بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

تحلیل اطلاعیه صدرا براساس آخرین اطلاعیه شرکت

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰۷:۰۵ ق.ظ


شرکت صدرا در سال 1364 به ثبت رسید و با پذیرش در سازمان بورس معاملات بر روی سهام این شرکت از سال 75 در بورس آغاز شد و در سال 82 نیز با فروش آخرین مقدار سهم سازمان گسترش و نوسازی در این شرکت که بزرگ‌ترین معاملهء خصوصی‌سازی در آن تاریخ بود این سهم کاملا به بخش خصوصی و مجموعهء بانک ملی واگذار شد.

زمینهء فعالیت شرکت طبق اساسنامهء ایجاد و ساخت سکوهای حفاری; تاسیسات و پل میانگذر; تاسیس و توسعهء میدان‌های نفتی و گازی; ساخت و فروش کشتی و نفت کش و سایر فعالیت‌های مطابق با اساسنامه است.

سهام‌داران شرکت

وضعیت سهام‌داری شرکت به صورت زیر است‌:

نزدیک به 55 درصد سهام شرکت به طور مستقیم یا غیر مستقیم متعلق به بانک ملی است اما با این وجود مدیریت این شرکت بسیار ضعیف عمل کرده‌اند چه از لحاظ بازارگردانی از سهم و چه از لحاظ ارایهء اطلاعات شفاف.در تغییرات ترکیب سهام‌داری شرکت افزایش دو ‌درصد سهم مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی و کاهش دو درصدی سهم بانک مسکن را باید ذکر کرد در شرایط فعلی نیز بانک پارسیان در نماد سهم فروشنده است.

نکات مهم در اطلاعیه‌های شرکت

1-شرکت در گزارش قبلی خود سود سال 85 را 463 ریال پیش‌بینی کرده بود که در گزارش فعلی سود 481 ریالی را اعلام کرده است. لازم به ذکر است شرکت برای اولین بار سود سال 86 را با سرمایه 1500 میلیارد ریالی 688 ریال اعلام کرده است.

2-شرکت در آخرین اطلاعیهء خود پیش‌بینی سال مالی 86 را نسبت به سال مالی گذشته به ترتیب فروش 29درصد افزایش; بهای تمام شدهء کالای فروش رفته 36درصد افزایش; سود عملیاتی 11درصد افزیش و سود پس از کسر مالیات 43درصد افزایش داشته است .

لازم به ذکر است عمده‌ترین دلایل تعدیل افزایش فروش به دلیل اجرای پروژه‌های جدید; کاهش هزینه‌های مالی به دلیل تسویه عمدهء تسهیلات در سال 85 و افزایش درآمد‌های غیر عملیاتی است.

3-شرکت در اولین گزارش در سال 85 به ازای هر سهم 734 ریال (با سرمایهء فعلی) سود پیش‌بینی کرده بود که در نهایت به سود 481 ریالی رسید در همین راستا پیش‌بینی سود سال 84 شرکت در ابتدا 1356 ریال بوده است که در نهایت 406 ریال محقق شده است که عمده دلایل تعدیل فوق را عدم انعقاد قراردادهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی و اجرایی نشدن ساخت سه دستگاه کشتی افراماکس اعلام کرده است.

4-در سال 86 حدود 320 ریال از سود شرکت (معادل 46درصد کل سود خالص) ناشی از درآمدهای متفرقه که 303 ریال آن ناشی از فروش قسمتی از دارایی‌های ثابت و مابقی ناشی از سود سپرده‌های بانکی و سایر درآمدهای غیر‌عملیاتی است.

همچنین حدود 124 ریال از سود سال 85 (معادل 26درصد سود خالص) ناشی از درآمدهای متفرقه و عمدتا فروش دارایی مازاد; 108 ریال به ازای هر سهم بوده است.

5-حدود 22 ریال از سود شرکت (معادل سه درصد کل سود خالص) ناشی از سرمایه‌گذاری مازاد است.

6-سیاست تقسیم سود شرکت 30درصد سود خالص (به ازای هر سهم 206 ریال) در سال 86 است و سیاست تقسیم سود سال 85 نیز تقسیم 10درصد سود خالص پیش‌بینی شده است.

7-به موجب مصوبات آبان ماه سال 85 سرمایه شرکت از 940 میلیارد ریال به 1500 میلیارد ریال (معادل 60درصد) از محل مطالبات و آوردهء نقدی سهام‌داران افزایش یافت.همچنین شرکت قصد افزایش سرمایه 33درصد و رسیدن سرمایهء شرکت به 000ر2 میلیارد ریال را از محل مطالبات و آورده نقدی سهام‌داران در دست اجرا دارد.

بررسی فروش و بهای تمام شدهء شرکت


با توجه به ماهیت فعالیت شرکت که به صورت قراردادی و مناقصه‌ای است شرایط رقابتی و حتی سیاسی می‌تواند در روند دریافت پروژه‌های شرکت نقش به سزایی را ایفا کند.سال 83 اوج فعالیت شرکت بود که در آن سال شرکت بارها و بارها تعدیل مثبت داد ولی از آن سال به بعد بود که سهام‌داران شرکت هر روز شاهد شکست شرکت در دریافت پروژه‌های جدید و به تعویق افتادن پروژه‌های قدیمی در کنار افزایش بهای تمام شده شرکت بودند.در سال 83 باوجود این‌که حاشیه سود عملیاتی شرکت 8درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته بود ولی شرکت به دلیل دریافت پروژه‌های فراوان به سودی 378درصد بیشتر از سال 82 رسید اما از سال 83 به بعد به دلیل مشکلات عملیاتی شرکت در اجرا پروژه‌ها با مشکلات فراوان روبرو شد،همزمان با افزایش بهای تمام شده شرکت با انبوه پروژه‌ها و نبود توان کافی برای اجرای آن‌ها روبه‌رو بود.

از سال 85 شرکت برای این‌که مشکل عملیاتی خود را به نوعی جبران کند اقدام به فروش دارایی‌های مازاد خود نمود و سعی نمود که به صورت غیر‌عملیاتی سود خود را پوشش دهد به طوری که حدود 50درصد سود سال جاری را درآمدهای غیر‌عملیاتی پوشش می دهد.

پروژه‌های شرکت

شرکت در سال جدید پیش‌بینی فروش خود را بر مبنای 18 پروژه پیش‌بینی کرده است که پنج تای آن‌ها (معادل 15درصد فروش شرکت) پروژه‌های جدیدی برای شرکت محسوب می‌شوند که ریسک عدم توانایی شرکت در انجام به موقعه آن‌ها با توجه به روند سال گذشته زیاد است.در زیر به دو پروژه مهم شرکت به صورت خلاصه اشاره شده است و بررسی کامل را به تحلیل بنیادی شرکت واگذار می‌کنیم.

فازهای شش; هفت و هشت پارس‌جنوبی‌: این سه فاز در مجموع 17درصد فروش شرکت را شامل می‌شوند که حاشیه سود 15درصد را برای شرکت به ارمغان خواهند داشت.

لازم به ذکر است حاشیهء سود پروژهء فوق در سال 85 برابر 34درصد بوده است.

میدان دریایی رشادت ‌: این پروژه 13درصد فروش شرکت را شامل می‌شوند که حاشیه سود 27درصد را برای شرکت به ارمغان خواهند داشت.

لازم به ذکر است پروژهء فوق یک پروژهء جدید برای شرکت محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از مشکلات صدرا در چند سال اخیر مدیریت نامناسب شرکت بوده است که با توجه به وجود پروژه‌های متعدد شرکت به دلایل مختلف از جمله مسایل سیاسی در برنده شدن در مناقصه‌ها و یا انجام آن‌ها با مشکل مواجه شده است و تا حد بسیار زیادی اعتبار قبلی خود را از دست داده است.شرکت در بودجهء 86 خود برآورد فروش 468 میلیاردی (معادل 13درصد بودجه فروش) را از محل پروژه‌های در جریان مناقصه و با حاشیهء سود 24درصد کرده است که هیچ تضمینی برای برنده شدن شرکت در حال حاضر نیست و ریسک زیادی را در بر خواهد داشت.مشکل اساسی دیگر برای شرکت نقدینگی ناکافی است به طوری که شرکت هنوز سود شرکت‌های حقوقی را از سال 83 نداده است که باعث شده است شرکت‌های حقوقی به شدت از مجمع رفتن با سهم فوق پرهیز کنند و به نوعی سهام‌داران نیز به این شرکت بدبین شده‌اند.شرکت سود سال 86 را 688 ریال پیش‌بینی کرده است که اگر سود ناشی از پروژه‌های در حال مناقصه; درآمدهای غیر عملیاتی و کاهش ذخیره احتمالی شرکت آذرآب را از سود فوق کم کنیم سود شرکت تنها 191 ریال خواهد شد.شرکت در حال حاضر با P/E 4/2 در حال معامله است که حتی از کم‌ترین P/E سال گذشته معادل 6/2 نیز کم‌تر است که نشان‌دهنده کاهش شدید انتظارات سهام‌داران است و با توجه به تقسیم سود 10درصد مجمع آتی و سود اعلامی 688 ریالی سال 86 P/E سهم حدود 6/1 خواهد شد که انتظار رشد قیمتی فوق را برای کوتاه مدت خواهیم داشت اما در حال حاضر با توجه به ریسک‌های موجود پیشنهاد نگهداری سهم فوق را تنها برای سهام‌داران پر ریسک و نوسان گیران داریم
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۳/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">