بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

رازهای من بزرگترین مدیر مالی جهان

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۴۸ ق.ظ
راز پنجم

از سهام پرآوازه گریز کنید   

تعداد سهامی که در بازار‌های مالی جهان می‌توانید خریداری کنید، بی‌شمارند. شما سهام بیش از 10 هزار شرکت مختلف را در بورس ایالات متحدهء آمریکا، قریب به سه هزار سهم گوناگون در بازار‌های مالی کانادا و سهام بیش از 1500 شرکت را در بورس استرالیا می‌توانید خرید کنید.

اکثر معامله‌گران در مصاف با این حجم از فرصت و این توفان سهمگین اطلاعاتی، بیش‌تر به سوی سهام شرکت‌هایی جذب می‌شوند که من آن‌ها را پرآوازه‌ها، جنجالی‌‌ها یا پرزرق و برق‌‌ها می‌نامم. این قبیل سهام، به نوعی، خواه به سبب افزایش شدید حجم معاملات، خواه حرکت‌های شدید قیمتی، نزولی یا صعودی، خواه با انتشار اخبار رنگارنگ یا هر طریق دیگری، دل معامله‌گران را می‌برند.   

اما حقیقت چیز دیگری است. واقعیت این است که حتی با شدیدترین وسواس‌ها و دقیق‌ترین نگاه‌ها، مقایسه این دست سهام با سایرین، که من آن‌ها را گمنامان می‌خوانم، دشوار است. وارن بافت، به قدری بر این مساله تاکید داشت که محل منزل مسکونی خود را از پایتخت بازار‌های مالی جهان، نیویورک، به زادگاهش، اوماها،  تغییر داد.

او در وصف مزایای این تصمیم عجیب می‌گوید: «مراجعه به اوماها، یکی از عاقلانه‌ترین تصمیم‌های من بود. من به احساسی صحیح محتاجم. هنگام کارکردن در نیویورک، اکثر اوقات، از اخبار گوناگون و عوامل محرک بسیار، ضربه‌های جبران ناپذیری دریافت می‌کنم. اینان باعث می‌شوند در دراز مدت خرید و فروش‌هایم در بورس، به رفتار دیوانه‌ای مانند شود. واقعیت این است که در اوماها، دور از نیویورک، فکر کردن برایم آسان و ساده تر است.»

در این جا، خوب است به نتیجهء تحقیقات بردباربر و ترنس اودن، از دانشگاه کالیفرنیا، که به روشنی عواقب سرمایه‌گذاری در سهام پرآوازه و جنجالی را برایمان تبیین می‌کند، توجه کنیم:   

در قسمت نتیجه‌گیری تحقیق این دو کارشناس اقتصادی، دو موضوع قابل توجه بود: نخست این‌که، معامله‌گران مبتدی، مقدماتی و تا حدودی متوسط، بیش از حرفه‌ای‌ها، علاقمند به سرمایه‌گذاری در سهام پرآوازه و جنجالی هستند. دوم، میانگین عایدی این دسته از افراد، در سال، به‌طور متوسط 8/2 تا 8/7 درصد، کم‌تر از متوسط بازده بازار است.   

نتیجه این تحقیق، چیزی بود که وارن بافت، سال‌ها پیش، به آن دست یافته بود. او در سال 1985 با صدای رسا گفت: «بیش‌تر مردم علاقه‌مندند در سهامی که دیگران نیز به سرمایه‌گذاری در آنان مشتاقند، سرمایه‌گذاری کنند ولی شما باید زمانی شیفته خرید سهمی شوید که هیچ کس دیگری، شوقی برای خریدش ندارد. شما نمی‌توانید با خرید سهمی که همگان می‌خرندش، عملکرد عالی بروز دهید.» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">