بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

رازهای من بزرگترین مدیر مالی جهان

شنبه, ۹ تیر ۱۳۸۶، ۰۳:۱۴ ق.ظ
راز چهارم:

افرادی که از خرید و فروش ملک سر رشته دارند، با مفهومی به نام دارایی خالص آشنا هستند.

دارایی خالص عبارتست از ارزش کل مسکن مورد معامله، منهای تسهیلات دریافت شده از بانک دقیقا، مشابه این فرآیند در تجارت نیز وجود دارد. دارایی‌های خالص، در هر شرکتی برابر با مجموع تمام داشته‌ها منهای بدهی‌هاست. به زبان دیگر، دارایی خالص، داشته‌ای است که شرکت بر اساس آن کسب و کار خود را می‌چرخاند. در حقیقت، دارایی خالص، رقمی است که محرک چرخیدن موتور شرکت می‌شود.

یکی دیگر از فاکتورهایی که سنجش آن به ارزیابی عملکرد شرکت کمک می‌کند، دارایی‌های کل است. دارایی‌های کل شرکت مساوی با دارایی‌های خالص به علاوهء بدهی‌های شرکت است.

واضح است برای سنجش موفقیت تجارت; باید نحوهء مدیریت دارایی‌ها و دارایی‌های خالص را بسنجیم.

در ادبیات بازار سرمایه، به دارایی‌های خالص، حقوق صاحبان سهام و به کل دارایی‌ها، مجموع حقوق صاحبان سهام و بدهی‌ها می‌گویند.

نحوهء مدیریت شرکت بر دارایی‌ها و دارایی‌های خالص‌اش، توسط دو فاکتور به نامه‌های بازده دارایی خالص (بازده حقوق صاحبان سهام) و بازده کل دارایی‌ها (بازده مجموع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام) مشخص می‌شود. این دو نسبت که به ترتیب با علامت‌های اختصای ROE (Return of Equity) و ROC (Return of Captal) شناخته می‌شوند، بسیار ساده و به ترتیب زیر محاسبه می شوند:



شرکت‌های بسیاری، سال به سال، بازدهی‌شان کم می‌شود. آن‌ها هرگز به نسبت‌های ROE و ROC توجهی که باید و شاید مبذول نمی‌کنند. متاسفانه، در درازمدت، این دو نسبت در این شرکت‌ها، به صفر خواهد رسید. طیف وسیعی از سایر شرکت‌ها نیز وجود دارند که در آن ROE و ROC نسبت به آن‌چه که باید، بسیار کم‌تر است. به بیان دیگر، مدیریت، توانایی استفادهء بهینه از دارایی‌هایش را ندارد. مهم، درک این موضوع است که این دست شرکت‌ها، به هیچ وجه گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. شما باید متوجه باشید که اگر مدیریت تنها بازده محدودی از آن‌چه در اختیارش است کسب کند، بازدهی سرمایه‌گذاری شما نیز، به همان درصد کم، محدود می‌شود.

شما قبل از خرید سهام هر شرکتی، باید توجه کنید که بازدهی که مدیریت و هیات مدیرهء شرکت از دارایی‌ها و اموالی که در اختیارش است، کسب می‌کند سبب، بازدهی سهام شما می‌شود. سود، تصادفی حاصل نمی‌شود. وارن بافت، همواره در یادداشت‌های سالانهء شرکت بوک‌شید آرزو می‌کند، در میان فاکتورهای متنوعی که برای خرید سهام می‌سنجد، چیزهایی نیزدر مورد شرکت‌هایی به دست اورد که در آن‌ها بازدهی نسبت به دارایی‌ها و دارایی‌های خالص هر ساله رو به افزایش باشد. در حقیقت، بافت، در جست‌وجوی نسبت‌های ROE و ROC فراتر از متوسط است.

توجه کنید که اگر در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری آسوده، سالم و کم‌ریسک هستید، باید از میان هزاران شرکت پیش رویتان آنهایی را برگزینید که نسبت ROE و ROC قابل‌قبول و فراتر از متوسط داشته باشند
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">