وضعیت شرکت زامیاد
آخرین تحولات در مورد زامیاد به برگزاری مجمع عمومی سالانه این شرکت در هفته گذشته بازمیگردد که برخی نکات مطروحه در این جلسه در مورد وضعیت زامیاد نقل به مضمون میشود:
1 -مبلغ 5/10 میلیارد تومان (87ریال به ازای هر سهم) ذخیره کاهش ارزش بابت قطعات بلااستفاده مینی بوسهای گاز سوز (موجود در انبار) توسط شرکت در صورتهای مالی منظور شده بود که مقرر شد این ذخیره برگشت داده شده و قطعات برای ارزش گذاری کارشناس رسمی دادگستری و فروش در بازار ارجاع داده شود. بنابراین صورتهای مالی سال 86 با مساله تجدید ارائه روبهرو خواهند بود.
2 - حجم تولید شرکت در سال 86 نسبت به سال قبل 11درصد افزایش نشان میدهد، در حالی که میانگین افزایش تولید خودروهای تجاری در کشور در مدت مشابه 9درصد بوده است. رشد درآمد فروش «خزامیا» در سال 86 نیز معادل 45درصد محقق گردیده است.
3 - پیشرفت پروژه زامیاد کاشان از 43درصد در ابتدای سال 86 به 72درصد در پایان سال رسیده و پیشبینی میشود در نیمه دوم سالجاری در ابتدا خط رنگ کارخانه (که از پیشرفته ترین مکانیزمهای این صنعت در کشور برخوردار است) به بهرهبرداری رسیده و مطابق آن با فاصله زمانی حدود 3 ماه سایر خطوط تولید (از قبیل بدنه، مونتاژ و...) به تدریج به بهرهبرداری برسند. البته باید توجه داشت تا زمان رسیدن به ظرفیت کامل (تولید 100هزار دستگاه محصول در سال) کماکان به حدود 3 سال زمان نیاز خواهد بود. گفتنی است خط رنگ پروژه کاشان در حال حاضر 87درصد پیشرفت کار دارد که میتواند مقارن با آغاز بهرهبرداری در فصل پاییز جبران کسری خط رنگ در گروه سایپا را نموده وبرای زامیاد ارزش افزوده ایجاد کند.
4 - «خزامیا» درسال جاری پیشبینی رشد 37درصدی تولید نسبت به سال گذشته را داشته که این ظرفیت ربطی به پروژه کاشان نداشته و با امکانات فعلی، تولید شرکت به 77200 دستگاه میرسد. شایان ذکر است از این حجم تولید، عمدهترین بخش به انواع وانت نیسان اختصاص دارد که با 75هزار دستگاه، 97درصد از حجم تولید را تشکیل خواهد داد و مابقی به تولید انواع محصولات سنگین و نیمه سنگین تعلق دارد.
5 - در 3 ماه نخست سال جاری، شرکت در مجموع 14840 دستگاه محصول تولید کرده که نسبت به برنامه مصوب، حدود 10درصد عقب است، همچنین از بودجه فروش پیش بینی 3ماهه نیز حدود 7درصد فاصله دارد. مدیریت پیشبینی کرد که با افزایش همکاری تامینکنندگان قطعات و مواد اولیه، این عقب ماندگی در فصل تابستان جبران شود.
6 - شرایط سیاسی و تحریمهای موجود، روابط با شریک تجاری (شرکت ایویکو) و مبادلات بانکی خارجی را برای زامیاد دشوارتر کرده است و البته شرکت در حال رایزنی برای ایجاد قراردادهای بلند مدت برای رفع این مسائل است. البته در محصول وانت که عمدهترین بخش تولید شرکت را تشکیل میدهد، هیچگونه وابستگی به خارج وجود نداشته و تنها در مورد محصولات سنگین و نیمه سنگین (به ویژه اتوبوس و کامیون) بین 55 تا 90درصد وابستگی خارجی وجود دارد. گفتنی است مشکلات تحریمها در مورد تکمیل پروژه کاشان نیز موثر بوده، اما بیش از هر چیز افزایش نرخها و تورم و کمبود نقدینگی زامیاد بر کار پیمانکاران این پروژه تاثیر منفی گذاشته است.
7 - شرکت برنامه انتقال کارخانه به کاشان پس از تکمیل پروژه را در یک افق زمانی بلند مدت در دستور کار دارد که در صورت اجرا، کارخانه تهران تعطیل شده و برنامه فروش داراییهای ثابت در دستور کار قرار خواهد گرفت. البته این مساله بستگی به توجیه اقتصادی و نظر مدیریت دارد و برنامه دقیق آن در آینده اعلام خواهد شد.8- در 3 ماه نخست سال جاری، مطابق الزامات شورای عالی سیاست گذاری خودرو، محصولات زامیاد به قیمت سال گذشته به فروش رسیده است. این مساله با توجه به افزایش شدید قیمت مواد اولیه و قطعات تاثیر منفی بر سودآوری شرکت دارد. البته مدیریت زامیاد برای حل این مساله راهکار افزایش حجم و ایجاد تنوع در تولید در کنار استفاده از موتورهای دیزلی (که تا کنون قیمت گذاری نشده) را در دست اجرا دارد، ضمن آنکه اقدامات لازم جهت مذاکره با وزارت صنایع به منظور تصویب سریع افزایش نرخ فروش محصولات در جریان است.
9 - «خزامیا» 626ریال سود نقدی به ازای هر سهم خود بین سهامداران تقسیم کرد که البته قصد دارد در سال جاری با اجرای افزایش سرمایه حدود 66درصدی از محل انباشته و آورده نقدی و مطالبات سهامداران، نقدینگی لازم جهت فعالیت و تکمیل پروژه کاشان را تامین کند.
به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.