و تصویب واگذاری آن به توسعهء معادن روی را در اختیار دارند و قطعا این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

2- سوال دیگر در مورد وضعیت معدن بود که جواب واضحی ندادند و فقط عنوان شد در صورت واگذاری به توسعهء معادن روی به سرعت عملیات باطله‌برداری شروع می‌شود ولی در کل بر اساس اخبار حاشیهء مجمع به نظر می‌رسد این باطله‌برداری در سال آتی هم ادامه خواهد یافت.

3- یکی دیگر از سوالات مطرح شده در مورد میزان سهمیهء فرآوری از انگوران بود که مدیر عامل این شرکت عنوان کرد، در حال حاضر به ما خاک کم عیار به هر اندازه که بخواهیم می‌دهند.

4- نکتهء مهم دیگری که مطرح شد در مورد راندمان خطوط تولیدی بود. براساس گفتهء مدیرعامل فرآوری، در زمانی که عیار خاک 30درصد بود راندمان آن‌ها در حدود 80 درصد بود، اما زمانی که عیار خاک به حدود 14درصد کاهش یافت راندمان شرکت به حدود 50 درصد رسید. با توجه به این‌که دستگاه‌های فرآوری با حدود 200 تن مادهء معدنی در روز شارژ می‌شوند تولید شمش این شرکت می‌شود روزی در حدود 14 تن که با فرض360 روز کار در سال تولید سالانهء این شرکت در سال‌جاری می‌شود، در حدود 000ر5 تن در حالی‌که پیش‌بینی فرآوری برای سال‌جاری در حدود 000ر8 تن است، اما مسوولان شرکت در جواب سوالی که در این زمینه پرسیده شد نکات مهمی ‌مطرح کردند که در ادامه توضیح می‌دهیم.این شرکت در ماه فروردین به‌طور متوسط در حدود 17 تن تولید کرد.

در ماه اردیبهشت حدود 20 تن در روز

در ماه خرداد در حدود 12 تن در روز (به خاطر کاهش قابل توجه عیار خاک در این ماه)مدیر عامل شرکت قول داد که در ماه‌های آتی با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده به ترتیب ذیل عمل شود:

در ماه تیر با افزایش ورودی خاک دستگاه‌ها به 210 تن در روز تولید روزانه را به حدود 20 تن شمش می‌رسانیم.

در مردادماه با افزایش 430 تنی شارژ دستگاه‌ها میزان تولید روزانه را به حدود 26 تن شمش در روز می‌رسانیم که این امر در آذر نیز ادامه خواهد یافت.در سه ماههء آخر سال نیز با همت بیش‌تر میزان تولید روزانه را حدود 28 تن در روز خواهیم رساند.

5- نکتهء مهم دیگر در مورد طرح توسعهء شرکت بود. موضوع این طرح عبارت است از احداث واحد خردایش سنگ معدن با استفاده از آسیاب گلوله‌ای ( BALL-MILL ) با ظرفیت 400 تن در شبانه روز ( با احتساب 20 تن خردایش در 20 ساعت) به منظور تامین سنگ‌معدن خردایش شده با دانه‌بندی مورد نیاز جهت انتقال به واحد محلول‌سازی و تغذیهء خط تولید است. در حال حاضر ظرفیت 220 تن در شبانه روز است.

6- طرح توسعهء شرکت 050ر33 میلیون ریال سرمایه احتیاج دارد که در حال حاضر 646ر15 ریال هزینه شده است و مابقی با افزایش سرمایه تامین خواهد شد.

7- این شرکت در مجمع خود 700 تومان سود تقسیم کرد و 230 تومان به انباشتهء برد که 200 تومان از آن را صرف افزایش سرمایه خواهد کرد. افزایش سرمایهء شرکت با توجه به اعلام رسمی ‌نمایندهء بورس در مجمع، طی 48 ساعت آتی نهایی شده و بعد از حدود 13 یا 14 روز مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه برگزار خواهد شد.

8- مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که در صورتی که همین الان به ما خاک با عیار 30 درصد بدهند توانایی تولید 50 تن شمش در روز را خواهیم داشت و در بهمن ماه توانایی تولید 100 تن در روز با عیار 30 درصد را پیدا می‌کنیم. این گفتهء مدیر عامل در صورت صحت می‌تواند این امید را در دل سهام‌داران فرآوری ایجاد کند که بعد از حل مشکل باطله‌برداری انگوران این شرکت توانایی تولید حدود 000ر25 تن شمش را خواهد داشت.به احتمال زیاد سهم تا زمان انجام افزایش سرمایه باز نخواهد شد.

9- مشکل 30 درصد عوارض حل شده است.

10- این شرکت قسمتی از زمین اطراف شرکت را به برق زنجان فروخته است و سازمان برق زنجان در حال ایجاد یک پست برق 230 ولت در این منطقه است که با به بهره‌برداری رسیدن آن فرآوری برق خود را از این محل تامین خواهد کرد و بسیاری از مشکلات موجود در زمینهء تامین برق حل خواهد شد.

11- شرکت فرآوری در حدود پنج درصد از شرکت تولید روی ایران را خریداری کرده است(همان پروژهء 100 هزار تنی.) شرکت کالسیمین نیز در حدود 20درصد از این طرح را خریداری کرده است.

12- شرکت فرآوری 365 روز کاری در سال جاری خواهد داشت.(البته به گفتهء مدیر عامل با انگیزهء این شرکت)

13- شرکت فرآوری به احتمال زیاد گزارش سه ماههء قابل توجهی ارایه نخواهد کرد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۲۴

نظرات  (۱)

سلام , مطالبتون عالی هست به من هم یه سری بزنید ممنون میشم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">