بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

دلار سال 1400 چند

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۰۸ ب.ظ

سیکل های دلار و ارزش گذاری فعلی دلار

 

از سال 1357 که دلار نرخ 70 ریال بود تا اکنون که نرخش بیش از 428 برابر شده است، این افزایش نرخ زاییده تورم بالایی بوده که رد این سال ها اقتصاد ایران به خود دیده است. از سال 57 تا کنون جدول نرخ تورمی که داشتیم به شرح زیر است:

                                                                                                                                     tav.png

میانگین نرخ تورم از سال 57 حدود 19% می باشد یعنی شرایط اقتصاد کشور از نظر بسترهای کلان کشش همین میزان تورم را دارد و هر مقدار با تلاش های سیاستی پولی بانک مرکزی این نرخ کم شود اما عوامل بیرونی و درونی این نرخ را مجدد تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین با توجه به سابقه تورمی این سال ها که دوره های سیاسی اقتصادی متنوعی را تجربه کردیم میانگین 19% را یدک می کشد که همین نرخ را برای سال های آتی می توان بسط داد.

نرخ رشدی که برای دلار در سال های گذشته داشتیم (1357-1391) به شرح زیر است. همانطور که در تصویر مشخص است جالب اینکه میانگین رشد دلار در این سال ها نیز 19% می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت نظر به تورم ناچیز آمریکا در این سال ها رشد قیمتی دلار متناسب با تورم سالیانه ایران می باشد.

اگر نرخ دلار 70 ریالی سال 1356 را بر اساس تورم سالیانه ایران متورم کنیم برای انتهای سال 1391 به نرخ 3348 تومانی می رسیم بنابراین می توان نتیجه گرفت واقعیت اقتصاد ایران کشش همین نرخ دلار را دارد و نرخ فعلی دلار نزدیک به واقعیت هست.

نظر به ریتم متوازنی که برای تورم و رشد دلار داریم براحتی میتوان برای سال های اتی نوسانات دلار را مدل کرد. 


dolar00.png

همانطور که در تصویر مشخص است نوسانات دلار در دوره های 15 ساله تکرار می شود یعنی فنری که برای 15 سال به دلیل سیاست های کنترل قیمتی جمع می شود هر 15 سال آزاد می شود. بنابراین می توان خوش بین بود در سال های اتی جهش پر قدرتی در حالت طبیعی نداشته باشیم اما می توان برای سال 1400 نظر به نرخ رشد 19% به نرخ 12000 تومان برای دلار رسید.

نتیجه گیری:

بستر اقتصادی کشور تولید کننده تورم 19% میانگین سالانه هست. بنابراین بی ارزشی ریال بر اساس این تورم غیر قابل انکار است. نرخ فعلی دلار نزدیک به واقعیت هست و انتظار می رود بر اساس نرخ رشد سالیانه این رشد قیمتی ادامه دار باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">