بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

باما

سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۸۶، ۰۲:۰۱ ق.ظ
باما
 

شرکت در صنعت استخراج کانه‌های فلزی با سرمایهء 49 میلیارد و 536 میلیون ریال و ارزش بازار 236ر2 میلیارد ریال مشغول فعالیت است که 5/6 درصد ارزش بازار گروه است. سود هر سهم 012ر7  ریال و نسبت میانگین صنعت    P/E آن 4/6  است.  P/E  میانگین صنعت 7/7 است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 119 به 242 بوده است.

در بولتن سرمایه‌گذاری آریا سهم مورخ 1104/85 در تحلیل شرکت باما تحت عنوان سعی در حفظ سود شرکت، ذکر شده بود که سیاست مدیران شرکت استفاده حداکثر از خاک معدن انگوران سال 85 برای ذخیره‌سازی خاک معادن متعلق به شرکت و سعی در تداوم سود عملیاتی سال‌های آتی در محدودهء سال 85 است.

در تحلیل این شرکت بولتن سرمایه‌گذاری مورخ 22/7/85 نیز ذکر شده بود که با رشد قیمت‌های جهانی روی پیش‌بینی شرکت از مقدار تولید و فروش برای جلوگیری از رشد غیرقابل تکرار در سال‌های آتی، در بودجهء 85 نسبت به بودجهء اولیه کاهش یافته است. سود هر سهم در تاریخ فوق‌الذکر 270ر6 ریال اعلام شده بود. در برآورد 9 ماهه، سود هر سهم شرکت باما با برآورد فروش 506 میلیارد ریال و اختصاص 40 درصد فروش به بهای تمام‌شدهء 859ر6 ریال برآورد شده بود. در عملکرد سالانهء شرکت حسابرسی نشده، فروش با شش درصد کاهش، بهای تمام شده با 19 درصد کاهش و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها با چهار درصد افزایش نسبت به برآورد سالانهء شرکت در دورهء 9 ماهه محقق شده است.

از سوی دیگر فروش سالانه با حدو د 22 درصد افزایش نسبت به عملکرد 9 ماهه و بهای تمام‌شده با 24 درصد افزایش نسبت به آن محقق شده است. این در حالی است که در عملکرد 9 ماهه تنها 76 درصد مقدار تولید، به فروش رفته بود و از بودجهء مقداری فروش تنها 62 درصد محقق شده بود. نتیجه‌گیری آن‌که شرکت باما با افزایش چشم‌گیری قیمت‌های جهانی، مقدار فروش واقعی سال مالی 85 خود را کم‌تر از برآورد و مقدار تولید محقق کرده است.

پیش‌بینی شرکت باما از تولید سال 85، 700ر50 تن کنسانترهء روی و سرب و فروش 230ر52 تن بوده است در حالی‌که این اعداد برای سال مالی 86 تولید 507ر399  و فروش 500ر49 تن است، که بنابراین حدود 10 هزار تن از پیش‌بینی کنسانترهء روی و سرب تولیدی متعلق به عملکرد سال مالی 85 است که می‌تواند بر بهای تمام‌شدهء شرکت تاثیر چشمگیری داشته باشد چرا که بهای تمام‌شدهء شمش‌های تولیدی در سال 85 بر مبنای خاک انگوران با قیمت‌های میانگین از یک صد هزار تومان تا 200 هزار تومان است. میانگین قیمت فروش خاک این معدن در سال 86 بین 260 تا 300 هزار تومان است. با توجه به سهمیهء شرکت باما از خاک انگوران در سال 86 به نظر می‌رسد خاک مورد نیاز شرکت در سال‌جاری بیش‌تر از معادن شرکت تامین شود، که بنابراین رشد 53 درصدی بهای تمام‌شده در بودجهء 86 نسبت به عملکرد 85، با برآورد مقدار فعلی از تولید جای تامل دارد. مگر آن‌که شرکت قصد افزایش مقدار تولید تا 50 هزار تن سال 85 را داشته باشد که در این صورت دوباره شاهد رشد فروش و سودآوری شرکت خواهیم بود.از سوی دیگر; درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت در برآورد سال مالی 86، نسبت به سال مالی 85، 41 درصد کاهش نشان می‌دهد، این در حالی است که ظرفیت تولید شمش روی در شرکت ذوب روی اصفهان از 000ر7 تن در سال 85 به 000ر12 تن در سال 86 افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سوژمیران، مهسان روی، دلیجان، سرمهء فیروزآباد و آلومینیوم المهدی در صورت تحقق انجام افزایش سرمایه، بر سود پیش‌بینی شده هر سهم مدنظر قرار نگرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد سود هر سهم شرکت باما در صورت تحقق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها حداقل به میزان سال 85 و برآورد مقدار تولید به میزان سال 85 و مقدار فروش با احتساب کالای ساخته شده از سال 85 قابلیت تغییر چشمگیری داشته باشد.

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت باما

بعید به نظر می‌رسد که از لحاظ زمانی هنوز دوران استراحت این سهم تمام ش 10 باشد. از طرف دیگر سطح 200ر4 تومان با این‌که سطح ساپورتی خوبی است و توانایی نگه داشتن قیمت این سهم را می‌تواند داشته باشد اما تا وقتی که از نظر زمانی سهم به هدف خودش نرسد انتظار رشد مجدد آن را نباید داشت.در چنین حالتی به احتمال قوی حتی اگر سطح 200ر4 تومان هم از ریزش جلوگیری کند شاهد رشد زیادی در این سهم نخواهیم بود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">