بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

ادامه پتروشیمی اصفهان

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۴:۰۹ ق.ظ
با بررسی اطلاعیه‌های شرکت از سال 1376 تقریبا می‌توان سود شرکت را عملیاتی نامید و برآورد می‌شود، سود اندک غیرعملیاتی ناشی از خرید اوراق مشارکت باشد(که درسال 85 نیز برای اجرای طرح‌های توسعهء شرکت بخشی از اوراق مشارکت به فروش رفته است.) تعدیلات شرکت در سالیان گذشته علاوه بر تغییرات در میزان تولید و فروش و قیمت‌های محصولات شامل تغییرات بهای تمام شده به واسطهء تغییرات در قیمت نفتا (مهم‌ترین مادهء اولیه) با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی; نرخ تسعیر و افزایش در سایر هزینه‌ها به علت تورم نامید.

در همین زمینه نکتهء مهم در تامین مواد اولیه با توجه به عدم وجود قرارداد مربوط به خوراک دریافتی با شرکت پالایش نفت اصفهان; نرخ خوراک بر مبنای بودجهء تنظیمی‌ بر اساس نفتا و 70 درصد نرخ تسعیر ارز در سالیان گذشته نامید.

در ضمن شرکت در سال جاری پیش‌بینی افزایش فروش صادراتی و به تبع آن افزایش هزینه‌های جانبی فروش صادراتی را کرده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

سیاست تقسیم سود شرکت

سیاست شرکت تقسیم 70درصد سود خالص در مجمع عادی، در سالیان گذشته بوده که امسال نیز به همین منوال خواهد بود البته شرکت در مجمع آتی با درآمد واقعی هر سهم 1034 ریال مبلغ 1300 ریال تقسیم کرد که 167 ریال از آن ناشی از ذخیرهء اضافی منظور شده در حساب‌ها بود که برگشت داده شد.

سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت در شرکت پتروشیمی ‌باختر است که پنج درصد سهام شرکت فوق را در اختیار دارد و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت شرکت بیش‌تر در اوراق مشارکت است.

طرح‌های شرکت به صورت زیر هستند:

1-شرکت طرح 40 هزار تنی اندریک فتالیک از ارتوزایلیلن به ارزش 270ر626 میلیون ریال را در دست اجرا دارد که در سال 86 به بهره‌برداری می‌رسد که تاکنون 26 درصد پیشرفت داشته است (لازم به ذکر است در اطلاعیهء قبلی درصد پیشرفت طرح 17درصد اعلام شده بود.)

خوراک این طرح اورتوزایلین و به مقدار 000ر36 تن در سال و با برگشت سرمایهء احتمالی 5/15درصد است.

2-پروژهء فنل و استن از بنزن و پروپیلن با توجه این‌که در منطقهء خاورمیانه تولیدکنندهء فنل و بنزن وجود ندارد که واحد 100 هزار تنی فنل و 62 هزار تنی استن که با توجه به تخصیص سالانه 50 هزارتن پروپیلن به واحد پتروشیمی‌ اصفهان و عدم توانایی شرکت در رقابت محصولات تولیدی با محصولات مشابه تولید شده توسط واحدهای پتروشیمی ‌جدیدالتاسیس جز اولویت‌های اصلی شرکت قرار گرفت. لازم به ذکر است کشور در حال حاضر نیاز به 30 و 12 هزار تن فنل و استن دارد.

خوراک این طرح بنزن به مقدار 000ر88 تن و پروپیلن به مقدار 000ر48 در سال است و زمان اجرای این طرح سه سال برآورد شده است.

3-واحد ترانس الکیلاسیون این طرح با توجه به افزایش محصولات تولیدی خصوصا زایلیلن است که فعلا جزو اولویت‌های ثانوی شرکت قرار گرفته است.

4-پروژهء 2h با توجه به افزایش قیمت گاز مصرفی دریافتی از شرکت ملی گاز.

رقیبان شرکت

1-پتروشیمی ‌برزویه با مالکیت 76 درصد ملی صنایع پتروشیمی‌; 17درصد سازمان تامین اجتماعی; هفت درصد صندوق‌بازنشستگی که درسال 1379 آغاز و برآورد اولیهء بهره‌برداری سال 1384 بوده است و تولید سالانه 430 هزار تن بنزن; 750 هزار تن پازایلین; 100 هزار تن ارتوزایلین که چیزی حدود 10 برابر ظرفیت پتروشیمی‌ اصفهان است که بیش از 94 درصد خوراک اولیه توسط مایعات گازی تامین می‌شود.

لازم به ذکر است، طرح فوق در خردادماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

2-پتروشیمی ‌بندر امام با مشارکت 50 درصد شرکت ملی صنایع پتروشیمی_‌و شرکت ژاپنی تاسیس شد که در حال حاضر با ظرفیت 230 هزار تن بنزن; 140 هزار تن مخلوط زایلین و 180 هزار تن پارازایلین مشغول به کار است.

هزینه‌های عملیاتی شرکت

بهای تمام شده

مادهء اولیهء شرکت شامل دو بخش است:

الف) پلاتفرمیت که از پالایشگاه اصفهان و به مقدار 430 تن در سال دریافت می‌کند.

ب) هیدروژن که از پالایشگاه اصفهان و به مقدار 700ر3 تن در سال دریافت می‌کند و گاز طبیعی که از شرکت ملی گاز و به مقدار 60 میلیون متر مکعب دریافت می‌کند.

در بخش هزینه‌های توزیع و فروش، هزینهء حمل محصولات صادراتی به بندر امام و در بخش هزینهء عمومی ‌و اداری، هزینهء مستمری کارکنان پیش از موعد بیش‌ترین سهم از هزینه‌های فوق را دارند.

حدود 99 درصد خرید مواد اولیهء شرکت پلاتفرمیت بوده که رشد 25 درصد قیمتی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است مابقی خرید مواد اولیهء شرکت نیز متعلق به هیدروژن بوده که رشد هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

هزینه‌های متغیر 91درصد بهای تمام شده را تشکیل می‌دهند و مابقی هزینه‌ها ثابت هستند.

تولید و فروش

در بخش تولید; شرکت در سال 84 با 89 درصد بودجهء پیش‌بینی شده عملکرد واقعی خود را به ثبت رساند که ناشی از کاهش خوراک دریافتی از پالایشگاه نفت اصفهان بوده است اما با حل مشکل تامین مواد اولیهء شرکت در سال 85 به مقدار تولید 162 هزار تن رسید و پیش‌بینی تولید سال 86 شرکت 170 هزار تن پیش‌بینی شده است.

در بخش فروش; شرکت سیاست افزایش صادرات را با توجه به افزایش سودآوری این بخش در نظر گرفته است طوری که صادرات شرکت از 48 درصد در سال 83 به 55 درصد در سال 84 رسیده است. در ضمن فروش صادراتی شرکت توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی ‌و نرخ فوب خلیج فارس صورت می‌گیرد و فروش داخلی توسط خود شرکت و قیمت مصوبهء هیات دولت صورت می‌پذیرد.

دیدگاه بازار و سناریوی احتمالی

نتیجه‌گیری

با توجه به شرایط نامساعد سیاسی و در حالی که در یک ماه و نیم اخیر P/E صنعت پتروشیمی‌از 1/9 به 4/6 کاهش یافته است و همزمان قیمت هر سهم پتروشیمی ‌اصفهان نیز 040ر1 تومان به 720 تومان فعلی رسیده است که افت سهم از P/E 9 تا سطح به_ P/E 5 فعلی را در بر داشته است.

با توجه به مطالب گفته شده، صنعت پتروشیمی ‌یکی از صنایع پیشرو در دو سال اخیر برآورد می‌شود و سال 86 نیز سال شکوفایی این صنعت از لحاظ بهره‌برداری از طرح‌های جدید (برای پتروشیمی‌های بورسی و غیربورسی) است.

با توجه به نمودار P/E شرکت; از بدو ورود به بورس، بالا قرار گرفتن این نسبت در سال گذشته و با توجه به رشد قیمت‌های محصولات تولیدی و رسیدن به بیش‌ترین میزان خود ( P/E 13) پس از چهار بار تعدیل در حال حاضر P/E سهم به حدود پنج رسیده است.

ریسک پتروشیمی ‌اصفهان وابستگی بسیار شدید محصولات با قیمت‌های جهانی نفت که در کنار وابستگی کامل بهای تمام‌شدهء شرکت به پلاتفرمیت که بخش عمدهء مادهء اولیهء شرکت را تشکیل می‌دهد بیش‌تر جلوه می‌نماید. به نظر می‌آید با هماهنگی‌های انجام شده مشکل شرکت در تامین مواد اولیه تا حد محسوسی حل شده است.

ریسک شرکت در حالی افزایش پیدا می‌کند که قرار است پتروشیمی ‌برزویه «بزرگ‌ترین تولیدکنندهء محصولات آروماتیک در جهان» در ماه آتی به بهره‌برداری برسد و به احتمال زیاد افت قیمت‌ها را حداقل برای کوتاه مدت در برخواهد داشت.

یکی از مزایای پتروشیمی ‌اصفهان واحد بنزن شرکت است که هرگاه تقاضا برای تولوئن بیش‌تر شود شرکت فروش بنزن را متوقف کرده و بنزن را به تولوئن تبدیل می‌کند و به فروش می‌رساند که مارجین قابل توجه‌ای برای شرکت در بر دارد.

در نهایت به سهام‌داران کم ریسک به دلیل شرایط نامساعد سیاسی پیشنهاد خروج از سهم داده می‌شود. سهام‌داران میان و بلندمدت سهم فوق را در محدودهء 700 تومان خریداری کنند و تا مجمع نگهداری کنند و در صورت معاملهء سهم در حدود P/E ‌های جاری پیشنهاد حضور در مجمع نیز داده می‌شود سهام‌داران میان مدت به سطوح حمایتی و مقاومتی سهم برای ورود و خروج توجه کنند
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۲/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">