بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

تحلیل بنیادی پتروشیمی‌اصفهان

شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۹:۰۴ ب.ظ


شرکت پتروشیمی‌اصفهان در سال 1367 ثبت و در تاریخ 1378 با سرمایهء 20 میلیارد ریال در سال 1378 وارد بورس اوراق بهادار تهران شد.طبق اساسنامه فعالیت شرکت عبارت است از: انتقال و ایجاد تکنولوژی از طریق انجام فعالیت در زمینهء فعالیت‌های احداث واحدهای شیمیایی و پتروشیمی‌و انجام عملیات مربوط به تولید و فروش مواد حلقوی نفتی یا خطی و لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها و سایر مواد شیمیایی مشابه است.این شرکت که یکی از اولین تولیدکنندهء محصولات آروماتیک در ایران محسوب می‌شود در سال 1371 با هدف تولید 000ر170 هزار تن مواد آروماتیک شامل: بنزن، تولوئن، پارازالایین و ارتوزالاینن و مخلوط زاییلین به جمع واحدهای تولیدی در کشور پیوست. لازم به ذکر است، محصولات شرکت در صنایع پایین دستی نظیر شوینده‌ها; پلاستیک; رنگ‌سازی و صنایع نظامی‌کاربرد دارد.

سهام‌داران شرکت

100درصد سهام شرکت هنگام ورود به بورس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌بوده که در شرایط فعلی به صورت زیر تغییر کرده است:





در ترکیب سهام‌داری شرکت حضور سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی به عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی این صنعت در کنار 41 درصد سهام شناور شرکت که باعث افزایش نقدینگی شده است از نکات مثبت شرکت به شمار می‌رود.

در طرف دیگر به حضور چند شرکت سرمایه‌گذاری برای ادارهء سهام شرکت به عنوان نقطهء قوت دیگری در ترکیب سهام‌داری شرکت می‌توان اشاره کرد.

از مهم‌ترین تغییرات در فهرست سهام‌داری شرکت در چند ماه اخیر می‌توان به فروش دو درصد سهم صندوق بازنشستگی کشوری و خرید‌های سهامی ‌بیمهء ایران و بیمهء مرکزی اشاره کرد.

نکات مهم در اطلاعیه‌های شرکت (از بدو ورود)

1-شرکت در آخرین اطلاعیهء خود پیش‌بینی سال مالی 85 را نسبت به سال مالی گذشته به ترتیب فروش 28 درصد افزایش; بهای تمام شدهء کالای فروش رفته 20 درصد افزایش; سود عملیاتی 36 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 11 درصد افزایش داشته است.

2-شرکت افزایش سرمایه بابت طرح‌های افزایش ظرفیت و توسعهء سرمایه‌گذاری‌های جدید از مبلغ 300 میلیارد به 400 میلیارد (معادل 33درصد) از محل مطالبات و آوردهء نقدی را در نظر دارد که فعلا نتوانسته است مجوز سازمان بورس را بگیرد.

3-شرکت در گزارش قبلی خود سود سال 85 را 1386 ریال پیش‌بینی کرده بود که در گزارش فعلی آن را به 1452 ریال افزایش داده است که شرکت دلایل تعدیل را تغییر در قیمت محصولات و خوراک اولیه با توجه به قیمت‌های جهانی; افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش هزینه‌های مالی اعلام کرده است.

4-نرخ خوراک بر اساس 70 درصد نرخ فوب خلیج‌فارس محاسبه شده است که از لحاظ تخفیف مواد اولیهء تعدیلی برای اصفهان درسال‌جاری لحاظ نخواهد شد.

5-بازده دارایی‌های شرکت در سال 84 برابر 40 درصد و بازده حقوق صاحبان سهام شرکت نیز برابر 4/4 درصد بوده است که به هیچ وجه ارقام قابل توجهی نیست.لازم به ذکر است، تفاوت بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام به دلیل استفادهء شرکت از بدهی است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">