بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

دارویی رازک

يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۸۶، ۰۱:۲۲ ق.ظ

 

شرکت دارویی رازک در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، گروه محصولات دارویی با سرمایهء 41 میلیارد ریال و ارزش بازار 492 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 280ر2 ریال و   P/E آن معادل 2/5 است   P/E میانگین صنعت 13/6 است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 165 به 242 بوده است.

سبد محصولات این شرکت هم شامل داروهای دامی می‌شود و هم شامل داروهای انسانی; تقریبا 3/2 از کل تولیدات این شرکت محصولات انسانی است و 3/1 نیز شامل محصولات دامی.    

بازار رقابتی محصولات شرکت

شرکت دارویی رازک هم اکنون بیش از 80 قلم از انواع محصولات را تولید می‌کند; ولی حتی یک قلم داروی انحصاری را در سبد محصولات خود نمی‌بیند تا جایی که در بخش داروهای انسانی در برخی اقلام، شرکت 17 تولیدکنندهء دیگر را در کنار خود می‌بیند و همچنین در بخش داروهای حیوانی نیز تعداد رقیبان به 30 شرکت نیز می‌رسد که خود این موضوع فروش شرکت را می‌تواند با چالش مواجه کند، همچنان که این چالش در سال 85 خود را نشان داد و پیش‌بینی فروش 257 میلیارد ریالی شرکت در نهایت 232 میلیارد ریال تحقق یافت. اما شرکت توانست با کنترل هزینه‌ها در سال 85 و تحقق کامل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و حتی بیش از پیش‌بینی به سود اعلامی خود دست پیدا کند.

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سال 85 و 86    

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سال 85 در ابتدا 41 میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که در نهایت 52 میلیارد ریال تحقق یافت; این سود عمدتًا ناشی از سود تقسیمی شرکت داملران به مبلغ 28 میلیارد ریال بود.

پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز در سال 86 به مبلغ 52 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که با توجه به پیش‌بینی سود 36 میلیارد تومانی شرکت داملران کمی محتاطانه به نظر می‌رسد، چراکه شرکت رازک از مجموع 52 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سال 86، 21 میلیارد ریال از سود شرکت داملران در نظر گرفته است که این مبلغ با توجه به سود تقسیمی شرکت داملران تا 32 میلیارد می‌تواند بالا رود و در نتیجه درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت دارویی رازک را به 63 میلیارد ریال برساند.

هم‌اکنون 70 درصد از بازار داروهای دامی کشور توسط شرکت داملران تامین می‌شود و این شرکت فقط دو شرکت رقیب را در بازار داروهای دامی کشور در کنار خود می‌بیند.

تغییر ترکیب تولید در سال 86

درآمد هر سهم شرکت دارویی رازک درسال 85 به مبلغ 1881 ریال بوده است که در سال 86، 280ر2 ریال پیش‌بینی شده است که عمدتًا ناشی از افزایش فروش شرکت است. افزایش فروش نیز ناشی از افزایش تولید قرص‌های انسانی و همچنین در نظر گرفتن افزایش نرخ در گروه کپسول‌های انسانی است. با توجه به تعداد رقبا در بازار شرکت تصمیم گرفته است که ترکیب تولید محصولات خود را عوض کرده و با تولید محصولات جدید به سمت داروهای با حاشیهء سود بالاتر رود.

به این ترتیب در گروه قرص‌های انسانی شاهد افزایش تولید هستیم. اما در گروه ویال‌های دامی شاهد کاهش تولید. در سال 86 شرکت به طور متوسط نرخ فروش قرص‌های انسانی خود را پنج درصد پایین‌تر از سال 85 در نظر گرفته است. هر چند برای فروش کپسول‌های انسانی نیز 34 درصد افزایش نرخ برآورد کرده است که این موضوع عمدتا می‌تواند تغییر ترکیب تولید و ورود داروهای جدید به سبد محصولات شرکت باشد و این افزایش نرخ منتج شده است.

برآورد آریاسهم از سود 86

موجودی مواد و کالای شرکت در پایان سال 85 با 96 درصد رشد نسبت به سال قبل به 90 میلیارد ریال رسیده است که 20 درصد آن را کالای ساخته شدهء شرکت تشکیل داده است و این موضوع باعث شده تا فروش دو ماههء اول سال 86 با 30 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شود; پس فروش شرکت در سال‌جاری با توجه به پیش‌بینی خود شرکت تا 330 میلیارد ریال نیز می‌تواند رشد داشته باشد و با توجه به این‌که 84 درصد از کل بهای تمام شدهء کالای فروش رفته از مواد مستقیم مصرفی تشکیل شده است بالا رفتن فروش بر افزایش بهای تمام شدهء کالای فروش رفته نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اگر ما 28 درصد مارجین سود ناخالص شرکت را برای فروش 330 میلیارد ریالی هم فرض کنیم به 92 میلیارد ریال سود ناخالص خواهیم رسید که با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها مانند پیش‌بینی خود شرکت و همچنین 63 میلیارد ریال سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در مجموع به 113 میلیارد ریال سود خالص و یا 750ر2 ریال سود به ازای هر سهم خواهیم رسید.

  NAV هر سهم

سرمایهء شرکت هم اکنون 41 میلیارد ریال است که 55 درصد آن در اختیار شرکت داروپخش، 12 درصد متعلق به سرمایه‌گذاری بانک ملی و 11 درصد نیز در اختیار کارکنان بانک تجارت است.شرکت رازک علاوه بر 91 درصد مالکیت داروسازی داملران 25 درصد از مالکیت داروسازی زهراوی را نیز در اختیار دارد که ارزش بازار این دو شرکت هم اکنون در مجموع 341 میلیارد ریال برای دارویی رازک است. همچنین 5/14 درصد از داروسازی شهید قاضی نیز در پرتفوی غیربورسی شرکت رازک دیده می‌شود که با توجه به سودآوری آن اگر نسبت   P/E پنج مرتبه را برای ارزش‌گذاری در نظر بگیریم به 43 میلیارد ریال ارزش این شرکت در پرتفوی رازک خواهیم رسید که مجموع ارزش پرتفوی دارویی رازک را 384 میلیارد ریال رقم خواهد زد و این در حالی است که ارزش بازار این شرکت 492 میلیارد ریال است که با توجه به سود تقسیمی هر سال و سایر دارایی‌ها نشان از با ارزش بودن سهام این شرکت دارد.

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت دارویی رازک   

خبر بسیار خوب برای دارندگان این سهم سطح ساپورتی بسیار محکم 1180 تومان است که برای مدت طولانی از قیمت سهم حمایت کرده است. بنابراین تا زمانی که قیمت بالای 1180 تومان است نگهدارند. اما در صورت شکسته شدن این سطح باید به فور سیاست خروج اضطراری را در پیش بگیرند چراکه با شکسته شدن این سطح احتمال افت حداقل تا 1100 تومان وجود دارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">