بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

بررسی بازار پتروشیمی در سه ماهه اول سال 2010

جمعه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۹:۰۸ ق.ظ
بررسی بازار پتروشیمی در سه ماهه اول سال 2010

افزایش عرضه از سوی کشورهای آسیایی روند بهبود در بازارهای غربی را تهدید می کند. تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی غربی در سال گذشته شدیداً به صادرات محصولات خود به آسیا وابسته بودند تا بتوانند با تقاضای ضعیفی که در داخل اروپا وجود داشت مقابله کنند. افزایش عرضه بازارهای آسیایی پس از تعطیلات سال جدید قمری در ماه فوریه همچون مانعی در مسیر بهبود بازارهای غربی قرار داشت. همچنین موجودی کالا در چین افزایش زیادی داشت که علت آن ورود ظرفیتهای جدید به بازار عنوان شده است.
 سودآوری صنعت پتروشیمی برحسب مناطق مختلف (شاخص حاشیه سود نقدی Q1 و  1995=100)

 

تقاضا برای محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا همچنان کم بود، البته در سه ماهه آغازین سال 2010 بهبود آرامی به چشم می خورد. با وجود رشد قوی در اقتصاد ایالات متحده (که بیشترین رشد را در سه ماهه پایانی سال 2009 نسبت به 6 سال اخیر تجربه کرد) مصرف داخلی همچنان پایین بود.
مربوط به تامین مجدد موجودی کالا بوده و سطح مخارج مصرف کنندگان هنوز اساساً پایین می باشد؛ GDP بیشتر رشد که علت آن هم بیکاری بالا و بازارهای اعتباری کساد می باشد.
تقاضا در اروپای غربی برای محصولات پتروشیمی به طور وسیعی در ماههای اولیه سال 2010 ثابت باقی ماند. مصرف داخلی برای اکثر محصولات پتروشیمی در حد میانه بود، که البته همین مقدار هم به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از سطح مصرفی بود که در آغاز سال 2009 تجربه کردیم.
0/ پس از خروج از بحران در سه ماهه سوم سال 2009 ، رشد اقتصاد اروپا در سه ماهه پایانی سال 2009 فقط معادل 1 در طول یک سال نزدیک به 2 درصد کاهش نشان داد. مهمترین عامل رشد تقاضا در سه ماهه های GDP درصد بود و اخیر مربوط به تامین مجدد موجودی کالا در صنعت تولیدی (که کاهش زیادی یافته بود) می شود.
صادرات به آسیا در بازارهای غربی همچنان در تقویت مصرف اندک داخلی نقش حمایت کننده دارد؛ مخصوصاً صادرات به چین در ماه ژانویه زیاد بوده است. با اینحال فرصتهای صادراتی به شدت در ماه مارس پایین بود، چراکه قیمتهای آسیایی پایین، قیمت تمام شده را کاهش داد. مصرف کنندگان چینی پس از سال جدید قمری موجودی کالای بسیار زیادی در اختیار دارند و بخش عرضه به دلیل به بهره برداری رسیدن ظرفیتهای جدید به طور چشمگیری توسعه یافته است. حداقل 5 کرکر، رویهم با ظرفیت تولید بیش از 4 میلیون تن اتیلن در سال در سه ماهه اول سال به بهره برداری رسیدند. هرچندکه اکثر کرکرها قابلیت تولید بیشتری دارند.
با توجه به میانگین قیمت نفت خام برنت در ماههای ژانویه و فوریه (که از سه ماهه سوم سال 2008 به بالاتر از 75 دلار (هر بشکه) رسید)، بهای تمام شده مواد خام همچنان سربار بالایی دارند. قیمت نفتا هم در پی افزایش نفت خام افزایش چشمگیری داشت و حتی تا 7 درصد هم رشد کرد. تقاضای ثابت برای نفتا و آسیا و عرضه محدود همراه با کاهش فعالیت نیز مانند نفتا افزایش قابل ملاحظه ای (بیش از LPG پالایشگاهها منجر به تقویت قیمت نفتا گردید. به علاوه قیمتهای 10 درصد به واسطه تقاضای فصلی بالا در وسایل گرمایشی) یافت. به ثبات رسیدن قیمت گاز در ایالات متحده آمریکا بیشتر مزایای هزینه ای کرکرهای اتان ( که طی سه ماهه های اخیر داشتند) را کاهش داد. افزایش ارزش دلار در مقابل یورو نیز به طور قابل توجهی قدرت رقابت صادرات از آمریکا به اروپا را پایین آورد.

بازارهای اتیلن در ایالات متحده آمریکا در سه ماهه اول بسیار تنگاتنگ بود چراکه عرضه به دلیل بد بودن اوضاع جوی، مسائل فنی و تعمیر و نگهداری (که منجر به کاهش تولید شد) کاهش یافت. قیمت اتیلن شدیداً افزایش نشان داد و میانگین قیمت قراردادها نسبت به سه ماهه قبلی بیش از 25 درصد افزایش یافت.
سودآوری کرکرها به طور قابل توجهی بهبود یافت بطوریکه حاشیه سود به بالاترین حد خود در یک سال اخیر رسید. اوایل سال کمبود عرضه در بازار های اتیلن اروپا تخفیف یافت چراکه صادرات مشتقات کاهش یافت و کرکرها تولید خود را از سر گرفتند. قیمت قراردادهای اتیلن اروپای غربی نزدیک به قیمت اتیلن در ایالات متحده آمریکا شده بود.
تقاضا از سوی آسیا برای اولفین ها بخصوص در ماه ژانویه (قبل از کاهش آن پس از تعطیلات سال جدید چینی ها) قوی بود. بالا رفتن هزینه مواد خام، قیمت اتیلن را در ماه ژانویه (نسبت به 17 ماه اخیر) افزایش داد، البته افزایش زیاد قیمت محصولات، این افزایش در هزینه را نسبتا جبران کرد و حاشیه سود شرکتها را به بیشترین حد خود در یک سال اخیر رساند.
بازار پروپیلن در ایالات متحده آمریکا در آغاز سال 2010 بسیار تنگاتنگ بود، چراکه تقاضا بهبود یافته بود و محدودیت در عرضه همچنان وجود داشت. به علاوه نرخ عملیاتی پالایشگاهها نیز روند کاهشی داشت. وجود تقاضای قوی برای صادرات برای پروپیلن اکساید و اکسو الکلها ، مصرف ثابت داخلی را تقویت کرد.
قیمتها به واسطه افزایش بهای تمام شده مواد گرید پالایشگاهها و سپس افزایش تقاضا برای مواد گرید پلیمر صعود زیادی داشتند. بازارهای پروپیلن اروپای غربی نیز تنگاتنگ بود، چراکه تقاضای پایین گازوئیل و اختلافات صنعتی به طور قابل توجهی میزان عرضه منابع پالایشگاهها را کاهش داده بود.
الگوهای تقاضا مشابه با اتیلن بود و وجود صادرات قوی مشتقات پروپیلن به آسیا از مصرف درحد میانگین داخلی حمایت کرد. قیمت پروپیلن نسبت به اتیلن افزایش قابل ملاحظه ای داشت (که در ماه مارس با سه درصد کاهش روبرو بود).
حاشیه سود تولید منابع پالایشگاهها به بالاترین حد خود در یک سال رسید و این در حالی بود که قیمتهای فصلی پروپان به سودآوری هیدروژن زدایی خدشه وارد کرد.
وضعیت بازار پلی اتیلن ایالات متحده آمریکا در طول سه ماهه اول سال 2010 در حد میانه و بازده پلی پروپیلن مازاد بر سایر پلی اولفینها بود. ضعیف بودن تقاضا مانع افزایش قیمتها (به قدر کفایت از سوی تولیدکننده ها) جهت پوشش بالارفتن سریع بهای مواد خام گردید و درنتیجه حاشیه سود را در آغاز سال 2010 کاهش داد. روند صعودی قیمت پروپیلن به شدت بر قدرت رقابتی پلی پروپیلن در بازارهای صادراتی صدمه وارد کرد.

عملکرد بازارهای پلیمر در اروپا در ماههای آغازین سال 2010 آرام بود، به طور کلی حاشیه سود پلی اولفین (با سودآوری از نیز به دلیل کاهش PVC افزایش صادرات در آغاز سال 2010 ) بهبود یافت. به علاوه تولیدکنندگان پلی استایرن و تنها پلیمری بود که به دلیل داشتن تقاضای PET . سودآوری متضرر شدند چراکه حاشیه سود آنها تقریباً دائماً پایین بود غیرفصلی توانست بالا رفتن هزینه ها را پوشش دهد.
در آغاز سال 2010 تقاضا برای آروماتیکها در صنعت پتروشیمی به دلیل صادرات مشتقات آروماتیکها به آسیا بهبود یافت. قیمت قراردادهای بنزن اروپای غربی در دو ماه ابتدای سال 2010 با 37 درصد رشد مواجه بود که با ضعیف شدن ارزش یورو در مقابل دلار تقویت گردید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">