بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۸۶، ۰۲:۴۵ ق.ظ




بررسی روند

بررسی‌های انجام شده روی نمودار قیمت سهام این شرکت حاکی از روند بلند مدت افزایشی این سهم است. همان‌طور که در نمودار قیمت نمایان است آخرین حرکت خریداران راهبردی از سطح 1900ریال آغاز شده است و تا سطح 600ر4 ریال ادامه یافته است، از منظر قوانین تکنیکی این موج یک حرکت انگیزشی قوی محسوب می‌شود که نشان از ادامهء حرکت افزایشی بلندمدت دارد، اما باید قبل از حرکت جدید یک موج اصلاحی را سپری کند.

انتظار افزایش قیمت از سطح اوج قبلی، قیمت 600ر4 ریال در بلندمدت هنوز در نمودار قیمت مشهود است، اما آرایش شکل گرفته اخیر را نباید نادیده گرفت. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود قیمت سهام شرکت ومعادن در دامنه تقریبی 500ر3 تا 600ر4 ریال یک آرایش برگشتی به نام سر و شانه شکل داده است. این آرایش حاکی از نزولی شدن روند میان مدت قیمت سهام این شرکت است.

آرایش‌های برگشتی به تجربه ثابت شده‌اند; این آرایش‌ها به کرات در نمودار‌های قیمت مشاهده می‌شود و تفسیر و هدف قیمتی خاص خود را دنبال می‌کنند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که آرایش برگشتی شکل گرفته در نمودار قیمت ومعادن، هدفی قیمتی‌در دامنهء 650ر2 تا 800ر2 ریال را دنبال می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در دامنه مذکور شاهد تقاضاهای جدی این سهم باشیم.

دامنه650ر2 تا 800ر2 ریال دامنه‌ای مهم محسوب می‌شود. چنین به نظر می‌رسد که در این دامنهء سرمایه‌گذاران راهبردی و بلند‌مدت نقطهء خرید و ورود خود را در نظر خواهند گرفت. تقاضاهای این سطح می‌تواند باعث افزایش قیمت این سهم، شود.

با‌توجه به وضعیت شکل گرفته در نمودار، سناریو‌های زیر را می‌توان برای این سهم در نظر گرفت.

سناریوی اول

در صورتی که قیمت این سهم از سطح 300ر3 ریال کاهش نیابد (عدم کاهش قیمت به سطح زیر 300ر3 ریال) انتظار می‌رود که قیمت سهام این شرکت در دامنه بین 350ر3 تا 000ر4 ریال در میان‌مدت در نوسان باشد، تا زمانی‌که به یک سمت شکسته شود. بررسی نشان می‌دهد که احتمال شکست به سمت پایین بیش‌تر است.


قیمت سهام و معادن در صورتی‌که بخواهد در بلند مدت نوسانات افزایشی خود را دنبال کند لازم است که یک حرکت اصلاحی جدی را تجربه کند و سپس به روند بلند‌مدت خود ادامه دهد. شکل‌گیری این حرکت اصلاحی چیزی نیست جز کامل شدن آرایش سر و شانه و تست هدف قیمتی این آرایش. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هدف این آرایش قیمتی در دامنهء 700ر2 تا 800ر2 ریال مشاهده می‌شود.

سناریوی دوم (احتمال وقوع این سناریو بیش‌تر است)

اگر قیمت و معادن به سطح پایین‌تری از 300ر3 ریال کاهش یابد، بدون تردید هدف قیمتی آرایش سرو‌شانه را دنبال می‌کنند، در این صورت سطح مهم تقاضا دامنه 650ر2 تا 800ر2 ریال است. در صورت وقوع این سناریو این گمانه‌زنی وجود دارد که قیمت برای ادامهء روند افزایشی بلندمدت عجله دارد.

در صورت کاهش قیمت تا سطح مذکور، انتظار می‌رود که روند بلند مدت از این سطح آغاز شود در این صورت افزایش از سقف‌های تقریبی 000ر4 ریال و سپس 600ر4 ریال آسان خواهد شد.


سطح حمایت و مقاومت

سطح حمایت این سهم در 300ر3 ریال و سپس در دامنهء 700ر2 تا 800ر2 ریال و سپس در 650ر2 ریال و مقاومت‌های آن در 000ر4 ریال و سپس دامنه 500ر4 تا 700ر4 ریال و سپس 000ر5 تا 600ر5 ریال و بالاخره در سطح تقریبی 000ر6 ریال مشهود است.
_________________
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">