بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

رازهای من بزرگترین مدیر مالی جهان

يكشنبه, ۳ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۲۹ ق.ظ
راز دوم
اگر حاضر نیستید برای 10 سال سهام‌دار شرکتی باشید، سهمش را حتی برای 10 دقیقه هم خریداری نکنید.
اغلب، هنگام وارسی روند قیمت سهام شرکتی خاص، با فراز و نشیب‌ها و اوج و حضیض‌های بسیار مواجه می‌شویم.به نمودار 1 نگاه کنید. این نمودار قیمت‌های بسته شدن سهام شرکتی را به مدت 10 سال به ما نشان می‌دهد. بی‌گمان، بی‌نظمی در این چارت به حدی است که پیشگویی 24 ساعت آینده، کاری دشوار و نیاز به شجاعت فراوان دارد. واضح است که پیش‌بینی پنج یا 10 سال آینده امری به مراتب پیچیده و دشوارتر است. توجه کنید که این نمودار تنها یکی از صد‌ها سهام موجود در بازار است و این مشکل، چیزی است که در بقیه سهام نیز مو‌به مو، پدیدار می‌شود.
حال به نمودار 2 نگاه کنید. اوضاع در نمودار 2 به چه نحوی است ؟ آیا کماکان پیش‌بینی دشوار است ؟ حقیقت این است که نمودار دو، منظم‌تر از نمودار پیش است. در این نمودار با اعتماد به نفس و استواری بیش‌تری می‌توانیم دم از رشد ادامه دار بزنیم.
نمودار دو، که نظام‌مند‌تر از نمودار یک به نظر می‌رسد، نمودار سود سالانه یکی از شرکت‌ها است. تنها چیزی که برای سرمایه‌گذاری مناسب نیاز دارید، شرکتی بـا همین ویژگی است. شرکتی که سرمایه‌گذارانش را سال به سال، با رشد عایدی 15 یا 20 درصدی خشنود کند. امیدوارم راز نخست را فراموش نکرده باشید:سرمایه‌گذاری در سهام، هیچ تفاوتی با شراکت در شرکت ندارد
هر دو نمودار 1 و 2 ، مربوط به شرکت ARB corporation هستند. این شرکت، بنگاهی استرالیایی است که در زمینهء هموار‌سازی جاده‌ها و تعمیرات انواع وسایل کشاورزی فعالیت می‌کند. همان‌طور که گفته شد، نمودار نخست قیمت 10 ساله سهام و نمودار دوم، روند عایدی این شرکت در همین بازهء زمانی را رونمایی می‌کند.
اگر دو نمودار را روی یکدیگر قرار دهیم، شکلی مانند نمودار سه مشاهده خواهیم کرد. اگر به نمودار دقت کنید، درمی‌یابید که این دو، رفتار یکدیگر را کاملا توجیه می‌کنند و ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. در برخی از جاها، قیمت از عایدی بالاتر رفته است و در قسمت‌هایی، این عایدی بوده که فراتر رفته است ولی، در اغلب اوقات، حرکت این دو، به‌هم پیوسته و معنا‌دار بوده است.
پیدا کردن شرکتی این‌گونه، که عایدی‌اش سال به سال، اس و اساس دار، محکم و پیوسته افزایش یابد، یکی از خواستنی‌ترین چیز‌ها برای معامله‌گر با تجربه است.
حقیقت این است که اگر می‌خواهیم در مسیر درستی سرمایه‌گذاری کنیم، باید همواره در جست‌وجوی شرکت‌هایی از این دست باشیم.
برای آن‌که سخنم را بهتر دریابید باید بگویم به عنوان مثال، اگر فردی در سال 1994، مبلغ 10 هزار دلار در شرکت ARB سرمایه‌گذاری می‌کرد، 10 سال بعد، یعنی سال 2004، دارایی‌اش به چیزی ‌حدود 200 هزار دلار می‌رسید. این موضوع توجه ما را به یکی از مهم‌ترین سخنان وارن بافت جلب می‌کند: «اگر حاضر نیستید سهمی را برای مدت 10 سال نگه‌داری کنید، از خریدش حتی برای 10 دقیقه هم صرف نظر کنید. »
او در ادامه می‌گوید: «بدره سهام خود را از سهام شرکت‌هایی مملو کنید که دو ویژگی را داشته باشند: نخست، عایدی آن‌ها سال به سال افزایش داشته و دوم، ارزش بازار آن‌ها نیز پا به پای سود شرکت، روندی فزاینده طی کرده باشد. »
به بیان دیگر، سرمایه‌گذار زیرک، به ویژگی‌ها و خصایل میان مدت و بلند مدت شرکت توجه می‌کند. او نیک می‌داند که این خواص، نیروی محرک موتور رشد قیمت سهم هستند.
به اعتقاد وارن بافت، تمرکز بر بالا و پایین شدن‌های مقطعی و کوتاه مدت قـیمـت و مسـایـل شـرکـت، کـاری ساده‌انگارانه است. او می‌گوید: «ما اکثرا سهام را برای سال‌ها در سبدمان نگه‌داری می‌کنیم. نتایج و تغییرات اقتصادی شرکت در این بازه زمانی، کارت برنده و سرنوشت ساز ما هستند، نه نوسان‌های روزانه
نکتهء دیگری که توجه به آن در این مجال خالی از لطف نیست، فرصتی است که نگاه بلند‌مدت برای سرمایه‌گذار پدید می‌آورد. سرمایه گذار، هنگامی که نگاهی بلند مدت داشته باشد، می‌تواند در یکی از ریزش‌های سهم، به خرید اقدام ورزد. این نکته‌ای است که وارن بافت در قسمت‌های مختلف تاکید بسیاری بر آن دارد.[بـه قـول ضـرب المثل ما ایرانی‌های: سود در خرید است. / مترجم ] وارن بافت می‌گوید حتی برای خرید سهام بهترین شرکت‌ها، نباید بهای بسیار پرداخت بلکه، باید تامل کرد تا در قیمتی مناسب، وارد شد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">