بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

بورس ایران

دست نوشته و یادداشتهای بورسی من

پیوندها

دوده صنعتی‌پارس

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۳:۱۴ ق.ظ

شرکت در صنعت مواد و محصولات شیمیایی با سرمایهء60 میلیارد و ارزش بازار 283 میلیارد ریال مشغول فعالیت است. سود هر سهم 786 ریال و نسبت P/E آن معادل _02/6 است. P/E میانگین صنعت 4/6 است. نسبت روزهای معامله طی 365 روز گذشته 88 به 242 بوده است.

دوده عمدتاً به مصرف شرکت‌های لاستیک‌سازی و قطعه‌سازی می‌رسد و مواد اولیهء تولید آن نیز بیش‌تر مشتقات نفتی است به طوری که مواد اولیهء مورد نیاز از شرکت‌های نفت ایرانول، نفت پارس و نفت بهران تامین می‌شود و خریداران عمدهء دوده از شرکت نیز بعد از_ کربن ایران، شرکت لاستیک پارس، ایران یاسا تایر و تعدادی از قطعه سازان هستند.

تولید و فروش سال 85 و 86

میانگین نرخ فروش داخلی محصولات شرکت در سال 85، 260ر7 ریال به ازای هر کیلو برآورد شده است; همچنین فروش خارجی نیز معادل 300ر6 ریال در نظر گرفته شده که فروش واقعی 9 ماههء شرکت تا سقف پنج درصد نسبت به پیش‌بینی سال 85 بالاتر بوده است. همچنین پیش‌بینی نرخ‌های فروش سال 86 نسبت به سال 85 در مجموع با 11 درصد رشد در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که با بهره‌برداری آزمایشی از طرح تولید فاز دو شرکت به میزان 15 هزار تن در سال که کل ظرفیت تولید را به 30 هزار تن می‌رساند، کل تولید شرکت 32 هزار تن در نظر گرفته شده است چرا که در طی سال‌های اخیر تولید فاز یک همواره با بیش از 35 درصد ظرفیت اسمی ‌تولید کرده است که اگر تولید آن را مانند سال‌های گذشته در سال 86 نیز 20 هزار و 500 تن در نظر بگیریم و تولید فاز دو را نیز با 75 درصد ظرفیت اسمی ‌یعنی 11 هزار و 500 تن در نظر بگیریم در مجموع به 32 هزار تن تولید خواهیم رسید.

همان‌طور که گفته شد; خطوط تولید قادرند تا 35 درصد بیش از ظرفیت اسمی ‌نیز تولید کنند که اگر این امر برای فاز دو نیز در سال 86 اتفاق بیفتد مجموع کل تولید شرکت به 41 هزار تن خواهد رسید که 28 درصد بیش از پیش‌بینی شرکت است.

بهای تمام شده در سال 85 و 86

مصرف مواد اولیه در سال 84 نزدیک به 64 درصد از بهای تمام شده را تشکیل داده بود. نرخ میانگین خرید اکستراکت سال 83 شرکت حدود 17 درصد نسبت به سال 82 رشد نشان می‌دهد که این عدد برای سال 84 به 24 درصد افزایش یافته است. خوراک اولیهء کارخانه‌های تولیدکنندهء دوده در معرض رقابت با رقبایی قرار گرفته که به دلیل سودهای نسبتاً بالا اقدم به خرید این مواد اولیه و صادرات آن به کشورهای حوزهء خلیج فارس برای مصرف در وسایل دریایی مانند لنچ و قایق‌های موتوری می‌کنند. در کل به ازای هر دو کیلو روغن، یک کیلو دوده تولید می‌شود. مواد مستقیم مصرفی در شش ماههء اول سال 85، 28 میلیارد ریال برای شرکت هزینه داشته پس در کل سال می‌تواند بیش‌تر از 56 میلیارد ریال هزینه دربرداشته باشد. به طور متوسط هزینه خرید هر کیلو مواد اولیه 140 تومان است و اگر شرکت در سال 86، 32 هزار تن دوده تولید کند هزینهء خرید مواد اولیه با 10 درصد افزایش نرخ به 110 میلیارد ریال خواهد رسید و اگر هزینهء سربار و دستمزد را با افزایش دو برابری در سال 86 نسبت به سال 85 محاسبه کنیم، در مجموع به 162 میلیارد ریال بهای تمام شدهء کالای تولید شده می‌رسیم که اگر 46 میلیارد ریال خرید از کربن ایران را نیز در نظر بگیریم در مجموع 208 میلیارد ریال بهای تمام شدهء کالای فروش رفته خواهد شد.

پیش بینی سود 86

اگر فروش شرکت در سال 86 با تولید 32 هزار تن مانند پیش بینی خود شرکت محقق شود و همان طور که گفته شد بهای تمام شدهء کالای فروش رفته 208 میلیارد ریال شود سود هر سهم شرکت این توانایی را دارد تا به 1283 ریال بالغ شود، اما با توجه به در نظر گرفتن هزینه‌های سربار و دستمزد با ظرفیت 41 هزار تن تولید در سال کل بهای تمام شدهء کالای فروش رفته با این ظرفیت تولید مانند پیش‌بینی فعلی شرکت با ظرفیت 32 هزار تن خواهد شد یعنی اگر شرکت در سال 86، 41 هزار تن دوده تولید کند بهای تمام شدهء کالای فروش رفته به بیش از 234 میلیارد ریال می‌رسد و اگر مازاد تولید پیش‌بینی شده تماما صادر شود 63 میلیارد ریال _به پیش بینی فروش شرکت افزوده خواهد شد که با بهای تمام شدهء 234 میلیارد ریال و در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها مانند پیش بینی خود شرکت سود هر سهم قابلیت رشد به 1783 ریال را خواهد داشت.

اما نسبت P/E شرکت کربن ایران هم اکنون 4/4 مرتبه است که اگر نسبت P/E ، چهار مرتبه را برای شرکت دوده در نظر بگیریم با EPS معادل 1283 ریال به 132ر5 ریال قیمت هر سهم خواهیم رسید، اما اگر EPS ، 1783 ریال که به نظر می‌رسد دسترسی به آن برای سال 87 محتمل‌تر باشد را در نظر بگیریم به 132ر7 ریال قیمت به ازای هر سهم خواهیم رسید.

تحلیل تکنیکال قیمت شرکت دودهء صنعتی پارس

از آنجایی‌که این سهم قبل از بسته شدن الگوی سروشانه ساخته بود و الگوی مزبور عمل کرده بود، انتظار داشتیم در مرحلهء اول تا 910 تومان و در مرحلهء بعدی تا 990 تومان رشد کند و از طرف دیگر حجم معاملات این سهم در روزهای مثبت به مراتب خیلی بیش‌تر از روزهایی بوده است که سهم در فاز استراحت قرار داشته است; بنابراین انتظار ما همچنان بر این است تا به حرکت رو به بالای خود ادامه دهد و دوران پس از بازگشایی که در رکود به سر برده است را صرفا فاز استراحت سهم تلقی می‌کنیم
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">