بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

بررسی اجمالی وضعیت تقاضا در صنعت پلاستیک دنیا

جمعه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۹:۱۴ ق.ظ

اثر رکودی که از اواسط سال 2008 بر صنعت پلاستیک سایه افکند و تا اواسط سال 2009 ادامه یافت بسیار شدید بود به طوریکه برای اولین بار از سال 1950 این صنعت شاهد کاهش شدید مصرف پلاستیک در سطح جهانی شد. از آن زمان به بعد طبق گزارشات یورو پلاستیک (با در نظر گرفتن گروهی متشکل از عرضه کنندگان بزرگ پلاستیک در اروپا) میانگین رشد سالانه تقاضا برابر 9 درصد بوده است. این گروه شامل شرکتهایی چون بایر ، BASF، سولوی، آرکما و اوونیک (دگوسای پیشین) ( (Bayer, BASF, Solvay, Arkema, & Evonik (Degussa) می باشد.

بنا به گفته فرانک اسنیدرز (Frank Schnieders)، کسی که همراه با کلوس جورجن سیمون (Claus-Jürgen Simon) گزارش مربوط به بررسی وضعیت قبلی و آتی صنعت فوق را ارائه دادند، بحران سال گذشته به واقع اولین کاهش شدید در رشد صنعت پلاستیک محسوب می شود که اثر V شدیدی بر این صنعت بر جای گذاشته است. با این وجود، ایشان معتقدند شواهد از این تئوری پشتیبانی می کنند که رکود شکل خواهد بود چراکه تقاضا هر ماه به طور پیوسته از ماه ژوئن 2009 (به استثنای ماه قبل) روندی صعودی داشته است.

در چشم انداز آینده، بررسی وضعیت شرکتهای گروه مورد نظر حاکی از آن است که انتظار می رود آسیا (به جز ژاپن) و موجب افزایش تقاضا تا سال 2015 خواهند شد، به طوریکه نرخ رشد سالانه کشورهای CIS اروپای مرکزی/ کشورهای 7 درصد خواهد بود. چنانچه این ارقام / به جز ژاپن تا سال 2015 برابر 6 درصد و در سایر کشورها برابر 3 (CAGR) آسیایی پیش بینی شده به واقعیت تبدیل شوند، مصرف سرانه پلاستیک در سال به 36 کیلوگرم خواهد رسید و این در حالی است نیز از 24 CIS/ که این رقم در سال 2005 برابر هر فرد 20 کیلوگرم بوده است. مصرف سرانه پلاستیک در اروپای شرقی کیلوگرم در سال 2005 به 48 کیلوگرم در سال 2015 خواهد رسید.

در مقایسه، مصرف سرانه تقاضا برای پلاستیک در منطقه NAFTA، اروپای غربی و ژاپن از حدود 100 کیلوگرم به ترتیب به 139، 136 و 108 کیلوگرم خواهد رسید. درحالی که مصرف سرانه در این مناطق بسیار بالا می باشد، اما عرضه کنندگان ،پلاستیک بیشتر به منطقی از آسیا بخصوص چین و هند که نرخ رشد بالاتری دارند توجه دارند. این کشورهای مذکور بیش از یک بیلیون سکنه دارند به نحوی که افزایش سرانه مصرف آنها بسیار قابل توجه خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۳۱

نظرات  (۱)

سلام.ممنون میشوم اگر لینک سایت ما رو هم توی لینکهاتون بذارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">