بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

بررسی مجتمع های پتروشیمی ایران

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۸۷، ۰۴:۱۰ ب.ظ
در ادامه توضیح شرکت‌های پتروشیمی ایران و با معرفی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر در این بخش به معرفی و بررسی شرکت‌های پتروشیمی منطقه عسلویه می‌پردازیم:
در منطقه عسلویه شرکت‌های زیر فعالیت می کنند:
اوره و آمونیاک غدیر: این شرکت در سال 1380 راه اندازی شده است. سهامداران این شرکت، 51% سرمایه‌گذاری غدیر و 49% شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد. محصولات شرکت اوره, آمونیاک و دی اکسید کربن می‌باشد. خوراک مورد نیاز مجتمع گازطبیعی و آمونیاک می‌باشد.
پتروشیمی برزویه: این شرکت در سال 1380راه اندازی شده است. و سهامدار اصلی آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی 76.55% و بقیه سهامداران سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی می باشد. محصولات شرکت عبارتند از پارازایلین، بنزن، رافینیت، گاز مایع و برش پنتان که برای تولید این محصولات شرکت نیاز به میعانات گازی و بنزین پیرولیز به عنوان خوراک دارد.
پتروشیمی پارس: این شرکت در سال 1377 راه اندازی شده است. سهامدار اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد. محصولات شرکت عبارتند از اتان، پروپان، بوتان و پنتان. خوراک مجتمع گاز طبیعی است که از شرکت پارس جنوبی تامین می‌شود.
پتروشیمی زاگرس: این شرکت در سال 1379 راه اندازی شده است و سهامدار اصلی آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد. سایر سهامداران شرکت عبارتند از صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، شرکت شیمی پوشینه، و شرکت الیاف مروارید. محصول تولیدی شرکت متانول است که خوراک آن گاز طبیعی است.
پتروشیمی آریا ساسول: این شرکت در سال 1382 راه اندازی شده است و سهامدار اصلی آن شرکت ساسول پلیمر آلمان است. سایر سهامداران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سهامداران جزء می‌باشند. محصولات شرکت عبارتند از اتیلن، پلی‌اتیلن سبک وسنگین. خوراک مورد نیاز شرکت اتان، اتیلن و هگزان است. شرکت هگزان مورد نیاز خود را وارد می‌کند.
پتروشیمی مبین: شرکت در سال 1379 راه اندازی شده است و سهامدار اصلی آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد. محصولات مجتمع بخار، انواع آب و نیتروژن می‌باشد و خوراک مورد نیاز گاز طبیعی، آب دریا، آب شیرین و هوای اتمسفر است.
‌‌ پتروشیمی جم: شرکت در سال 1379 راه اندازی شده است. سهامدار اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد. سایر سهامداران شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری می باشند. محصولات شرکت اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز خام، پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پروپیلن، اتیلن گلایکول، بوتادین و رافینیت چهار کربنه می‌باشد. برای تهیه این محصولات خوراک مورد نیاز مجتمع عبارتست از : اتان، پروپان، پنتان، آروماتیکهای سنگین، پروپیلن و اتیلن می‌باشد. شرکت آروماتیکهای خود را از پتروشیمی برزویه تامین می‌کند.
با بررسی شرکت‌های پتروشیمی این منطقه مشخص می‌شود که شرکت‌های پتروشیمی منطقه عسلویه سهامداران به نسبت متنوع‌تری از منطقه ماهشهر دارند. در ماهشهر سهامدار بیشتر شرکت‌ها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌‌باشد ولی در منطقه عسلویه سهامداران متنوع‌تر هستند. محصولات این منطقه شامل الفین‌ها و آروماتیک‌ها می شود و در منطقه شرکت‌های مهمی مانند پتروشیمی برزویه(نوری) که بزرگترین آروماتیک جهان است و پتروشیمی زاگرس که یکی از تولیدکنندگان اصلی متانول در کشور( دیگر شرکت‌های پتروشیمی تولید کننده متانول در کشور پتروشیمی خارک, فن آوران و شیراز می‌باشند).
همچنین در منطقه شرکت پتروشیمی آریا ساسول وجود دارد که سهامدار اصلی آن شرکت ساسول پلیمر آلمان است.
همچنین با بررسی شرکت‌های پتروشیمی این منطقه در می‌یابیم این شرکت‌ها جدید تر از شرکت‌های منطقه ماهشهر راه اندازی شده‌اند و عمر این شرکت‌ها کمتر از منطقه ماهشهر می باشد.
منبع خبرگزاری موج
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">