بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

بررسی شرکت پتروشیمی خارک

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۸۷، ۰۷:۴۵ ق.ظ
معرفی شرکت
شرکت پتروشیمی خارک وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تاریخ 8/4/1346 به ثبت رسیده است ، در تاریخ 21/6/1375 به سهامی عام تبدیل و در تاریخ 26/10/1377 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.
موضوع فعالیت این شرکت احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید و بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات پتروشیمی مانند گوگرد، متان، بوتان، پروپان، پنتان و مواد نفتی سنگین تر، متانول و هر نوع مواد حلقوی نفتی یا خطی یا هر نوع ماده شیمیایی مشابه به بهره برداری رسیده است.
سهامداران این شرکت عبارتند از:
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی, صندوق بازنشستگی پس انداز کارکنان شرکت ملی نفت؛ شرکت سرمایه گذاری بانک ملی, صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران, صندوق بازنشستگی شرکت ملی گاز و غیره می باشند.

محصولات
متانول : این ماده که اصلی ترین تولید پتروشیمی خارک می باشد. این ماده بعنوان ماده اولیه جهت تولید MTBE اسید استیک و فرم آلدئید و حلال صنعتی می باشد .
بوتان : این محصول ماده اولیه جهت تهیه الفین ها و همچنین سوخت می باشد .
پنتان : این محصول 12% ماده اولیه جهت تهیه الفین ها و همچنین سوخت می باشد .
پروپان : این محصول ماده اولیه جهت تهیه الفین ها و همچنین سوخت می باشد .
گوگرد: این محصول ماده اولیه در کارخانجات تهیه ترکیبات گوگردی ؛ اسید سولفوریک صنایع دارویی و بهداشتی و غیره می باشد.
بیشتر مصرف گوگرد داخل کشور می باشد. در کنار این محصول پروپان, بوتان, پنتان و متانول بیشتر صادر می شود. درمورد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته, بیشترین افزایش قیمت در گوگرد صادراتی بوده است و درمورد محصولات داخلی، بیشترین افزایش قیمت را در بوتان مشاهده می کنیم.

خوراک مجتمع
خوراک مجتمع گاز های ترش همراه استحصال شده از استخراج نفت مناطق نفتی و خشکی شامل هیدرو کربن های سنگین ؛ سبک و ترکیبات گوگردی می باشد که از شرکت نفت فلات قاره خریداری می شود.

وضعیت جهانی محصولات
یکی از محصولات استراتژیک شرکت متانول می باشد که روند قیمت جهانی آن به صورت سیکلی می باشد و با شروع فصول سرد قیمت آن افزایش پیدا می کند و به تبع آن قیمت شرکت بالا می رود. این محصول جایگزین نفت می باشد بنابراین با افزایش قیمت نفت، برای آن تقاضا افزایش پیدا می کند.

رقبای شرکت

پتروشیمی زاگرس
شرکت پتروشیمی زاگرس مجری طرح متانول چهارم است که محل اجرای آن منطقه ویژه اقتصادی پارس بوده و در سال 1380 تاسیس شد و مساحت آن 31 هکتار و مالکیت آن 52% شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، 33% الیاف مروارید و صنعتی پوشینه، 15% صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت محصولات تولیدی :متانول و کاربردمحصولات : تولید ماده بالابرنده عدد اکتان(MTBE) و اسید استیک و همچنین بعنوان حلال درصنایع پایین دستی، رزین ها،چسبها،فرمالدئیدها،ضدیخ، انواع پلاستیکها، سوخت دیزل می باشد. ظرفیت سالیانه این واحد 1.650 میلیون تن در سال می باشد که با بهره برداری از طرح دوم متانول این شرکت ظرفیت این مجتمع به 3 میلیون و 300 هزار تن می رسد.

پتروشیمی فن آوران
شرکت پتروشیمی فن آوران مجری طرح متانول سوم میباشد که محل اجرای آن منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بوده و در سال 1378 تاسیس شد و مساحت آن 15 هکتار ،مالکیت آن 52% شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 17% سازمان تأمین اجتماعی، 15% صندوقهای بازنشستگی و رقاه کارکنان صنعت نفت و 16% سازمان بازنشستگی کشور محصولات تولیدی آن متانول و کاربرد محصولات آن نیز ماده اولیه تولید فرم آلدئید و اسید استیک، محصولات داروئی، سوخت تمیز، ماده اولیه بالابرنده درجه اکتان بنزین (MTBE )، حلال، انواع مرکب و چسب در سال 1383 به بهره برداری رسیده است . ظرفیت سالیانه این واحد 1 میلیون تن در سال می باشد.

قیمت هر سهم
با توجه به آخرین گزارش شرکت در سال 1387 و بررسی قیمت کنونی متانول و گوگرد در جهان قیمت کارشناسی شرکت برای هر سهم با توجه به روش های مختلف ارزیابی نشان می دهد قیمت هر سهم شرکت پتروشیمی خارک نسبت به قیمت روز آن که در تاریخ 23/7/1387، 15.194 ریال می باشد امکان رشد دارد( P/E صنعت 5.14 می باشد در حالیکه P/E شرکت 4.27 است و نشان می دهد امکان رشد قیمت در آینده وجود دارد. با روش ارزشگذاری گوردون و وتنزیل EPS نیز توجیه پذیری خرید سهم از نظر کارشناسی مشاهده می شود) . همچنین با توجه به افزایش قیمت متانول در فصل زمستان این افزایش قیمت متصور است. نکته قابل توجه در مورد شرکت کاهش قیمت جهانی نفت با توجه به بحران مالی امریکا و ارتباط متقابل متانول با نفت می باشد که امکان دارد ریسک شرکت را تا حدی بالا ببرد.

نتیجه گیری
بررسی های انجام شده در مورد شرکت نشان می دهد با توجه به حمایت سهامداران شرکت از سهم و وجود طرح توسعه در زمینه متانول و افزایش قیمت جهانی این محصول این شرکت در بین شرکتهای پیتروشیمی یکی از شرکت های قابل توجیه می باشد همچنین وجود اسکله های تخصصی که پتروشیمی خارک دارد سبب شده است که بیشتر محصولات(حدودا 93%) صادر شود. با درنظر گرفتن این موارد به نظر می رسد در این دوره پتروشیمی خارک جزو سهام مناسب در بازار باشد.

خبرگزاری موج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">