بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

رازهای من بزرگترین مدیر مالی جهان

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۸۶، ۰۷:۳۶ ق.ظ
راز ششم

 لقمه‌های چرب و نرم را شناسایی کنید و رفتار شایسته در مقابل آن‌ها را بیاموزید.   

وارن بافت علاقه وافری دارد برای تشریح ایده‌های اقتصادی‌اش از مثال‌های ورزشی استفاده کند. او در انجام این کار، ارادت ویژه ای نسبت به ورزش بیسبال و تد ویلیامز، توپ گیر اسطوره ای تیم بوستون رد ساکس، نشان می‌دهد. چند سال پیش، وارن بافت در جایی گفت:   

باید نظم را از تد ویلیامز بیاموزیم. او در کتاب معروفش، فن ضربه‌زنی، تشریح می‌کند که منطقهء ضربه‌زنی را به 77 قسمت کوچک، هر کدام به اندازه یک توپ بیسبال، تقسیم کرده است. او می‌گوید تنها هنگامی‌که از بهترین منطقه توپ را پرتاب کنیم، موفق به کسب امتیاز 400 می‌شویم و اگر از نامناسب‌ترین منطقه، کمی بیرون از گوشه منطقهء پرتاب، توپ را شلیک کنیم، خوش‌بینانه به امتیاز 230 دست می‌یابیم.  درسی که از این حکایت می‌توانیم بیاموزیم این است که اگر  با حساب و کتاب، در کمین لقمه‌های چرب و نرم باشیم، به موفقیت دست می‌یابیم ولی، اگر بی‌تدبیر و نامشخص ضربه را روانهء آسمان کنیم، محال است شهد کامیابی را به چنگ آوریم.

هنگامی که قاعدهء فوق را به بازار سرمایه تعمیم می‌دهیم، پیام وارن بافت کاملا شفاف و واضح مشخص می‌شود. این پیام این است:  صبر کنید تا همه چیز باب میل‌تان شود. هیچ چیزی نمی‌تواند شما را مجبور به خرید سهمی خاص در زمانی خاص کند. سرمایه‌گذار زیرک، در انتظار لقمهء چرب و نرم خودش تا هر زمان که لازم باشد، می‌ماند.   

ولی در این راه، مشکلاتی نیز خودنمایی می‌کنند. حقیقت این است که  برای دستیابی به موفقیت، نیاز است تا معامله‌گر سه‌گام لازم و موثر را به خوبی بردارد. پیش از آن‌که به بررسی این سه گام بپردازیم اجازه دهید تا یکی دیگر از مثال‌های ورزشی وارن بافت، یعنی سهام دونده را توضیح دهیم. منظور بافت از سهم دونده، سهم شرکتی است که بیش‌ترین شانس را برای موفقیت دارد. سهام دونده آن دسته سهامی‌اند که، سال به سال، برای شما سود بیش‌تری خلق می‌کنند.   

در قسمت‌های پیش، نخستین گام را تشریح کردیم. سهم دونده، سهمی پر زرق و برق، که نامش در جلد مجلات زرد چاپ می‌شود، یا وسط مفسران خورده پای بازار، دایم تبلیغ می‌شود، نیست. این سهام نه شکاف قیمتی را تجربه کردند، نه الگوی کف دوقلو ساخته‌اند و نه یکی از الگو‌های بازگشتی شمع‌های ژاپنی را پدید آورده‌اند.   

گام دوم این است که تشخیص دهیم در چه زمانی سهم دونده را به بدرهء خود اضافه کنیم. وارن بافت می‌گوید: «هنگامی که سهم از پس تمام ملاک‌ها و معیار‌هایتان برآمد و تشخیص دادید در قیمت مناسبی سهم خوبی را می‌خرید، رقم معناداری از آن سهم را به بدرهء خود بیفزایید.» البته، به‌طور حتم منظور وارن بافت این نبوده است که مانند فیل فیشر، چند سهم خریداری کنید و بعد از مدتی، از تمام سهم موجود در بازار چند‌تایی داشته باشید. از نظر فیل فیشر،  هر عددی بیش‌تر از شش می‌شود: «خیلی!»

بگذریم. توجه کنید که هر چقدر تعداد سهامی که شما در سبدتان دارید، بیش‌تر شوند، بازدهی شما به بازدهی متوسط بازار نزدیک تر می‌شود. همچنین، شما نیاز به صرف وقت بسیار برای تعقیب حرکت‌های تک به تک سهام تان دارید. از سوی دیگر، تعداد سهام بالا در بدرهء این ریسک را که فرصت نکنید مطالعات خود را در مورد برخی از آنان تکمیل کنید، افزایش می‌دهد.   

سومین گام،  افزودن دانش و اعتماد به نفس است. واضح است دانش را برای شکار سهم دونده، در هنگام مناسب نیاز دارید. شما با استفاده از دانش، معیار‌ها و ملاک‌هایی را برای شناسایی این قبیل سهام تعیین می‌کنید و سپس، به جست‌وجوی آن‌ها می‌پردازید. توجه کنید، ملاک‌ها و معیار‌ها نباید به قدری سخت‌گیرانه باشند که هر 10 سال یکبار موفق به کشف سهام مطلوب خود شوید. شما باید استاندارد‌های بازاری که در آن فعالیت می‌کنید را در معادلات خود لحاظ کنید. از سوی دیگر، این معیار‌ها نباید به قدری سهل، ساده  و پیش پا افتاده باشند که طیف وسیعی از سهام را در برگیرند. در این حالت، احتمال این‌که به خواسته خود از بازار سرمایه دست یابید بسیار اندک است.   

شما علاوه بر دانش، نیاز به اعتماد به نفس دارید. اعتماد به نفس کمک می‌کند تا صبوری شما تقویت شود. بلند‌پروازی‌های ما، برای نوشیدن شهد موفقیت، به استقامت و پایداری بسیار نیاز دارد. شما، باید بیاموزید از مقابل سهامی که ملاک‌هایتان را تامین نمی‌کنند، به سادگی عبور کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۱

نظرات  (۲)

zemne arze khste nabashid be shoma
mikhastam az shoma davat konam har che sari tar be bozorgtarin anjomane mahvare va mobile bepeivandid va az mazayaye an bahremand shavid

dar soorati ham ke faaliat balaee dashte bashid be onvane modir mansoob khahid shod

www.farsisat.org
سلام
دستنوشته های شما رو میخونم

وبلاگ خصوصی سازی به روز شده

منتظر حضور، نظر و در صورت تمایل لینک متقابل هستم
سرافراز باشید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">